Mijn vader heeft een Alfa Romeo 159 die z'n beste tijd gehad heeft, maar mits wat liefde zou dat terug een mooie bak kunnen worden. Buiten af en toe een keer naar de carwash, is het lakwerk niet onderhouden geweest.
De lak was echt schuurpapier. Mijn mitt gleed er slecht over en mijn droogdoek gleed helemaal niet over de lak. Na het ontijzeren en de-tarren, ben ik begonnen met kleien. Iedere keer dat ik een vakje van 60x60cm had gedaan, mocht ik m'n klei draaien want hij was helemaal bruin...
Als klei heb ik die van Auto Finesse gebruikt in combinatie met Dodo Juice Born Slippy 1:10.
Na het kleien heb ik snel de auto opnieuw gewassen en gedroogd (mitt en droogdoek gleden nu veel beter over de lak) om dan aan het polijsten te beginnen.
Na m'n testspot leek Rupes groen met Scholl S17 een goede combo. Toen ik klaar was met het 2e dambord, zag ik allemaal kleine krasjes in de motorkap die er voorheen niet waren en heb ik geen idee hoe die er gekomen zijn, maar wellicht met de machine er in getrokken...
Ik zag ook hier en daar ook wat stone chips en ik vraag me af als die voorheen al zichtbaar waren.
Ik heb dan een nieuwe pad genomen voor de zekerheid en op een ander stuk terug een dambord gedaan. Helaas terug hetzelfde probleem... Ik vraag me af hoe die defecten ontstaan. Ik vermoed dat er vuil in de pad gekomen is, alleen weet ik niet goed vanwaar dat komt... En vooral, hoe ik dat kan oplossen.
Voor het 3e dambord heb ik zelfs een 2x gekleid en er kwam zo goed als geen extra vervuiling meer af. Al voelde je hier en daar wel nog wat puntjes op de lak als je er over wreef, dus 100% glad was het nog niet. Zelfs na 2x kleinen.
Komt dit door vervuiling die ik er toch niet heb afgekregen met klei? Zijn dit (gevulde) stone chips die loslaten en meedraaien in de pad waardoor ze krassen?
Die kleine krasjes zijn zelfs vrij diep, want met Scholl S3 en een blauwe Rupes pad gaan ze niet weg en ik kan sommigen ook met m'n nagel voelen.
Alle tips zijn welkom, want voorlopig durf ik niet meer verder te polijsten uit schrik dat er nog meer van die defecten komen.
Hieronder 2 foto's. Al die kleine witte streepjes zijn krasjes en de witte puntjes zijn stone chips. Op het eerste zicht lijken het spetters van polijstmiddel, maar helaas zijn het krasjes...
De lak was echt schuurpapier. Mijn mitt gleed er slecht over en mijn droogdoek gleed helemaal niet over de lak. Na het ontijzeren en de-tarren, ben ik begonnen met kleien. Iedere keer dat ik een vakje van 60x60cm had gedaan, mocht ik m'n klei draaien want hij was helemaal bruin...
Als klei heb ik die van Auto Finesse gebruikt in combinatie met Dodo Juice Born Slippy 1:10.
Na het kleien heb ik snel de auto opnieuw gewassen en gedroogd (mitt en droogdoek gleden nu veel beter over de lak) om dan aan het polijsten te beginnen.
Na m'n testspot leek Rupes groen met Scholl S17 een goede combo. Toen ik klaar was met het 2e dambord, zag ik allemaal kleine krasjes in de motorkap die er voorheen niet waren en heb ik geen idee hoe die er gekomen zijn, maar wellicht met de machine er in getrokken...
Ik zag ook hier en daar ook wat stone chips en ik vraag me af als die voorheen al zichtbaar waren.
Ik heb dan een nieuwe pad genomen voor de zekerheid en op een ander stuk terug een dambord gedaan. Helaas terug hetzelfde probleem... Ik vraag me af hoe die defecten ontstaan. Ik vermoed dat er vuil in de pad gekomen is, alleen weet ik niet goed vanwaar dat komt... En vooral, hoe ik dat kan oplossen.
Voor het 3e dambord heb ik zelfs een 2x gekleid en er kwam zo goed als geen extra vervuiling meer af. Al voelde je hier en daar wel nog wat puntjes op de lak als je er over wreef, dus 100% glad was het nog niet. Zelfs na 2x kleinen.
Komt dit door vervuiling die ik er toch niet heb afgekregen met klei? Zijn dit (gevulde) stone chips die loslaten en meedraaien in de pad waardoor ze krassen?
Die kleine krasjes zijn zelfs vrij diep, want met Scholl S3 en een blauwe Rupes pad gaan ze niet weg en ik kan sommigen ook met m'n nagel voelen.
Alle tips zijn welkom, want voorlopig durf ik niet meer verder te polijsten uit schrik dat er nog meer van die defecten komen.
Hieronder 2 foto's. Al die kleine witte streepjes zijn krasjes en de witte puntjes zijn stone chips. Op het eerste zicht lijken het spetters van polijstmiddel, maar helaas zijn het krasjes...