• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

"Oneffenheden" in de lak?

JosB

Detailing rookie
25 okt 2010
84
0
Op bijgaande foto (niet van mijn eigen auto maar elders van dit mooie forum afgehaald) zie je dat er in de spiegeling wat oneffenheden in de lak lijken te zitten. Ik heb ze rood omcirkeld. Is dit een normaal fenomeen of inderdaad een teken dat de lak niet in een 100 % correcte staat is? Eventueel nog te detailen?

Grtz.
Jos[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Denk dat je het zgn. "sinaasappel" effect bedoelt? Elke auto heeft dit in meer of mindere mate.
 
Dat is wat we noemen een sinaasappelhuidje. Wat ik uit de foto zo snel op kan maken dan. Dat is slecht spuitwerk en op zich niet echt een "defect". Je kan het eventueel wetsanden, echter moet je hierbij goed oppassen. Je neemt dan namelijk een (groot) deel van de blanke lak weg door alles effen te maken. Ik weet eigenlijk ook geen manier om het minder opvallend te krijgen.
 
Mijn zwager heeft dit op een nieuwe mondeo.
Hij zal zelf niet zo gauw terug gaan, maar zou een dealer hier iets aan doen?
Of verklaren ze je voor gek?

Ik heb hem al gezegd dat ie terug moet gaan.
Niet geschoten is altijd mis, maar volgens mij durft hij niet zo erg.
 
dealer zal zeggen dat dit binnen de kwaliteitseisen van de fabrikant valt, dat het geen defect in de laklaag is en uiteindelijk heb je geen poot om op te staan.
Alternatief productieproces is in veel meer dunnere lagen werken, met de daarbij horende veel hogere productiekosten.
 
Beetje nieuwe Audi, BMW, Mercedes enzo zien er allemaal zo uit, diep triest.

Dit ook, BMW van 2008, 100% originele lak:

IMG_4117.jpg

IMG_3692.jpg
 
@Eelco

Bij de tweede foto, boven het kenteken!
Ziet dat er nou uit op de foto of is dat echt af fabriek?
Dan vind ik het wel superslecht gesteld met de fabriekslak.

Maar volgens mij is het wel een hele gave kleur om te detailen.
Bij sommige kleuren heb je zo'n wauw effect, maar dat is bij iedereen
anders, denk ik.
Ik heb het in elk geval met deze kleur.
 
Absoluut, voor mij ook hoor. Ik vind het ook een geweldig mooie kleur.

Het was idd een redelijk extreem voorbeeld van flinke oneffenheden, maar zo zijn ze er genoeg.
 
Sinaasappel effect...bij mij op de nieuwe auto ook aanwezig..

Onder bepaald lichtval kan je verschil ertussen zien tussen 2 paneeldelen (kunststof en staal), waardoor de kleur verschillend lijkt..
Is het verschil in "sinaasappel-effect".
Reactie dealer: " ja dat heb je met een auto in deze prijsklasse".

Of: delen van de panelen zijn te scherp gevouwen. Daar ontbreekt de kleurlak iets (blanke lak gewoon iets dikker).
Reactie dealer: "dat is vanwege het produktieproces, dat hebben ze allemaal". En hij heeft gelijk; ze hebben 't allemaal...maar ja...

Je begrijpt, dat wordt 'm de volgende keer niet meer, ondanks de jaren lange goede relatie met de dealer (3e auto).
 
Idd, ga eens kijken bij de BMW dealer bij een nieuwe 5 of 6 serie en je schrikt je een ongeluk !.....allemaal sinaasappeleffect !
De lakkwaliteit lijkt in de meeste gevallen gewoon op de slechte spuittechnieken van vroeger van de Wartburg en de Lada`s tot de vroegere Skoda`s.........hoe is `t mogelijk ?....vreselijk om te zien. Maar ja, de meeste mensen zien het toch niet.......dus....