• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ontstaan swirls tijdens rijden?

WorstKaasScenario is natuurlijk een flats vogelpoep die (min of meer) aan de lak is geplakt
Als je die zonder voorbehandeling een duw geeft met de straal uit de HogeDrukReiniger dan gaat hij een spoor trekken
Dat is theoretisch met elk vuil het geval. Vandaar dat de meeste swirls zullen ontstaan van het bewegen van vuil dat al op de auto zit
Al dan niet tijdens het rijden ...
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Een zandkorrel in de lucht, die met X m/s (afhankelijk van rijsnelheid) op je auto “botst” zal dat ook doen.
Nog los van de kans dat je de zandkorrel überhaupt raakt.
Maar een kras is dan wel het uiterste. Je zult eerder een combinatie van heel kleine beschadigingen krijgen.

Ach, houden we werk denk ik maar.
 
"dat" ??

Bezien vanuit één theorie is het nog wel te doen
Maar het gaat om een samenspel van dynamica, aerodynamica en elementen van stromingstechniek
In de praktijk zijn die zo complex dat het op geloof gaat lijken
Kan je aan vasthouden of tegen afzetten

Niet teveel lullen, ... poetsen !!
 
Je verwoord het best goed, ondanks dat het lastig is te verwoorden. (Daarom probeerde ik dat ook niet o_O).

Ik zit alleen te denken aan een mogelijk scenario, waarbij er een dunne laag olie op de auto ligt, (schijnt op auto's te zitten, als ik het activiteitenbesluit mag geloven), het luchtledige deeltje bijna parallel op de auto landt, welke door de olie wel aan de auto blijft hechten, maar wel over de lak kan bewegen met enige snelheid. Die beweging kan worden veroorzaakt door kracht van de rijwind of de HD.

Maar, dit lijkt mij toch wel onwaarschijnlijk. En nog onwaarschijnlijker dat dit een kras oplevert.
Ik heb een probleem: ik lees dit topic nog eens door, en probeer met een 'luchtledig deeltje' voor te stellen. Helaas kom ik niet veel verder dan een leeggelopen band als luchtledig deeltje. Overigens denk ik dat het effect van één of enkele zandkorrels tijdens het rijden zwaar overschat, de massa van zo'n zandkorrel is heel klein, en als ie al wat langer rondwaait zullen de scherpe kantjes ook wel van de zandkorrel af zijn. Dat laatste lijkt misschien flauw, maar als je bedenkt dat Nederland ladingen met zand naar zandwoestijnen exporteert als bouwmateriaal omdat het daar aanwezige zand te ronde korrels heeft...