• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Mini Cooper Blauw (2004)

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
732
153
Vleuten
Omdat vrienden van ons van plan zijn om te gaan trouwen in oktober hadden ze mij gevraagd om hun recent aangekochte Mini Cooper in het blauw (/paars) aan te pakken. Zo kunnen ze hem als 2e auto gebruiken en voor de bruiloft.

Toevallig had ik door omstandigheden ineens 2 dagen vrij, dus was er voldoende tijd om de auto aan te pakken. (Helaas) Dit keer wel voor de deur omdat ik alleen in het weekend overdekt kan staan. Dit was niet alleen lastig qua weer maar ook qua andere afleidingen in de vorm van kinderen en familie gedurende de dag .
IMG_9427.jpeg


Voorbereiding
De auto volgens de gebruikelijke methode gewassen, echter door die eerder genoemde omstandigheden geen decontaminatie kunnen uitvoeren op het lakwerk.. (Hier achteraf spijt van).

- Dak ingespoten met Poorboys carpet cleaner
- Inwerken met paardenhaar borstel
- Afspuiten met HD op zachtste stand
- Drogen met de extractor
- Lakwerk en glas infoamen met Bilt Hamber Autofoam
- Afspuiten
- Wassen met 2 emmer methode
- Drogen
IMG_9567.jpeg
IMG_9568.jpeg
IMG_9569.jpeg


Toen wat klusjes binnen moeten doen
Dus het werk even laten liggen en alle apparatuur veilig leggen

- Kleien van enkele panelen welke aangepakt zouden worden als eerste.
Auto is uit 2004 en ik denk dat deze nog nooit iets van een fatsoenlijke lakbehandeling heeft gezien.. Schuurpapier en oranje/bruine klei na elke cm2.
IMG_9590.jpeg


Correctie
Na enkele testspots (Rules geel met gele polish, Rupes Geel met blauwe compound) op de motorkap gekozen voor een blauwe spiderpad icm Rupes blauw. Heftige combi maar wel de meeste correctie en maar weinig (echt zichtbare) haze.

voor
IMG_9572.jpeg


Na
IMG_9574.jpeg
IMG_9583.jpeg
IMG_9585.jpeg
IMG_9586.jpeg


Bij de deurpanelen kwam ik er achter waarom ik beter een decon had kunnen doen. Klei was enorm vervuild aan de onderste stukken. Bij opsprongen van Korosol kwam ik erachter waarom.. De kleur werd aanzienlijk paarse vn de auto. Besloten om een stuk klei op te offeren en te kleien met de Korosol als Lubricant. Dit werkte lekker rap en kon ik snel door met polijsten.

Op enkele plekken waren er wat zware defecten (grote kras portier bestuurder). Deze heb ik eerst teruggestuurd met 2000, breder uitgewaaierd met 3000 en daarna 2 hits blauwe pad en compound. Hierdoor werd de kras kleiner maar niet helemaal weg. Om die reden toch maar besloten om even een lakstift te halen bij de spuiter waar ik eerder de ibiza heb laten spuiten.
IMG_9575.jpeg
IMG_9576.jpeg
IMG_9577.jpeg


Dus het werk even laten liggen en alle apparatuur veilig leggen

Teruggekomen en de kras opgevuld met een sate prikkertje en met veel beleid alleen de kras vullen. Daarnaast direct ook maar wat steenslag bij getipt en schade aan de randen van het portier. Lakstift gelijk in de auto gelaten voor eventuele toekomstige zaken.
IMG_9581.jpeg

IMG_9580.jpeg

Verder met de overige panelen aan de bestuurderszijde en toen zat de dag er weer op

Dus het werk laten liggen en alle apparatuur veilig leggen

Volgende dag verder met de rest van het lakwerk en direct ook de voorruit meegenomen met de Sonax glass polish en een MF pad.

Beschermen
Glaswerk: Turtle wax clearvue
Lakwerk: Waxaddict Graphene
Kunststof: (eerst reinigen met APC en melamine) Autofinesse Revive
Chrome: PB chrome polish

Als laatste nog de wielen gereinigd met Sam’s wheel and tire cleaner. Even verbaasd over het Groene (?) foam wat uit de fles kwam, maar deed prima zijn werk. Daarna ook hier de velgen gereinigd met Korrosol en de vastzittende remstof herhaaldelijk ook met klei te lijf gegaan.
Daarna banden in de Gyeon Tire en de velgen in de Fusso coat.
IMG_9597.jpeg

Klaar
Na 2 dagen werken en gedoe met spullen heen en weer slepen, genieten van het eindresultaat!

