Omdat vrienden van ons van plan zijn om te gaan trouwen in oktober hadden ze mij gevraagd om hun recent aangekochte Mini Cooper in het blauw (/paars) aan te pakken. Zo kunnen ze hem als 2e auto gebruiken en voor de bruiloft.
Toevallig had ik door omstandigheden ineens 2 dagen vrij, dus was er voldoende tijd om de auto aan te pakken. (Helaas) Dit keer wel voor de deur omdat ik alleen in het weekend overdekt kan staan. Dit was niet alleen lastig qua weer maar ook qua andere afleidingen in de vorm van kinderen en familie gedurende de dag .
Voorbereiding
De auto volgens de gebruikelijke methode gewassen, echter door die eerder genoemde omstandigheden geen decontaminatie kunnen uitvoeren op het lakwerk.. (Hier achteraf spijt van).
- Dak ingespoten met Poorboys carpet cleaner
- Inwerken met paardenhaar borstel
- Afspuiten met HD op zachtste stand
- Drogen met de extractor
- Lakwerk en glas infoamen met Bilt Hamber Autofoam
- Afspuiten
- Wassen met 2 emmer methode
- Drogen
Toen wat klusjes binnen moeten doen
Dus het werk even laten liggen en alle apparatuur veilig leggen
- Kleien van enkele panelen welke aangepakt zouden worden als eerste.
Auto is uit 2004 en ik denk dat deze nog nooit iets van een fatsoenlijke lakbehandeling heeft gezien.. Schuurpapier en oranje/bruine klei na elke cm2.
Correctie
Na enkele testspots (Rules geel met gele polish, Rupes Geel met blauwe compound) op de motorkap gekozen voor een blauwe spiderpad icm Rupes blauw. Heftige combi maar wel de meeste correctie en maar weinig (echt zichtbare) haze.
voor
Na
Bij de deurpanelen kwam ik er achter waarom ik beter een decon had kunnen doen. Klei was enorm vervuild aan de onderste stukken. Bij opsprongen van Korosol kwam ik erachter waarom.. De kleur werd aanzienlijk paarse vn de auto. Besloten om een stuk klei op te offeren en te kleien met de Korosol als Lubricant. Dit werkte lekker rap en kon ik snel door met polijsten.
Op enkele plekken waren er wat zware defecten (grote kras portier bestuurder). Deze heb ik eerst teruggestuurd met 2000, breder uitgewaaierd met 3000 en daarna 2 hits blauwe pad en compound. Hierdoor werd de kras kleiner maar niet helemaal weg. Om die reden toch maar besloten om even een lakstift te halen bij de spuiter waar ik eerder de ibiza heb laten spuiten.
Dus het werk even laten liggen en alle apparatuur veilig leggen
Teruggekomen en de kras opgevuld met een sate prikkertje en met veel beleid alleen de kras vullen. Daarnaast direct ook maar wat steenslag bij getipt en schade aan de randen van het portier. Lakstift gelijk in de auto gelaten voor eventuele toekomstige zaken.
Verder met de overige panelen aan de bestuurderszijde en toen zat de dag er weer op
Dus het werk laten liggen en alle apparatuur veilig leggen
Volgende dag verder met de rest van het lakwerk en direct ook de voorruit meegenomen met de Sonax glass polish en een MF pad.
Beschermen
Glaswerk: Turtle wax clearvue
Lakwerk: Waxaddict Graphene
Kunststof: (eerst reinigen met APC en melamine) Autofinesse Revive
Chrome: PB chrome polish
Als laatste nog de wielen gereinigd met Sam’s wheel and tire cleaner. Even verbaasd over het Groene (?) foam wat uit de fles kwam, maar deed prima zijn werk. Daarna ook hier de velgen gereinigd met Korrosol en de vastzittende remstof herhaaldelijk ook met klei te lijf gegaan.
Daarna banden in de Gyeon Tire en de velgen in de Fusso coat.
