• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Veloce, Mezzo en Finale en pads.

K_a_r_e_l

Detailing rookie
6 mei 2014
11
0
Hallo. Eerste even voor stellen.
Ik ben Karel en kom uit Vlaanderen en ben nieuw in het detailwereldje. Ik heb ruim de tijd genomen om diverse filmpjes (autogeek) en dit forum te doorspitten.

Ik ben in het bezit van de volgende producten:
-Flex VRG3401VRG
-Hexlogic 6,5 inch pads (volledige set)
-Monello Veloce, Mezzo, Finale
-PB Black Hole
-PB Natty paste wax blue.
-Wolfgang Blake Diamond Tire Gel
-Ook nog wat handpads, MF doeken, sprays en dergelijke.

Ik heb deze producten aangekocht om mijn Ford Galaxy terug in een zo goed mogelijke staat te krijgen en te houden. Deze heeft swirls (tweedehands gekocht), die ik er uit wil. Ook redelijk wat steenslag (ik kocht hiervoor een OEM lakstift) en hier en daar wat gebruikssporen (krassen). Ook de wagen van m'n vrouw wil ik onder handen nemen.

Nu mijn vragen:
1. Gesteld dat ik na een testspot moet beginnen met Veloce, kan ik dan direct verder doen met Finale of is het aangewezen om ook eerst nog Mezzo te gebruiken?
Ik vermoed dat ik rechtstreeks naar Finale kan waarmee ik het polijsten beëindig. Graag vraag ik het toch liever eerst aan mensen met meer kennis van zake.

2. Hoe pakken jullie een kras aan die niet verdwijnt na pakweg 6 passes op een paneel? Ik veronderstel dat spotrepair met een 6,5" pad niet ideaal is. Zouden 4" pads een uitkomst hierin bieden (met de gepaste backingplate voor Flex)? Of eerder zoeken naar 3" pads/plate passend op een rotary?

Toelichting:De Galaxy heeft grote panelen, waardoor je makkelijk met grote pads kan werken, vandaar mijn keuze voor de 6,5 pads (was ook nodig op 5,5 inch steunplaat).

Alvast bedankt voor de respons.

Grts

Karel
 
Hoi Karel, Ik zou zelf wel de stap met mezzo doen, denk dat je zo een mooiere glans krijgt als je daarna pas de finale gebruikt. Gr. Paul
 
Ik begreep dat dit met elke polijstbeurt echt minimaal is wat er totaal af gaat. Hoe het precies met lakdiktes zit weet ik zelf niet ;). Gr. Paul
 
Of het nodig is, is eigenlijk onmogelijk te zeggen van afstand. Het beste kun je een testspot maken, dus eerst finale op wit, als dat geen effect heeft mezzo op oranje en eventueel velce op geel of woolpad. Dan kijken of de stap van veloce naar finale mooi finished, of dat het mooier is om eerst nog mezzo te doen.

@Karel, volgens mij is het ook minimaal wat je met polijsten verwijderd. Maar ik zou sowieso als je begint te polijsten geen concessies doen op je eindresultaat, aangezien ik dat heel zonder zou vinden van de tijd die je er in stopt.
 
K_a_r_e_l;n394700 zei:
1. Gesteld dat ik na een testspot moet beginnen met Veloce, kan ik dan direct verder doen met Finale of is het aangewezen om ook eerst nog Mezzo te gebruiken?
Ik vermoed dat ik rechtstreeks naar Finale kan waarmee ik het polijsten beëindig. Graag vraag ik het toch liever eerst aan mensen met meer kennis van zake.
Hallo Karel,

Finale is niet altijd voldoende om de lichte waas die je maakt met Veloce weg te polijsten. Dan is Mezzo nodig. Het varieert, vaak doe ik toch altijd nog Mezzo er tussendoor voor een mooier resultaat. De hoeveelheid lak die je extra weghaalt is minimaal. Maar sowieso is het aan te raden om een lakdiktemeter te gebruiken om een indicatie te krijgen, voordat je met een heftige combo als geel+veloce aan de slag gaat.

K_a_r_e_l;n394700 zei:
2. Hoe pakken jullie een kras aan die niet verdwijnt na pakweg 6 passes op een paneel? Ik veronderstel dat spotrepair met een 6,5" pad niet ideaal is. Zouden 4" pads een uitkomst hierin bieden (met de gepaste backingplate voor Flex)? Of eerder zoeken naar 3" pads/plate passend op een rotary?
De kunst is ook om tevreden te zijn met 90% in plaats van 100%. Klinkt wel als een Holland casino reclame, maar "weet wanneer je moet stoppen". Zonder lakdikte meter ben je helemaal blind, blijft het gokken en kun je eigenlijk geen advies geven over hoeveer je nog door kan gaan.
 
Het kan ook zijn dat een kras simpelweg niet volledig eruit te polijsten is. De stelregel die daar vaak voor wordt gebruikt, is dat als je de kras met de nagel kunt voelen, dat je hem dan niet 100% kan verwijderen.
 
Bedankt voor de reacties. Net even een stukje met Mezzo gedaan op de wagen van m'n vrouw. Ik had eerder een G3 Farecla scratch remover erop gezet met een Rotary en no name pads. In fel zonlicht toch enkele lichte hologrammen opgemerkt.
Op het stuk dat ik net met Mezzo deed zijn alle swirls weg met een witte Hexlogic pad (medium/light polish) pad. Pads waren net binnen en wou nog vlug even testen. Als ik wat meer tijd heb doe ik de ganse wagen opnieuw met Mezzo en Finale, Black Hole en PB Natty's Paste Wax. Maar eerst even de mijne aanpakken.

Jammer dat de pads van Monello en CG niet dezelfde kleurcode volgen. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder.

@Quattro:
Ik heb ook nog micro zelfklevende schuurschijfjes 1500, 2000 en 2500 liggen om eventuele krassen aan te pakken, maar dat wordt misschien wel te riskant om door de lak te schuren....
Waar m'n nagel blijft in haperen, zie ik als te diep. Dat had ik al begrepen.

@GMToyota:
Ik ben van plan om eerst oranje met Veloce te proberen. Lukt dat niet, kan ik nog altijd overschakelen op geel.
Tja...90%, je hebt wel gelijk, het streven naar perfectie is bij momenten een vervelende karakter eigenschap;).
 
  • Leuk
Reacties: GMToyota