• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nog te redden?

Poolijs

Detailing rookie
11 sep 2025
6
15
Afgelopen vakantie een flinke steen op de motorkap gehad van mijn 8 jaar oude Toyota. Blanke lak liet op een behoorlijk stuk los, groter dan 2 euro munt. Ook meerdere ander kleine steenslag putjes zichtbaar in het zelfde gebied op de motorkap.

Getracht met lakstift bij te werken maar dit lukte niet goed/was niet mooi. Besloten om de kleine putjes en de fikse plek in één keer aan te pakken door een spotrepair te doen. Ik weet dat dit een risico is op een motorkap maar wil simpelweg geen honderden euro’s uitgeven aan het volledig overspuiten van de kap.

Reparatie leek goed gelukt met kleurlak en 2 k blanke lak icm een spotblender op de uitspuitzone. Helaas na het polijsten (eerst geschuurd ivm lichte orangepeel met 2500 , 3000 en 5000 korrel, vervolgens lichte compound en finish ) een lichtkleurige wolkerige soort nevelovergang zichtbaar en de randen van de overgang zijn ondanks de spotblender goed zichtbaar gebleven helaas.

Ik baal hier stevig van want heb er al veel werk in zitten. Is dit nog netjes/netter te krijgen denke jullie? Polijsten met heavy cut compound en pad bood geen soelaas.

Alles weer schuren of is enigszins bijwerken mogelijk?
Het
M vr gr
 

Bijlagen

  • IMG_6100.webp
    IMG_6100.webp
    23,1 KB · Weergaven: 67
  • IMG_6105.webp
    IMG_6105.webp
    72,3 KB · Weergaven: 65
Ik ben bang van niet, elke keer als je gaat polijsten schuift de rand waarschijnlijk op?
 
Het wordt zowel met polijsten als wedsanden niet minder maar ook niet erger. Het verschuift ook niet.

Ik was er al helemaal klaar mee na een halve dag polijsten en wedsanden. Ik probeer het plaatselijk wat bij te werken vandaag want helaas geen tijd meer om het volledig opnieuw te doen.

Ik moet maar proberen te accepteren dat je het altijd zal blijven zien, tenzij ik hem volledig ga overspuiten. Dat gaat vast en zeker nog een keer gebeuren maar wil het acceptabel hebben voor nu.
 
Ja dat zou de ideale situatie zijn. Tijd en ruimte is alleen een factor. Ik heb geen schuur of carport. Alles moet op de openbare weg voor mijn deur.

Heb zojuist contact gehad met de leverancier van de materialen.
Die gaf aan dat ik te snel de spotblender heb gespoten en/of te dik. Ik moet minimaal 30 minuten wachten na laatste laag 2k blanke lak. Dit in tegenstelling tot wat andere fora en sites aangeven. Vrijwel direct na spuiten laatste laag. Dat ga ik nog een keer proberen.
 
  • Leuk
Reacties: deafmazter
Dat hangt echt af van de temperatuur, de spotblenders die ik gebruik (van CROP) breng ik vrijwel direct aan om de blanke lak, zoals de naam het al zegt in te laten blenden. Een spotblender moet je altijd na der tijd wegpolijsten. Ik persoonlijk denk dat je motorkap te heet is geworden, aangezien je buiten spuit en de kap zwart is. Dan gaat de blanke lak/spotblender ook rare dingen doen.
 
Dank voor de reactie. Heb bewust rekening gehouden met de temperatuur en zeker niet te heet geworden. Hij stond in de schaduw en heb meermaals gevoeld aan de kap voor het spuiten.


En ook ik heb alle producten van Crop :) zij, adviseren me nu 30 min te wachten.

Als het nu niet meer lukt dan laat ik het zo of laat ik hem herstellen afhankelijk van het resultaat