• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorruimte zonder water

danstijl

Detailing addict
3 apr 2018
45
50
44
Lent
beste leden,

Ben al erg geholpen met mijn eerste wax voor de auto.
Maar waar ik niet iets specifieks kan vinden is met welk middel ik de motorruimte kan schoonmaken zonder gelijk met veel water te moeten sproeien. Ik zie dan ook alleen engine cleaners, maar omdat onder de motorkap alles nog redelijk uit ziet, wil ik alleen met een schoonmaak middel de motorruimte schoonmaken (waar ik maar bij kan voor het zicht) en een zacht doekje.
Welk middel mag er in de motorruimte worden gebruikt? Dus de plastic delen en lakgedeeltes maar ook de diverse slangen etc En het wordt natuurlijk warm dus het middel moet daar ook tegen kunnen. Hoor graag jullie adviezen.
 
Een APC in de juiste mengverhouding kan altijd. Sprayen en afnemen met een slechte microvezel doek. Daarna kan je een middel als 303 Aerospace protectant gebruiken om het plastic wat meer glans te geven. Daarna eveneens afnemen met een doek.
 
Het enige product van Meguiars dat ik gebruik is de Engine Dressing. Dat vind ik qua looks en verwerkbaarheid (doet ook iets op niet-kunststof) het meest geschikt als dressing voor de motorruimte.

DSC03338.JPG
 
Laatst bewerkt:
B4906F39-D1FA-4604-BADD-D718B62CDCBB.jpeg

Ik gebruik veelal APC (Poorboys 1:15 bv) icm een weggooi doek om de motorruimte te reinigen en Autofinesse Revive om de plastic delen te voeden. Nog nooit de waterslang op mijn motorruim gezet.

Pas als er sprake is van hardnekkig vuil gebruik ik een engine cleaner (Megs of autoglym).
 
  • Leuk
Reactions: m@rio
Ook hier wordt de APC+D graag gebruikt. Dit i.c.m. goedkope MF-doeken, kwastjes, etc. :D Als dressing pak ik veelal de AutoGlym - Vinyl & Rubber Care; Wanneer alles schoon is, rijkelijk alles inspuiten, motorkap sluiten en lekker laten inwerken. Nadien alles mooi na/opwrijven met een schone doek. :p

Ook wil ik nog wel eens gewoon de gelakte delen met een fijn polijstmiddel wat opwrijven en nadien waxen, kunststof en rubbers in de dressing.

Volgas met water doe ik ook niet al te vaak omdat het niet écht een meerwaarde heeft. Je spoelt niet echt dingen weg, tenzij je blubbervette delen al mooi losgeweekt heb.
 
Naast bovengenoemde werkwijzes gebruik ik ook een klein kwastje/penseeltje om de dressing op moeilijke plekken aan te brengen en te verspreiden.
 
Bedankt allemaal! Dan ga ik voor een apc en de autoglym. Dan gebruik ik ook een kwast, heb nog wel een nieuwe liggen.
 
Om je nóg enthousiaster te maken: :D

Alles ingespoten met APC+D. (1:10 - 15, ook de motorkap)
Borstelen en met een vochtige doek afnemen.
Randjes/kiertjes/hoekjes/etc. goed drogen.
Alles insprayen met Vinyl & Rubber Care.
Motorkap dicht en een aantal uur laten inwerken.
Kap open en alles nawrijven met een schone doek.

... ongelakte kunststof delen geboend met melaminespons...

Motorruimte01.jpg Motorruimte02.jpg Motorruimte03.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Mc_knijver en RoyR
Mooi hoor! Heb het spul nu ook binnen. Enige vraag is nog, of jullie ook alles inspuiten (apc + vynil care rubber) dus ook de rubberen slangen en metaal? Of moet ik echt alleen de plastic gedeeltes pakken?
Alvast bedankt
 
Mooi hoor! Heb het spul nu ook binnen. Enige vraag is nog, of jullie ook alles inspuiten (apc + vynil care rubber) dus ook de rubberen slangen en metaal? Of moet ik echt alleen de plastic gedeeltes pakken?
Alvast bedankt
Alles inspuiten. Meestal spuit ik het in als het nog nat is. Vervolgens sluit ik de motorkap en hou ik het voor gezien. De volgende dag even alles navrijven. Klaar.
 
Alles spuit ik in met APC+D. Let er op dat als je een sterke verhouding gebruikt (1:1 - 1:2) je de gelakte delen niet te lang blootstelt aan de APC+D. Deze lak heeft vaak geen blanke lak en wil zich soms snel laten aantasten. Dus, bijvoorbeeld alles IN de motorruimte insprayen en beginnen met boenen (borstel/kwast/doekje) bij de minst vieze delen. (Veelal kunststof onderdelen/slangen) Zo kan de APC+D op de vettigere/viezere delen iets langer inwerken en vuil en vettigheid losweken.

Als de slangen/kunstofdelen niet mooi egaal schoon worden en/.of er blijven vlekken en dergelijke over, dan gebruik ik melaminsesponsjes om het materiaal iets op te schuren en zo wordt het ook beter vatbaar voor een eventuele dressing. (Wondersponsjes) Sterker nog, meestal pak ik alles aan met melamine. :p (APC+D)

Metalen delen die last hebben van verwering, die pak ik aan met staalwol of brillo. (APC+D) Uiteraard alles met gezond verstand.

Ook een optie is om de metalen delen gewoon te waxen en daarna alles in de V&RC. :p

20170918_141953.jpg


20170918_160408.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Mc_knijver
Ok super, helemaal duidelijk. Omdat dit mn eerste keer is dat ik de motor schoonmaak, ben ik heel erg voorzichtig. Dus heb nog een laatste stomme vraag. Als je alles ingespoten hebt en laat het rusten, dan zullen er toch altijd druppels naar beneden glijden, waar je nooit bijkomt. Dat maakt dan verder niks uit toch?
Ik denk dat ik nog moet wennen aan combinatie van motor en vocht....
 
Ok super, helemaal duidelijk. Omdat dit mn eerste keer is dat ik de motor schoonmaak, ben ik heel erg voorzichtig. Dus heb nog een laatste stomme vraag. Als je alles ingespoten hebt en laat het rusten, dan zullen er toch altijd druppels naar beneden glijden, waar je nooit bijkomt. Dat maakt dan verder niks uit toch?
Ik denk dat ik nog moet wennen aan combinatie van motor en vocht....
Ik ben daar nooit zenuwachtig voor geweest. Heb in het verleden bij zwaardere gevallen regelmatig hoge druk gebruikt zonder wat af te dekken.
Zoals jij het wilt gaan doen met APC en daarna voorzichtig afspoelen hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Al helemaal niet over druppels waar je niet bij kunt. Die ben je na de eerste de beste rit gegarandeerd kwijt.