• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe lak defecten tijdens het polijsten

Aze

Detailing addict
15 jul 2017
66
63
Maldegem; BE
Mijn vader heeft een Alfa Romeo 159 die z'n beste tijd gehad heeft, maar mits wat liefde zou dat terug een mooie bak kunnen worden. Buiten af en toe een keer naar de carwash, is het lakwerk niet onderhouden geweest.

De lak was echt schuurpapier. Mijn mitt gleed er slecht over en mijn droogdoek gleed helemaal niet over de lak. Na het ontijzeren en de-tarren, ben ik begonnen met kleien. Iedere keer dat ik een vakje van 60x60cm had gedaan, mocht ik m'n klei draaien want hij was helemaal bruin...
Als klei heb ik die van Auto Finesse gebruikt in combinatie met Dodo Juice Born Slippy 1:10.

Na het kleien heb ik snel de auto opnieuw gewassen en gedroogd (mitt en droogdoek gleden nu veel beter over de lak) om dan aan het polijsten te beginnen.

Na m'n testspot leek Rupes groen met Scholl S17 een goede combo. Toen ik klaar was met het 2e dambord, zag ik allemaal kleine krasjes in de motorkap die er voorheen niet waren en heb ik geen idee hoe die er gekomen zijn, maar wellicht met de machine er in getrokken...
Ik zag ook hier en daar ook wat stone chips en ik vraag me af als die voorheen al zichtbaar waren.

Ik heb dan een nieuwe pad genomen voor de zekerheid en op een ander stuk terug een dambord gedaan. Helaas terug hetzelfde probleem... Ik vraag me af hoe die defecten ontstaan. Ik vermoed dat er vuil in de pad gekomen is, alleen weet ik niet goed vanwaar dat komt... En vooral, hoe ik dat kan oplossen.
Voor het 3e dambord heb ik zelfs een 2x gekleid en er kwam zo goed als geen extra vervuiling meer af. Al voelde je hier en daar wel nog wat puntjes op de lak als je er over wreef, dus 100% glad was het nog niet. Zelfs na 2x kleinen.

Komt dit door vervuiling die ik er toch niet heb afgekregen met klei? Zijn dit (gevulde) stone chips die loslaten en meedraaien in de pad waardoor ze krassen?
Die kleine krasjes zijn zelfs vrij diep, want met Scholl S3 en een blauwe Rupes pad gaan ze niet weg en ik kan sommigen ook met m'n nagel voelen.

Alle tips zijn welkom, want voorlopig durf ik niet meer verder te polijsten uit schrik dat er nog meer van die defecten komen.

Hieronder 2 foto's. Al die kleine witte streepjes zijn krasjes en de witte puntjes zijn stone chips. Op het eerste zicht lijken het spetters van polijstmiddel, maar helaas zijn het krasjes...

IMG_5099.JPG


IMG_5098.JPG
 
Schade door vogelschijt was ook mijn eerste gedachte. Normaliter ziet dat er wat rommeliger uit, maar je hebt natuurlijk al meerdere hits gedaan. :)
 
Lijkt inderdaad op craquelé, omdat de lak verouderd is
Kan door vogeluitwerpselen of de langdurige blootstelling aan vuil

Kijk met een loupe eens naar een stuk wat je nog niet gepolijst hebt
Grote kans dat je het dan al ziet, zal zichtbaarder worden na polijsten
Met polijsten haal je de oude lak ook uit de scheurtjes
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz
Bedankt mannen! Ik ga eens kijken met een loupe naar het dak als ik daar gelijkaardige sporen vind.
Wel jammer natuurlijk, de lak glimt nu terug mooi, maar toch zie je die defectjes als je er naast staat. Vanaf 2m zie je wel al niet meer, maar toch...

Hopelijk gaat dit niet voorkomen op de deuren en koffer.