• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onderhoud splinternieuwe auto

Sjakie

Detailing rookie
18 feb 2010
10
0
Ik heb sinds twee weken een nieuwe, witte VW Polo. Deze heeft het dagen and al zwaar te voortduren gehad. Nu heb ik al een goede Shampoo, wash mit en water magnet aangeschaft. De auto wordt erg schoon maar er blijven zwarte spikkels op zitten. Is dit teer ofzo? Met welk product krijg ik dit het beste weg? Moet ik nu al het 5 stappenplan uit gaan voeren, of kan het op een andere manier.

Ook zit er steenslag op de motorkap. Volgens mij erg diep, want ik zie verschillende lagen verf zitten. Hoe kan ik dit te lijf gaan?
 
Allereerst welkom! Het wordt gewaardeerd als je nog even voorstelt in het betreffende topic.

Anyway, betreft het een gloednieuwe auto? Ik neem aan van niet, anders is het wel heel erg zuur van de steenslag.

De zwarte spikkels kan je te lijf gaan door te kleien. Daarmee zouden ze (zo goed) als weg moeten gaan (na uiteraard goed wassen). Of je moet polijsten (1 van de 5 stappen) hangt af van de swirls. Het is uiteraard geen verplichte stap.

Voor het wegwerken van de steenslag heb je in elk geval een lakstift nodig. Als het niet al te erg is, kan je met behulp van de Langka repair set de opliggende bobbel weg werken. Mocht dat niet helpen, dan opvullen en wetsanden. Al adviseer ik je dat laatste voorals nog even niet te doen als nog onervaren detailer ;)
 
Deze Poorboys Bug squash
Zou je kunnen proberen voordat je aan het kleien gaat.

Probeer even de tijd te vinden om het forum te doorzoeken.
Grote kans dat je met de dan gevonden informatie een goede keuze kunt maken

Hans
 
Bedankt voor je reactie, ik ga mij zo even voorstellen, hoop info op dit forum super!

En de auto is echt pas twee weken oud. Bouwjaar 2010. Erg zuur ja maar goed eens moet de eerste keer zijn. Mijn pa heeft ook al mijn velg aan gort gereden dus het eerste bloed heeft al gevloeid...

Jij zegt dus kleien. Moet ik dan de rest van de stappen ook afmaken? De lak is natuurlijk nog vrij schoon...

Kan ik trouwens zo'n lakstift het beste bij de dealer aanschaffen?
 
zoiezo, alle auto's ook NIEUWE NIEUWE..
dien je in mijn optiek altijd aan te vallen met 5 stappen..

wassen
kleien
paintcleanen
polishen
waxen/sealen
 
Als je gaat kleien, sowieso daarna de lak beschermen met wax of sealant. En voor de hechting van de wax na het kleien misschien eerst een cleanertje. Lakstiftjes altijd bij de dealer kopen; dan weet je zeker dat wit niet zomaar een wit is, maar ook echt de kleur wit van jouw auto.
 
Ok, om de spikkels weg te krijgen dus kleien of Poorboys Bug squash.

Om de kras weg te halen iig. een lakstift gebruiken.
Ik ben natuurlijk all-risk verzekerd dus ik kan ook naar de dealer gaan om hem weg te laten halen. Ik mag één keer per jaar een schade claimen zonder dat ik mijn bonus verlies. Maarja, dan is de keuze, velg of motorkap.

Bedankt voor de antwoorden!
 
Tsja, je kunt 'm wel laten spuiten bij de dealer, maar als je nu al zoveel steenslag hebt in twee weken....dan kun je misschien beter even wachten. Ik zou sowieso nog even wachten en niet mijn "verlaat de gevangenis zonder betalen"-kaartje al in februari gebruiken. Je weet maar nooit, ook al wens ik je natuurlijk veel veilige kilometers toe!

Denk er wel om, dat zelf repareren met een lakstift, ook al zou je het met het repairsetje en een lakstift doen, een secuur en geduldig karweitje is. Het is niet even snel snel en klaar helaas.
 
[mod]Onnodige quote verwijderd[/mod]
Ik spreek gelukkig over één krasje op de motorkap. Ik heb vandaag een lak stift gehaald. Nu kreeg in daar kleur en een harde lak bij. Ik heb geen metalic lak maar een UNI, vreemd dus... Hoe kan ik dit het beste aanpakken voor het mooiste resultaat. Ik heb al een hoop gelezen maar werken met twee lakken, ben ik nog niet tegen gekomen.
 
Ik denk dat je een kleurstiftje hebt ontvangen en blanke lak voor daarover. Meestal wordt alleen de kleurstift gebruikt, de blanke lak is bedoeld om verwering tegen te gaan, maar het is uitermate lastig om dat bovenop je kleurlaag acceptabel aan te brengen. Het wordt er niet mooier op.

Dus de blanke lak lekker dicht laten.
 
Mocht je met de Bug Squash aan de slag gaan dan zou daarna wel een nieuw wax laagje gaan aanbrengen omdat mijn ervaring is dat het zelfs in een verhouding van 1:6 nog zeer agressief is voor je wax.
 
Ok, Tnx.

Ik ga, als het droog is eens lekker aan de slag met die stift. Eens kijken wat het resultaat is. Als het niet lukt, dan kan ik alsnog mijn "verlaat de gevangenis zonder betalen"-kaartje gebruiken :)
 
Voor je verf gaat aanbrengen eerst goed ontvetten met IPA (isopropylalcohol) ,zo ben je verzekerd van een goede hechting van de lak .
 
@geert dr: kan je ook goed alternatief aanbieden, gezien het feit dat je ipa niet eventjes 1,2,3 bij de AH kan kopen.
 
Sjakie zei:
Ok, Tnx.

Ik ga, als het droog is eens lekker aan de slag met die stift. Eens kijken wat het resultaat is. Als het niet lukt, dan kan ik alsnog mijn "verlaat de gevangenis zonder betalen"-kaartje gebruiken :)

Helaas werkt het zo dus niet. Eenmaal uitgehard is je je lak niet meer te verwijderen met de Langka kit, je moet dan wetsanden (nat schuren dus). Let daar dus goed op.
 
mk-us zei:
@geert dr: kan je ook goed alternatief aanbieden, gezien het feit dat je ipa niet eventjes 1,2,3 bij de AH kan kopen.

In Belgie kan je IPA gewoon bij de apotheek kopen,ik weet niet waar je dit in Nederland kan verkrijgen .
 
@ Tim:
Volgens mij bedoelt TS met het "verlaat-de-gevangenis-zonder-te-betalen kaartje" dat ie in het ergste geval altijd nog naar de spuiter kan, aangezien hij een schade per jaar mag claimen zonder no-claim verlies. :-b

@ IPA:
dat zal in NL ook wel bij de apotheek of een goede drogist te krijgen zijn






meuh