• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nog te redden?

Poolijs

Detailing rookie
11 sep 2025
10
15
Afgelopen vakantie een flinke steen op de motorkap gehad van mijn 8 jaar oude Toyota. Blanke lak liet op een behoorlijk stuk los, groter dan 2 euro munt. Ook meerdere ander kleine steenslag putjes zichtbaar in het zelfde gebied op de motorkap.

Getracht met lakstift bij te werken maar dit lukte niet goed/was niet mooi. Besloten om de kleine putjes en de fikse plek in één keer aan te pakken door een spotrepair te doen. Ik weet dat dit een risico is op een motorkap maar wil simpelweg geen honderden euro’s uitgeven aan het volledig overspuiten van de kap.

Reparatie leek goed gelukt met kleurlak en 2 k blanke lak icm een spotblender op de uitspuitzone. Helaas na het polijsten (eerst geschuurd ivm lichte orangepeel met 2500 , 3000 en 5000 korrel, vervolgens lichte compound en finish ) een lichtkleurige wolkerige soort nevelovergang zichtbaar en de randen van de overgang zijn ondanks de spotblender goed zichtbaar gebleven helaas.

Ik baal hier stevig van want heb er al veel werk in zitten. Is dit nog netjes/netter te krijgen denke jullie? Polijsten met heavy cut compound en pad bood geen soelaas.

Alles weer schuren of is enigszins bijwerken mogelijk?
Het
M vr gr
 

Bijlagen

  • IMG_6100.webp
    IMG_6100.webp
    23,1 KB · Weergaven: 99
  • IMG_6105.webp
    IMG_6105.webp
    72,3 KB · Weergaven: 95
Ik ben bang van niet, elke keer als je gaat polijsten schuift de rand waarschijnlijk op?
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR
Het wordt zowel met polijsten als wedsanden niet minder maar ook niet erger. Het verschuift ook niet.

Ik was er al helemaal klaar mee na een halve dag polijsten en wedsanden. Ik probeer het plaatselijk wat bij te werken vandaag want helaas geen tijd meer om het volledig opnieuw te doen.

Ik moet maar proberen te accepteren dat je het altijd zal blijven zien, tenzij ik hem volledig ga overspuiten. Dat gaat vast en zeker nog een keer gebeuren maar wil het acceptabel hebben voor nu.
 
2dehands motorkap kopen en daar op oefenen geen idee? Of deze laten spuiten. Dat zijn de kosten ook weer niet, de frustratie is herkenbaar
 
Ja dat zou de ideale situatie zijn. Tijd en ruimte is alleen een factor. Ik heb geen schuur of carport. Alles moet op de openbare weg voor mijn deur.

Heb zojuist contact gehad met de leverancier van de materialen.
Die gaf aan dat ik te snel de spotblender heb gespoten en/of te dik. Ik moet minimaal 30 minuten wachten na laatste laag 2k blanke lak. Dit in tegenstelling tot wat andere fora en sites aangeven. Vrijwel direct na spuiten laatste laag. Dat ga ik nog een keer proberen.
 
  • Leuk
Reacties: deafmazter
Dat hangt echt af van de temperatuur, de spotblenders die ik gebruik (van CROP) breng ik vrijwel direct aan om de blanke lak, zoals de naam het al zegt in te laten blenden. Een spotblender moet je altijd na der tijd wegpolijsten. Ik persoonlijk denk dat je motorkap te heet is geworden, aangezien je buiten spuit en de kap zwart is. Dan gaat de blanke lak/spotblender ook rare dingen doen.
 
Dank voor de reactie. Heb bewust rekening gehouden met de temperatuur en zeker niet te heet geworden. Hij stond in de schaduw en heb meermaals gevoeld aan de kap voor het spuiten.


En ook ik heb alle producten van Crop :) zij, adviseren me nu 30 min te wachten.

Als het nu niet meer lukt dan laat ik het zo of laat ik hem herstellen afhankelijk van het resultaat
 
En wat me opviel is dat er wat lichte randaftekening zichtbaar was ondanks dat ik voor mijn gevoel toch een heel glad oppervlakte had geschuurd. Dat had ik met de hand gedaan. Ik heb deze keer nog 2 lagen extra primer/filler van Finixia gebruikt en met excentrische schuurmachine opgeschuurd. Op het oog zit het er heel erg strak en glad uit. Toch maak ik me wel zorgen dat de rand aftekening misschien weer zichtbaar is, maar ik heb geen zin om een megaglad oppervlak weer helemaal kaal
te schuren.

Jullie hier ervaring mee? Wat is wijs? De tijd dringt ivm de aankomende herfst.
 
Ik zou lekker wachten tot het weer beter wordt. Of een loods zoeken. En dan, als je het aandurft de hele motorkap. Spotrepairs zijn namelijk een stuk lastiger om mooi te krijgen. Een heel los paneel, zoals een motorkap kan je veel strakker en egaler qua kleur krijgen.
 
Ja dat zou ik inderdaad wel graag willen. Maar lastig te bewerkstelligen. Hij staat er nu zo bij dus moet wel iets helaas.
IMG_6110.webp
 
mooiste wordt altijd de hele kap in 1x doe je spot Repair dan gedeelte wat in kleur staat in de blanke lak, en dan uitspuiten met je spotblender. Wel de gedeeltes rond je plek opschuren met p600/800 zodat de blankelak kan uitvloeien.


