• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe waxlaag

Haasy

Detailing rookie
5 jul 2021
6
15
Apeldoorn
Een aantal weken geleden de auto juist gewassen volgens het stappenplan met BTBM, vervolgens gekleid en de lak gevoed met lime prime. Daarop volgend een dun laagje collinite 845 aangebracht. Voor de eerste ervaring met het serieuzer poetsen van de auto zeer tevreden over het resultaat en over de producten gekocht aan de hand van dit forum!

Nu vraag ik mij echter af, en de zoekfunctie heeft me niet verder kunnen helpen, hoe het zit met het over een tijd opnieuw aanbrengen van een waxlaag.

Moet de auto dan opnieuw gekleid worden, vervolgens de glaze en dan pas de in mijn geval 845 erop. Of is het voldoende om de auto zeer goed schoon te maken en dan voorzien van een nieuwe/verse laag 845?

Ik ben tevens in het bezit van sonax bsd omdat ik hier vaker voorbij heb zien komen dat dit een goede "booster" kan zijn voor de waxlaag, die zal ik dus ook gaan gebruiken. Wellicht moet hier rekening mee gehouden worden. Alvast bedankt voor de hulp!
 
Ik zou je beading in de gaten houden, na het wassen. Normaal gesproken red je denk ik wel een maandje of 4.

Als jij bijv. 2 wekelijks wast zou een vers laagje 845 moeten voldoen.
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz en Haasy
Ik zou niet met te heet water wassen. Kijk een sealent of Wax hecht het best op een zo schoon mogelijke Wax maar als de auto niet te vies is kun je na een grondige wasbeurt prima tussendoor een keertje waxen.
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz en Haasy
Je moet inderdaad niet automatisch altijd kleien voordat je een nieuwe waxlaag aanbrengt. Beoordeel dus in eerste instantie of het nodig is om opnieuw wax (of sealant) te smeren (kijk naar beading en sheeting) en beoordeel dan in principe apart of het ook nodig is om te kleien. Dit laatste kan door met je vingertoppen over de lak te voelen, maar kan ook wat versterkt worden door je hand in een boterhamzakje te steken. Dit zal zowel het gevoel als het geluid van eventuele grofheid op de lak versterken.
Voor beide is het natuurlijk afhankelijk van wat de auto meemaakt en voor beide is dus niet te voorspellen hoe vaak ze zullen moeten gebeuren. Over het algemeen zal kleien minder vaak moeten gebeuren dan een wax smeren.
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz en Haasy