• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Olie/Zand vlekken blijven achter na het wassen?

RFA

Detailing addict
19 nov 2017
10
60
31
Den Haag
Beste leden,

Na 2 weken was het afgelopen zaterdag zo ver. De allereerste wasbeurt voor mijn eGolf. Momenteel was ik mijn auto in een wasbox:

1. Afspoelen met warm water
2. Autoshampoo aanbrengen met emmer + spons
3. Afspoelen
4. Vlekvrij na spoelen
5. Auto drogen

Uiteraard na het lezen van verschillende topics, ben ik er over uit dat een goede wasbeurt er anders uitziet. Momenteel ben ik dan ook bezig om langzaam de overstap te gaan maken en beetje bij beetje, de producten van CarClean in te slaan. (Geen spons, maar een washmitt bijv. En de keuze van een goede shampoo)

Nu werd mijn doek bij het afdrogen van mijn auto zwart. Dit betekent dat ik bij het wassen iets verkeerd heb gedaan, of over het hoofd heb gezien. Of wellicht dat er na het wassen weer iets op is gekomen. Ik spoel de auto altijd overal af, en let hierbij op dat ik geen plekken mis. Dit geldt ook bij het sponsen van de wagen. Na deze constatering ben ik wat nauwkeuriger op de auto gaan kijken, hierbij zag ik een soort van olie/zandvlekken. Deze vlekken zaten vooral onderaan de auto, maar kwam ik ook op de deuren tegen. Mijn vraag is, waar kan dit aan liggen wat voor vlekken zouden dit kunnen zijn, en hoe komt het dat deze bij het afspuiten niet verwijderd worden.

Ter verduidelijking heb ik geprobeerd een foto ervan te maken (Binnen het rode vlak is de plek goed te zien) Rechts van het vlak is nog wel duidelijk het water te zien.


Samengevat mijn vraag: Wat kunnen deze vlekken zijn + hoe voorkom ik deze bij het wassen?
Autovlekken 1.jpg
:
 
Dat is zeker weten gewoon weg vuil/zand wat je hebt over geslagen met wassen maar niet met drogen.

Neem de tijd met wassen, zo voorkom je dat je dit soort stukjes vergeet die net achter een hoekje zitten.

Een TFR remover (Traffic Film Remover) helpt dit soort dingen goed los te weken met afspuiten en alvorens de lak effectief aan te raken. Kuch..Autoglym TFR kuch kuch! Bv

Tip van Flip, neem een tweede (oude) wash mitt voor de onderzijde,
En achterkant van de wagen. Dit voorkomt de volgende keer dat je wast eventueel swirls en krassen op de lak.
 
Een aanvulling/uitbreiding van de tips van Tembaco: ik ken je auto niet, maar kan het zijn dat zand/vuil op de lak achter de bumper?(boven het rode vlak) zit, en dit met afspoelen naar beneden spoelt en daar op de lak blijft hangen? Alle kieren en naden waar je niet met een washmitt bent geweest kan met spoelen weer vuil water uit komen.

Wat betreft het gebruik van een spons: er is ook een zogenaamde microfiber sponge, dat is eigenlijk een gewone spons met een microvezel jasje. Daardoor komt er in principe geen vuil ín het sponslichaam en kan dat dus ook niet bij een volgende wasbeurt krassen veroorzaken. Als je eenmaal aan een washmitt gewend bent, wil je niet zo snel meer een microfiber sponge, maar het is in elk geval veel beter dan de spons van moeder de huisvrouw.
 
  • Leuk
Reactions: RFA en tembaco
Dat is zeker weten gewoon weg vuil/zand wat je hebt over geslagen met wassen maar niet met drogen.

Neem de tijd met wassen, zo voorkom je dat je dit soort stukjes vergeet die net achter een hoekje zitten.

Een TFR remover (Traffic Film Remover) helpt dit soort dingen goed los te weken met afspuiten en alvorens de lak effectief aan te raken. Kuch..Autoglym TFR kuch kuch! Bv

Tip van Flip, neem een tweede (oude) wash mitt voor de onderzijde,
En achterkant van de wagen. Dit voorkomt de volgende keer dat je wast eventueel swirls en krassen op de lak.

Bedankt voor de tips, ik denk dat ik te licht heb nagedacht over dat al het vuil met een HD wel weg te spoelen is. Het wordt dus nog beter opletten met het wassen en uiteraard geen plekken/hoeken overslaan.

Kan ik ook in plaats van een TFR een APC goed verdund gebruiken, of is dit weer te agressief voor de lak?

Een aanvulling/uitbreiding van de tips van Tembaco: ik ken je auto niet, maar kan het zijn dat zand/vuil op de lak achter de bumper?(boven het rode vlak) zit, en dit met afspoelen naar beneden spoelt en daar op de lak blijft hangen? Alle kieren en naden waar je niet met een washmitt bent geweest kan met spoelen weer vuil water uit komen.

Wat betreft het gebruik van een spons: er is ook een zogenaamde microfiber sponge, dat is eigenlijk een gewone spons met een microvezel jasje. Daardoor komt er in principe geen vuil ín het sponslichaam en kan dat dus ook niet bij een volgende wasbeurt krassen veroorzaken. Als je eenmaal aan een washmitt gewend bent, wil je niet zo snel meer een microfiber sponge, maar het is in elk geval veel beter dan de spons van moeder de huisvrouw.

Bedankt voor de aanvulling, zoals hierboven vermeld wordt het dus zaak om meer op de details te gaan letten. Ik ben verder al van plan om over te stappen naar een washmitt. Binnenkort dus even bestellen.
 
De basis is goed wassen EN drogen. Daarmee voorkom je een heel groot deel van de swirls. 2 emmers, washmitt en een goede droogdoek + de techniek van hoe wassen en drogen op de juiste manier.

De bedoeling van een TFR is dat je de een +- een min of 5 op de lak laat zitten en vervolgens afspuit. Als je dit gaat doen met een APC heb je kans dat je vlekken op je lak krijgt.

Er zijn verschillende TFR, dus kijk even welke aan je eisen voldoet. De meeste zijn wel goed maar tasten je LSP aan. De Autoglym TFR doet dit niet als je de verhouding 1:30 gebruikt bv.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba