• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

nieuwe auto behandelen

jackbq

Detailing rookie
3 aug 2010
23
0
zeer binnenkort komt de nieuwe auto, het gaat om een Kia Sportage in de kleur wit.

Er is voor gekozen om de Waxoyl behandeling te laten vervallen, en voor dat geld een leuk pakket hier op carclean aan te schaffen.
Een DAP kunnen we lenen, dus die hoeven we niet zelf aan te schaffen.
Verder kan je er vanuit gaan dat we nog niets hebben.

Van Carclean.com zelf kreeg ik het volgende advies:
(met goedkeuring om er hier verder over te discussieren)

1) Wassen met Poorboy's Super Slick & Suds, een Bone spons van Cobra en drogen met een Delirium doek van CSF
2) Reinigen met Monello Finale of Poorboy's World Professional polish, samen met een groene pad op de DAP
3) Ontvetten met CarPro Eraser
4) Sealen met Poorboy's World EX-P sealant.
5) Eventueel toppen met Poorboy's World Natty's White wax.

Achteraf werd ook nog IronX aangeraden omdat de Hyundai's blijkbaar per trein deze kant op komen?
Geen idee, ik weet enkel dat de wagen nu in Rotterdam staat te wachten op vervoer.

Ik zou graag met hulp van jullie tot een compleet pakket komen, inc de benodigde doeken en applicator pads.

Alle advies is erg welkom!
Alvast bedankt.
Jack

ps. de auto komt dus onbehandeld zo uit de fabriek, en tevens zitten we er over te denken om hem lekker vuil af te laten leveren.
De Kia garage hoeft hem van mij niet schoon te maken, want ookal is het gedaan dan moet het toch nogmaals gebeuren.
 
Hallo,

Ik zou gaan voor de prof. polish ipv de "finale"

stellen ze(carclean) niet voor om de auto te kleien??(motherssetje)

vuil laten afleveren??,ga eens kijken hoe een ander zijn auto er bvb bijstaat bij "aflevering" , zo kan je toch al weten hoe ze het doen zou ik zeggen en heb je geen verrassingen ivm verborgen gebreken in de lak etcetera

de auto wordt toch "gedapt" , zoveel swirls zullen er niet bijkomen van 1 wasbeurtje(als ze het goed doen hé)

ontvetten: kan je geen ipa(verdund) gebruiken van diegene met de dap??(is goedkoper dacht ik toch)

iron x , zal zeker een positief effect hebben

Danny
 
Ik zet even mijn vraag bij de keuze voor de Monello polijst middelen vanwege persoonlijke ervaringen.
Normaliter werkt dit op 95% van de auto's maar bij Kia's is mijn ervaring dat dit niet lekker wil (sticky paint).
Heb deze ervaring nu bij een witte en zwarte Sorento en een zwarte Picanto. De poorboys daarin tegen werkte wel zonder problemen.

Met een Sportage heb ik nog geen ervaring dus wellicht dat iemand anders daar wat meer uitsluitsel over kan geven.
 
grandscenicman zei:
ga eens kijken hoe een ander zijn auto er bvb bijstaat bij "aflevering" , zo kan je toch al weten hoe ze het doen zou ik zeggen en heb je geen verrassingen ivm verborgen gebreken in de lak etcetera

ontvetten: kan je geen ipa(verdund) gebruiken van diegene met de dap??(is goedkoper dacht ik toch)

Er is al vaker een topic over voorbijgekomen, maar je zult echt versteld staan van het aantal lakdefecten wat een "nieuwe" auto al bij aflevering heeft.
Door gebruik van het juiste product is er heel veel te verbergen, iets waar je later na de eerste paar wasbeurten pas achter komt.

Overigens vindt ik IPA op een Kia lak verre van een goed idee. De laatste tijd lees ik veel topics waarin IPA de functie van Spruzzo overneemt maar dit werkt niet op iedere lak. Mijn persoonlijke ervaring is dat het op een Saab, Kia en rode uni Opel lak hele grote problemen kan gaan opleveren (om maar te zwijgen van een warme lak) die je ook niet zomaar weer weg hebt.
 
Uit ervaring kan ik je vertellen dat nieuwe wagens verre van net komen als ze nieuw zijn.


Heb er al een flink aantal gedaan.En zowiezow kan ik je Iron-X aanbevelen .Je weet vaak niet wat je ziet op een nieuwe wagen.

Dit is op een Fiat 500.

DSCN5312.jpg

DSCN5323.jpg

DSCN5314.jpg

DSCN5321.jpg



Kleien van een nieuwe wagen is vaak niet echt nodig.Vaak na het wassen en na Iron-X is er niet de "vastzittende" vervuiling die je hebt bij wagens die al jaren de weg hebben gezien.Maar hier kan je pas achter komen als je met het "boterhamzakje" over de lak gaat.

En voor de Bone zou ik persoonlijk gaan voor een washmit , byv die van Meguiars of die van dodo ( heb zelf die van Dodo , de kortharige, en vindt die heerlijk ).
 
