• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe wagen - Gyeon Cancoat Evo

Aze

Detailing chief
15 jul 2017
85
78
Maldegem; BE
Vrijdag mag ik mijn nieuwe wagen afhalen en ik zou deze graag goed beschermen.
Ik vroeger veel waxjes aangebracht en heb wat ervaring met polijsten, maar een coating heb ik nooit aangebracht. De laatste 6 jaar lag de hobby zo goed als stil (huis, kindje). Het was toen gewoon eens foamen, hand wasje, wetcoat en klaar.

Nu zou ik graag eens Cancoat aanbrengen omdat dit een toegankelijke coating is en buiten kan aangebracht worden. Ik beschik over polijst machines, maar helaas heb ik geen volledig weekend ter beschikking. Kan ik Cancoat aanbrengen zonder te polijsten? Mocht ik zien dat een paneel er slecht aan toe is, zou ik dit uiteraard wel polijsten.

Ik voorzie wel sowieso om de auto eerst te behandelen met non-ferro, tar remover indien nodig en een zachte klei. Daarna prep en Cancoat Evo. Een uur later Cure.
Mijn auto slaapt buiten en het dauwt 's nachts al. In hoeverre is dit een probleem?

Of denken jullie dat een slecht plan is en ik gewoon terug beter een wax aanschaf en die er op smeer?

Wat ik zou doen is een snel rondje met Gyeon Primer. Dat kan redelijk rap, dan is je lak helemaal schoon en weet je zeker dat de coating goed hecht. Voor de applicatie zou ik een MF sponsje pakken en het goed dik aanbrengen.

Daar had ik ook aan gedacht, maar hoopte dat het zonder kon :D
Als ik dan toch een rondje ga doen met Primer ga doen, zou ik eerder opteren voor Gyeon Pure i.p.v. Cancoat. Aanbrengen is evenveel werk, maar dan ben ik wel een jaartje langer goed.

Het enige waar ik schrik voor heb ik de dauw 's nachts. Er is op 2km van m'n woning een klein winkel centrum met half ondergronds parking. De wanden zijn zo'n 1.5m hoog en daarboven zijn ze open. Geen idee als het verstandig is om de auto voorzichtig daarheen te rijden. Het is een 50km/h weg.
Als ik in het midden van die parking sta, blijft het misschien warm genoeg door al die betonnen massa om geen condens te hebben op de auto 's nachts.

Of maakt het niet zoveel meer uit als de auto na een uurtje Cure gehad heeft?

Ik kan vinden dat je best Cure aanbrengt een uur na het coaten ivm stof enzo, maar over regen vind ik weinig. Enkel de handleiding zegt 12h droog houden en liefst 24h.

12h droog houden is een lastige als er 's nachts dauw is en je ben pas in de namiddag klaar.
Zaterdag decon en kleien. Moet helaas om 15h al naar een feestje en zondag een rondje primer + prep + pure dan.

Ik heb ondertussen alles in huis. Even eten, dan een rondje Primer en dan Pure er op.

Weet er iemand als ik Pure EVO over een matte carbon spoiler kan aanbrengen?

Ik zat netjes op schema tot ik mijn Rupes LHR15 MK2 uithaalde. Die machines heeft misschien 2-3 auto's gedaan en heeft dan 5 jaar in de tas gezeten. Op de motorkap zaten 4 hologrammen bij het ophalen van de wagen. Zie je ze goed 's avonds in de zon, maar met mijn Scangrip lampje kon ik ze niet te voorschijn toveren. Ik had geen idee als Primer die zou wegkrijgen, dus maar een licht polijst middel genomen op lichte polishing pad. Ik wil de machine aanzetten en ik hoor alleen gebromd, maar de machine draait niet :(

De lak was op de hologrammen na wel ik perfecte staat. Er was ook geen spikkeltje rood te zien na een rondje non-ferro.
Dan maar alles mijn Flex PEX 80 gedaan. Eerst de motorkap licht gepolijst en dan Primer. Maar leuk vond ik dat niet, want ik moest me erg haasten om op tijd klaar te geraken. Primer is een zeer fijn polijstmiddel om mee te werken en af te nemen. Ik hoop dat ik het overal genoeg doorgewerkt heb.