IMG_9601.jpeg
IMG_9596.jpeg
IMG_9598.jpeg
IMG_9603.jpeg
 
Mooie mini zo weer! Welkom terug in de wondere wereld van de 'roadside warrior's' :oops:o_O

Wel goed dat het uiteindelijk ook zo lukt! Het is behelpen, maar je komt er evengoed! Geen bescherming op de kap; gezien de tijd gok ik? Geen tijd om af te plakken, sprayen etc.

Vlak voor de plechtigheid nog een onderhoudswasje en die kan op de foto!
 
@RoCo
Precies! Komt met instructie dat ze hem zelf niet mogen wassen ;)

bescherming wel gedaan met 303 fabric, echter was het buiig en had ik de pech dat er net een uurtje een een bui kwam..
afplakken niet gedaan maar afgeschermd met karton en nagelopen met detailed na het spuiten. Bij meer tijd is volledig afschermen wel aanzienlijk handiger idd…
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Die kan weer voor dé dag komen. ;)

Ik moest wel even gniffelen... RoadSide Warrior! Ik deed ook veel details langs de weg en het is inderdaad hééél anders dan beschut kunnen werken. Dan merk je dat je enorm veel afgeleid wordt en inderdaad zó afhankelijk bent van de weersomstandigheden.

Wat mij opvalt;

- De één na laatste foto en de laatste foto van de kras; De laatste foto is niet het eindresultaat, toch? (Daar moest je nog schuren en polijsten?)
- Haha, ik scrolde naar beneden en zag de smurrie op de band en dacht dat je daar alle vervuiling uit de band had geschrobt. Maar dit was dus smurrie die uit de Sam's kwam?
- De Revive lijkt goed te werken! Ik neem aan dat dit nog een oude fles Revive is?
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
- De één na laatste foto en de laatste foto van de kras; De laatste foto is niet het eindresultaat, toch? (Daar moest je nog schuren en polijsten?)
Klopt, uiteindelijk ook gepolijst. Was alleen te snel waardoor meeste verf er weer uit kwam o_O
Uiteindelijk zie je de kras alleen binnen de 1,5 meter of wanneer de deur in de volle zon staat.
Haha, ik scrolde naar beneden en zag de smurrie op de band en dacht dat je daar alle vervuiling uit de band had geschrobt. Maar dit was dus smurrie die uit de Sam's kwam?
Yes, groene smurrie! Je ziet op de band wel dat hij de vervuiling goed naar boven haalt. Uiteindelijk nog met tire cleaner gedaan na 2 rondjes Sams, maar band bleef wit schuimen.
De Revive lijkt goed te werken! Ik neem aan dat dit nog een oude fles Revive is?
Klopt inderdaad. En flink dik opgezet bij het waxen zo’n 2 uur later pas afgenomen.
 
Oef, dus je trok de verf er weer uit. :p Ah, dus op de laatste foto moest je nog nabewerken. Vond het resultaat al omgedraaid; De kras is zachter bij de één na laatste foto dan de eindfoto.

Nice, dus de Sam's werkte goed.

Juist 'em! Lekker volblaffen en laten intrekken.
 
Mooie klus gap! Zij mogen jou dankbaar zijn met een glimmende trouw wagen. Het lijkt me trouwens wel zeer storend om op een zanderige ondergrond te werken met al je spullen.

Moest de lakstift niet afgewerkt worden met blank?
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Mooie klus gap! Zij mogen jou dankbaar zijn met een glimmende trouw wagen. Het lijkt me trouwens wel zeer storend om op een zanderige ondergrond te werken met al je spullen.

Moest de lakstift niet afgewerkt worden met blank?
Thnx!
Eigenlijk doe ik vrijwel nooit afwerken met blank (eigen auto) en gaat prima.
zand is inderdaad vervelend. In principe niets laten vallen want dan ben je af. Ik had een tafel in gebruik en sowieso alles standaard hoog wegleggen. Alleen al je kabels zitten onder het zand…
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Mooie en dankbare klus, leuk. Heb je nog verschil gezien met dat rare plekje in de lak waar je over schreef?
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Thnx @Phattephreak
Ik neem aan dat je bedoelt met welke machine het polijsten gedaan is? Hiervoor gebruik gemaakt van de flex xce met een 5” backing plate en de flex pxe met de 3” en 1” backing plates.