Dit filmpje laat goed zien hoe groot oppervlakte je moet schuren wil je een mooi resultaat krijgen!
 
  • Verdrietig
Reacties: AndyVR
Ik heb de video eens bekeken en mijn haren gaan omhoog...

De man vertoont weinig finesse en gaat nogal bruut te werk vind ik.
Hij smeert daar een plakkaat plamuur tegenaan om het vervolgens zo goed als weg te schuren.

1758827825168.webp


Als we bovenstaande foto erbij nemen (is een printscreen uit het filmpje trouwens), dan kunnen we volgende zaken concluderen:
De rode cirkel is waar de plamuur zit, dit terwijl de schuurtekening eigenlijk geen niveauverschil vertoont, ik vermoed dat hij dan ook de plamuur te hoog heeft gesmeerd en de plamuur eigenlijk in de blauwe cirkel moest liggen, daar waar duidelijk een niveauverschil te zien is. Niveau of hoogteverschil = deuk of bult, in dit geval een deuk.

De man spuit vervolgens 1 dikke laag primer en zet er onmiddellijk na het spuiten en infraroodlamp op om te drogen = not done.
De solventen in de primer dienen eerst rustig te verdampen voordat je de primer forceert te drogen aan een versnelt tempo.
Doe je dit niet, dan kan je reactie krijgen van de primer en krijg je rimpels of blaasjes in de primer als gevolg, primer hecht niet en laat los.
De kunst is om een dunne nevellaag primer te spuiten en na het drogen een iets vollere laag.
Vervolgens blokt hij met P320 en gaat hij er met P600 over, in feite een te grote sprong met het risico op zichtbare schuurkrassen na het lakken.

Dit gaat dan nog over een marginaal kleine schade, ik wil niet weten hoe hij het doet bij een ernstige schade.

Voor mij was/is schadeherstel een vorm van kunst, iets waar je veel voldoening uit kan krijgen.
Als ik dit zie, dan krijg ik niet datzelfde gevoel.
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba
@deafmazter Zou je dan het hele paneel voorzien van blanke lak na de spotrepair of moet ik hem volledig in kleur en blanke lak overspuiten bedoel je?
Motorkap in de lak iets ruimer dan waar je de primer gespoten hebt.
Heb je her en der nog door de blanke lak geschuurd, kan je best de hele motorkap in de lak/kleur spuiten.

Nadat de lak mat is getrokken (droog), de blanke lak spuiten, dit inderdaad voor de gehele motorkap, je wilt voorkomen terug hetzelfde probleem te krijgen.
Gebruik ditmaal geen spotblender gezien je de gehele kap in de blanke lak zet.

Om wat feedback te geven op het initiële probleem waar je mee kampte: Je hebt met spotblender de verse blanke lak doen overvloeien met de oude blanke laklaag, NOOIT of te nimmer polijsten over deze regio, ZEKER niet schuren! Je polijst/schuurt als het ware de overgang weg en schuift deze steeds verder, dit krijg je niet weg en dient altijd opnieuw gelakt te worden.
Wanneer je de spotblender hebt gebruikt, dien je dit met precisie uit te voeren waardoor polijsten overbodig is.
Het eindresultaat zou onzichtbaar of toch quasi onzichtbaar moeten zijn wat de overgang aangaat.
 
1758829142362.webp


De groene cirkel laat een mooie overgang zien van oude blanke laklaag naar de primerlaag.
De grote rode cirkel laat een slechte overgang zien, je ziet een blinkende rand rondom de primer, dit toont aan dat de ondergrond onvoldoende werd geschuurd en de primer hier minder goed hecht + dit zal zichtbaar zijn als je het niet wat verder wegschuurt.

De kleine rode cirkels zijn wat waterdruppels vermoed ik en ligt bovenop de reeds droge primer? Mocht dit in de primer zitten, is het foute boel.
 
Dank voor de bruikbare tips!

Ik moet hem nog beter polijsten en de orangepeel verminderen maar relatief tevreden met het resultaat. Het doel was de schade veel minder zichtbaar maken en het acceptabel te laten zijn.

Heb er ontzettend veel van geleerd en was best leuk om te doen. Het blenden van de lak en de kleur valt me ook niet tegen, veel beter dan de vorige keer. Het scheelt dat het 2x over heb gedaan, alleen daarvan al enorm veel opgestoken.

Ik weet nu ook waar de rare lichte vlek van kwam, ik heb spotblender/blendzone te klein gehouden waardoor de onder de 2k blanke lak liggende kleurlak begon te verdunnen. Ik heb nu een hele ruime blendzone gehouden en dat heeft goed gewerkt.

Blanke lak in de uitspuitzone opgeschuurd met korrel 1500 en daar de nieuwe 2 k blanke lak overheen gespoten. 30 minuten gewacht en meerdere dunne lagen met tussenpauzes van minuut of 5 gebruikt om te spotblender.

Vorige keer te kort gewacht kennelijk, minder dan 20 min.
IMG_6118.webp
IMG_6118.webp
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: deafmazter