Toen ik aan de achterkant van de auto kwam, stond mijn neus bijna in de zon. De auto wat achteruit gezet op de oprit, maar de achterbumper heb ik niet meer met Primer kunnen doen. Ik wou aan het coaten beginnen voordat m'n voorbumper en motorkap in de zon zat. De achterbumper heeft alleen prep gehad. Hopelijk is dat voldoende. Tijdens het wassen was de sheeting enorm. Ik weet niet als dat door de nieuwe lak kwam of omdat ze een of andere spraywax in hun carwash gebruiken. De auto was helaas gewassen toen ik hem ging ophalen. Als het een spraywax is, zal de coating niet goed hechten denk ik? Maar ik zie het als een test. Ik heb nog 1/3e à 1/4e van mijn flesje over, dus ik zal die bumper wel eens overdoen mocht het issue zijn.

Dan het flesje Pure EVO opengemaakt. Bij het druppelen op de applicator, vielen er allemaal glas stukje uit het dopje. Opnieuw en opnieuw... Er zat opgedroogde Pure in het dopje. Binnen met een tandenstokertje alles er uit proberen uit prutsen en dan met het dropje over mijn applicator gewreven tot er niks meer uit kwam. Gelukkig had ik een reserve applicator meebesteld en dan die genomen.
Ik heb het idee wat zoiets niet hoort bij een nieuwe flesje Pure?

Dan rustig mijn tijd genomen voor het coaten. Dat ging echt super makkelijk met Pure. En volledig paneel en dan afnemen met 2 doeken. Je voelde de lak heel stroef worden. Helaas ben ik achteraf tot de vaststelling gekomen dat mijn eerste doek wel vrij nat was geworden van de coating. Dat had ik niet door omdat ik nitril handschoenen aan had. Ik heb 3 doeken in totaal gebruikt en die de doek voor de 2e wipe down heb ik halverwege wel vervangen. Dus hopelijk is het allemaal goed gegaan.

Dan na een uurtje voorzichtig het stof er af gewreven. Helaas begon het naar de avond toe hard te waaien dat bracht stof mee :( Dan een rondje Cure. Bij het afnemen begon de lak terug goed te glijden.

Ik heb geen garage en ik had toch een beetje schrik dat het zou dauwen deze nacht. Mijn vader woont 1.5km verderop en die heeft een garage, dus aan 40km/h voorzichtig naar daar gereden en de auto daar binnen gereden.

Dan snel gaan eten en de zoon in bed gestopt. Ik heb helaas niet meer de tijd gehad om nog wat foto's te maken maar het zag er op het eerste zicht wel prachtig uit. Door de verschillende tegenslagen wel wat kostbare tijd verloren waardoor ik snel moesten werken dan ik eigenlijk wilde, dus ik hoop dat ik morgen geen foutjes ontdek als ik de wagen ga ophalen.

Ik zal het topic nog updaten als ik de auto voor het eerst zal wassen. Wellicht over een 2-tal weken.

Hier nog een foto'tje van de rotzooi die uit het dopje van het flesje Pure kwam. Dit is ongeveer 1/3e van alles wat er uit kwam. Heeft er nog iemand jullie dit al voorgehad?

IMG_4592.webp

• Verdrietig
Reacties: Puffle
Klinkt best wel als een gemiddelde ervaring van buiten werken. Haasten, zon die ineens heel heet wordt, of het regent, waait,stoft. Vaak ben je dan in de avond pas klaar met polijsten, maar ja dan krijg je dauw en alle ellende die erop waait.

Dat flesje pure moet niet goed afgesloten zijn geweest.

Het flesje is niet bij CC gekocht. Ik koop eigenlijk altijd bij CC tot ik zag dat het uitverkoop bij een andere speler die uitverkoop doet wegens verhuizing. Ook een gekende shop binnen België, dus ik ga ze even een mailtje doen. De rest van de inhoud wel zeer vloeibaar, dus ik vermoed dat het flesje wel goed gesloten was, maar in dopje zit een diepe goot en die zat vol gekristaliseerd product.

Buiten werken is inderdaad niet ideaal en een kapotte polijstmachine helpt op dat moment niet echt. Het resultaat zag er wel goed uit deze ochtend, nu nog hopen dat de coating lang blijft zitten.
Gisteren avond ook de Rupes een open gemaakt. Koolstofborstels enzo zijn allemaal goed. Ik vrees dat speed control defect is.

Deze ochtend snel nog een foto gemaakt toen ik de auto naar buiten gereden heb. Er ligt een mooi laagje extra glos op tegenover gisteren ochtend.

IMG_4595.webp

Heeft er nog iemand jullie dit al voorgehad
Ik heb het vorig jaar iets vergelijkbaars gehad met een 50 ml flesje wat volledig gesealed was bij aankoop. Toen met CarClean geappt met het volgende gesprek:

IMG_5777.webp

Pure heeft prima zijn werk gedaan echter moest ik hem van tevoren even schoonmaken.

• Leuk
Reacties: Altos