Klaar
Na 2 dagen werken en gedoe met spullen heen en weer slepen, genieten van het eindresultaat!
Toevallig had ik door omstandigheden ineens 2 dagen vrij, dus was er voldoende tijd om de auto aan te pakken. (Helaas) Dit keer wel voor de deur omdat ik alleen in het weekend overdekt kan staan. Dit was niet alleen lastig qua weer maar ook qua andere afleidingen in de vorm van kinderen en familie gedurende de dag .
Voorbereiding
De auto volgens de gebruikelijke methode gewassen, echter door die eerder genoemde omstandigheden geen decontaminatie kunnen uitvoeren op het lakwerk.. (Hier achteraf spijt van).
- Dak ingespoten met Poorboys carpet cleaner
- Inwerken met paardenhaar borstel
- Afspuiten met HD op zachtste stand
- Drogen met de extractor
- Lakwerk en glas infoamen met Bilt Hamber Autofoam
- Afspuiten
- Wassen met 2 emmer methode
- Drogen
Toen wat klusjes binnen moeten doen
Dus het werk even laten liggen en alle apparatuur veilig leggen
- Kleien van enkele panelen welke aangepakt zouden worden als eerste.
Auto is uit 2004 en ik denk dat deze nog nooit iets van een fatsoenlijke lakbehandeling heeft gezien.. Schuurpapier en oranje/bruine klei na elke cm2.
Correctie
Na enkele testspots (Rules geel met gele polish, Rupes Geel met blauwe compound) op de motorkap gekozen voor een blauwe spiderpad icm Rupes blauw. Heftige combi maar wel de meeste correctie en maar weinig (echt zichtbare) haze.
voor
Na
Bij de deurpanelen kwam ik er achter waarom ik beter een decon had kunnen doen. Klei was enorm vervuild aan de onderste stukken. Bij opsprongen van Korosol kwam ik erachter waarom.. De kleur werd aanzienlijk paarse vn de auto. Besloten om een stuk klei op te offeren en te kleien met de Korosol als Lubricant. Dit werkte lekker rap en kon ik snel door met polijsten.
Op enkele plekken waren er wat zware defecten (grote kras portier bestuurder). Deze heb ik eerst teruggestuurd met 2000, breder uitgewaaierd met 3000 en daarna 2 hits blauwe pad en compound. Hierdoor werd de kras kleiner maar niet helemaal weg. Om die reden toch maar besloten om even een lakstift te halen bij de spuiter waar ik eerder de ibiza heb laten spuiten.
Dus het werk even laten liggen en alle apparatuur veilig leggen
Teruggekomen en de kras opgevuld met een sate prikkertje en met veel beleid alleen de kras vullen. Daarnaast direct ook maar wat steenslag bij getipt en schade aan de randen van het portier. Lakstift gelijk in de auto gelaten voor eventuele toekomstige zaken.
Verder met de overige panelen aan de bestuurderszijde en toen zat de dag er weer op
Dus het werk laten liggen en alle apparatuur veilig leggen
Volgende dag verder met de rest van het lakwerk en direct ook de voorruit meegenomen met de Sonax glass polish en een MF pad.
Beschermen
Glaswerk: Turtle wax clearvue
Lakwerk: Waxaddict Graphene
Kunststof: (eerst reinigen met APC en melamine) Autofinesse Revive
Chrome: PB chrome polish
Als laatste nog de wielen gereinigd met Sam’s wheel and tire cleaner. Even verbaasd over het Groene (?) foam wat uit de fles kwam, maar deed prima zijn werk. Daarna ook hier de velgen gereinigd met Korrosol en de vastzittende remstof herhaaldelijk ook met klei te lijf gegaan.
Daarna banden in de Gyeon Tire en de velgen in de Fusso coat.
Klaar
Na 2 dagen werken en gedoe met spullen heen en weer slepen, genieten van het eindresultaat!