Juffer1 zei:
Ik zet even mijn vraag bij de keuze voor de Monello polijst middelen vanwege persoonlijke ervaringen.
Normaliter werkt dit op 95% van de auto's maar bij Kia's is mijn ervaring dat dit niet lekker wil (sticky paint).
Heb deze ervaring nu bij een witte en zwarte Sorento en een zwarte Picanto. De poorboys daarin tegen werkte wel zonder problemen.

Met een Sportage heb ik nog geen ervaring dus wellicht dat iemand anders daar wat meer uitsluitsel over kan geven.

Die sorento waar je ervaring mee hebt, zijn dat ook vrij nieuwe wagens?
En de poorboys die je voorsteld, zitten daar eventuele nadelen aan, zoniet neem ik gewoon die om op safe te spelen.


en dan nu de lijst met producten, willen jullie ontbrekende dingen aanvullen, of spullen die beter kunnen graag voorstellen?
(liefst met onderbouwing)

1) Wassen met Poorboy's Super Slick & Suds
een Bone spons van Cobra of een Washmit?
drogen met een Delirium doek van CSF
2) Reinigen met Poorboy's World Professional polish, met een groene pad op de DAP
3) Ontvetten met CarPro Eraser
4) Sealen met Poorboy's World EX-P sealant.
5) Eventueel toppen met Poorboy's World Natty's White wax.

Waar komt Iron-X ergens tussen?
Welke pad's / doeken / applicator pads moet ik er nog bij nemen?
 
Oke plan en products lijst..

1. WassenPoorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
Mothers Wax - Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm
CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm

2. indien nodig, Iron-x

3. indien nodig, kleien
Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr
Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml

4. Dappen
Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad
Poorboys World - Professional Polish - 946ml
Cobra - Yellow All Purpose Microfiber Towel - 40x40cm

5. Ontvetten
CarPro - Eraser - 500ml

6. Sealen
Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml

7. Waxen
Dodo Juice - Fantastic Fur - Microfibre Buffing Cloth
Poorboys World - White Diamond - 473ml

Overig:3M - 3434 afplaktape - 25mm breed
Cobra - Yellow All Purpose Microfiber Towel - 40x40cm

Vragen:
* de Iron-x op stap 2. staat hij op de goede plek, en hoe gebruik je dit?
* Stap 5. ontvetten, altijd nodig? en hoe gaat dit te werk? (hoe aanbrengen, hoe afspoelen of ofnemen?)
* Tussen stap 5 en 6, voeden? en indien ja, met wat en welke manier
* stap 6, aanbrengen met een DAP pad? en zo ja welke
* stap 6 en 7, staan ze in de goede volgorde of net omdraaien?

Alvast bedankt voor jullie advies :)
 
De Sorento's waren 2 en 3 jaar oud. De Picanto was nog geen jaar.
De Monello polijstmiddelen zijn geschikter voor de Duitse harde lakken, een poorboy's polijstmiddel zal daar lang niet zoveel op doen als die van Monello.

Wat betreft je lijstje zou dit mijn lijstje zijn :
- Wassen met Poorboy's Super Slick & Suds icm een Mequiars super thick washmitt (heb ook een Bone maar vindt het een onding - veel te lomp) en 2 emmers
- Afspoelen
- Iron-x behandeling (opsprayen en in laten werken)
- Afspoelen
- Drogen met delerium doek
- Clayen met poorboy's elastic clay icm Spray & wipe 475ml
- Polijsten / reinigen met Poorboy's World Professional polish (475ml) icm een groene pad op de DAP (liever nog een zwarte als er geen swirls zijn).
- Polijst afnemen met spray & wipe
- Even laten uitademen (ca. 10 minuten)
- Poorboy's World EX-P sealant.
- Poorboy's World Natty's White wax

De stap ontvetten met CarPro Eraser zou ik niet doen om de dood eenvoudige reden dat ik daar hele slechte ervaringe mee heb op Kia lak.
Nogmaals : zijn mijn persoonlijke ervaringen, het is dus niet gezegd dat het jullie ook (kan) gebeuren.

In je laatste lijstje zie ik White Diamond staan. Dit is geen wax maar een glaze (soort voedend glansmiddel - vergelijk het met bodymilk) en biedt ook 0,0 bescherming. Als je dit wil gebruiken dan zou je dat voor de Poorboy's EX-P sealant moeten gebruiken.
Als doeken zou ik (uitgezonderd de droogdoek want die is ruk) alleen maar koraaldoeken pakken.
Zelf schat ik in dat je er ca. 5 a 6 nodig hebt.

Je hebt overigens nog geen spullen om de velgen te reinigen, banden zwart te maken en kunstof bij te houden ?
 
Die koraal doeken zijn volgens mij pas 4/10 leverbaar... dus ik zoek eigenlijk een goed alternatief

Wat die Natty's wax white betreft, welke is dat? ik kan hem niet vinden....
deze? https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Nattys_Paste_Wax_235ml_PB-NPW_100715

En nee nog geen verdere spullen, alle aanvulling is welkom.
liefst ook een soort wax om op de velgen te zetten zodat het vuil uberhaupt geen kans krijgt.
 
Thanks, die nemen we ook mee!
nu nog iets voor gespoten kunstof delen, iets om de banden mooi zwart te houden (niet blinkend)
 
Voor de banden zou ik Bold&Bright nemen, een klein flesje want je doet er lekker lang mee.
Voor het kunststof buiten black wow?
 
kunstof delen zijn gespoten in de kleur? dan kun je het net zo behandelen als de rest van de lak.

voor wat betreft Eraser,
Juffer1, ik dacht te lezen dat eraser en IPA 2 verschillende producten waren met het zelfde doel. als IPA een slecht resultaat heeft, zou eraser
dat niet moeten hebben. ik kan me ook niet voorstellen dat carclean het anders gaat adviseren.

Kan iemand van Carclean er ook even inkomen en hun mening delen?
 
Bartezzz zei:
Arjan, ik dacht te lezen dat eraser en IPA 2 verschillende producten waren met het zelfde doel.
Kan iemand van Carclean.com er ook even inkomen en hun mening delen?

Persoonlijk ben ik helemaal afgestapt van "ontvetten" op een Kia lak, juist door eerder ervaringen.
Aangezien TS met SSR aan de gang gaat ben ik van mening dat ontvetten weinig toegeveogde waarde heeft voor hem.
De SSR laat zich zeer gemakkelijk verwijderen met een goede doek, als extra stap heb ik aangeraden om eventueel na het afnemen een "S&Wipe down" te doen zodat je zeker weet dat er geen resten van de SSR meer achter blijft.

Natuurlijk loop je de kans dat er nog olieen uit de SSR achter zouden kunnen blijven maar in vergelijk met de Finale zit er voor mijn gevoel zowiezo al veel minder olie in en na een behandeling met S&P zul je nog over enkele procenten spreken.

Ben overigens wel benieuwd naar de ervaringen van anderen, kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die ooit eens een Kia onder zijn DAP heeft gehad - er moeten er veel meer zijn met ervaringen ?
Ook ben ik erg benieuwd naar de mening van een CC crew lid.
 
nog 2 vraagjes..

de deluxe towels (koraal) zijn op, en komen pas 4/10 binnen.. te laat dus voor mijn bestelling.
welke doeken kan ik dan het beste nemen?

en welk product is de Poorboy's World Natty's White wax?
ik kan hem er niet bij vinden.. :)

bedankt weer!
 
jackbq zei:
nog 2 vraagjes..

de deluxe towels (koraal) zijn op, en komen pas 4/10 binnen.. te laat dus voor mijn bestelling.
welke doeken kan ik dan het beste nemen?

en welk product is de Poorboy's World Natty's White wax?
ik kan hem er niet bij vinden.. :)

bedankt weer!

Doeken,
Goeie vervanging zijn de Cobra 530,600 serie doeken (zeer fijne doeken)
of de dodo juice Basics of bling polish en buffing cloth.

Wax,

De Natty's white is de "naturel".
je hebt bij natty's de "blue" "red" en eentje zonder naam, en die laatste word de White genoemd hier op het forum.
 
Gefeliciteerd met je aankoop, veel plezier en veilige km's!!

Als de auto echt onbehandeld wordt afgeleverd tref je waarschijnlijk ook een parafine laag (bescherming voor tijdens transport). Wat je daarvoor kunt gebruiken weet ik niet zeker... Meg Safe degreaser schiet mij zo te binnen. Hopelijk kan iemand dit bevestigen of heeft een beter advies.

Succes!
 
Iemand enig idee of er inderdaad nog een parafine laag te verwachten is, en zo ja hoe we die weg gaan halen.
zou een lauwe oplossing van slick&suds werken?
 
Ikzelf zou de dealer vragen om de paraffinelaag eraf te halen en de auto verder met rust te laten. Lijkt me n.l. best een klus dat taaie spul te verwijderen.
Bovendien kun je dan al bij het ophalen van de auto de lak inspecteren of er misschien krassen aanwezig zijn die verborgen waren door de paraffinelaag. Dit om evt. discussie achteraf te voorkomen.




meuh
 
De wat vettige transportbescherming gaat er zo vanaf met wat meer shampoo of een scheut APC door de shampoo
Uiteraard moet je bij een niet gecleande auto wat beter kijken naar schade.
Vraag is alleen wat je gaat doen als er lichte schade is. Ik zou het in dat geval liever zelf aanpakken.

Bij de Benz van mijn moeder ging het allemaal prima. De dealer heeft zeer zorgvuldig alleen gewassen
Ook bij een latere schade is alleen de voorkant gewassen en de rest niet. De beading van de Orange Crush zat er nog op

Ergo; bespreek met de dealer wat je wilt en waarom en vraag wat hiij kan betekenen.

Hans