• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onverklaarbare vlekken/aanslag op meerdere nieuwe voorruiten

Celine1002

Detailing rookie
28 sep 2021
10
15
Goededag,


Graag zou ik wat advies in willen winnen voor een probleem wat nu sinds juli speelt.

Halverwege juli heb ik een nieuwe voorruit in mijn auto (Opel Karl, 2017) gekregen, omdat een sterretje na het repareren was doorgescheurd. De eerste twee weken was er niets geks te zien aan de ruit, maar ineens ontstonden er allerlei gekke vlekken op de ruit. Het gekke is dat je de vlekken alleen in bepaalde weersomstandigheden ziet, wanneer de ruit koud en nat is geweest (door de dauw die op de ruit ligt). Zodra mijn ruitenwissers dan over de ruit heen gaan, zijn de vlekken even weg, maar binnen een paar seconden zie je de vlekken ontstaan. Wanneer ik ga rijden wordt het zicht nogal slecht, omdat de ruit helemaal vol met vlekken komt te zitten. Het lijkt bijna alsof hij aan de buitenkant beslaat. Zodra ik een paar minuten heb gereden en de ruit droog is zie je geen enkele vlek meer en is de ruit de rest van de dag helemaal helder en schoon. Ook wanneer het regent is er niets te zien aan de ruit, ook niet wanneer ik dan de ruitenwissers gebruik.


Ik ben terug gegaan naar het bedrijf dat de ruit heeft geplaatst en zij hadden ook geen idee wat voor vlekken het waren. Ze hebben geprobeerd om het schoon te maken (te ontvetten), maar dit heeft eigenlijk alleen het patroon van de vlekken veranderd.

Screenshot_20211205-100630_Video Player.jpg

Hierboven de vlekken op de eerste ruit.

Vanwege deze onverklaarbare vlekken heb ik eind september weer een nieuwe voorruit gekregen (hetzelfde merk als de vorige). Echter lag er de dag erna ook weer dauw op de voorruit. Ik zet de ruitenwisser aan en tot mijn grote verbazing zie ik opnieuw hetzelfde type vlekken ontstaan, deze keer op mijn nieuwe ruit die er dus nog geen dag in zat. Ik heb met een glasreiniger speciaal voor autoruiten geprobeerd het schoon te maken. De vlekken waren 1 dag weg, maar kwamen daarna 3x zo erg terug.

Screenshot_20211205-100800_Gallery.jpg

De vlekken op de tweede ruit.

Opnieuw terug gegaan naar het bedrijf en er is weer een nieuwe ruit besteld (ander merk dit keer) en na een hele tijd wachten is deze 22 november geplaatst. De eerste 2 weken geen problemen gehad met rare vlekken, echter heb ik nu opnieuw dezelfde soort vlekken op mijn nieuwe ruit zitten.

Screenshot_20211205-104513_Video Player.jpg

De nieuwste ruit. Je ziet hier goed het deel dat schoon is en waar de vlekken zitten.

De ruitenwissers heb ik ook laten vervangen toen de laatste nieuwe ruit erin ging, om uit te sluiten dat het hier aan zou kunnen liggen.


Hebben jullie misschien een idee wat voor soort vlekken/aanslag dit kunnen zijn en hoe ik er vanaf kan komen?

Alvast hartelijk bedankt.
 
Duidelijke foto's! Dat is nog wel eens lastig bij dit soort gevallen. Heel apart dat je al 2x een nieuwe ruit hebt gehad met zulke vlekken erin. Misschien dat het bedrijf sterke chemicaliën gebruiken om lijmresten te verwijderen na het plaatsen, welke het glas aantasten?

Ik vind het een beetje raar dat het bedrijf gelijk wederom een nieuwe ruit heeft geplaats, nadat ontvetten niet werkte (ik vervang geen voorruiten, dus wellicht is daar een reden voor die ik niet weet). Ik zou inderdaad proberen te polijsten als de volgende stap. Dat kan je zelf met de hand doen, of machinaal met een polijstmachine. Misschien zit er een forumlid of poetsbedrijf bij je in de buurt met de juist spullen waar je langs kunt gaan. Het is een simpel en snel klusje en zeker het proberen waard.

Laat het ons in ieder geval weten wat de oplossing (en misschien zelfs de oorzaak) is!
 
  • Leuk
Reactions: Celine1002
Het lijkt wel iets dat er 'vanaf gelopen' is. Kan het zijn dat t niks met de ruit te maken heeft, maar dat je een boze buurman hebt? Of een buurtkat die vanaf het dak op je auto gepist heeft?

Het lijkt me sterk dat er 3x een nieuwe ruit is gezet van 2 verschillende merken en dat het dan door de ruit komt.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Persoonlijk zou ik Sonax Profiline Glass Polish of Farecla G360 Super Fast proberen om de aanslag te verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Celine1002 Een beetje zoeken op het forum kan ook geen kwaad. Ik vermoed dat het soortgelijk is aan wat er hier ook al is beschreven. Dat kwam uiteindelijk ook neer op een wat intensievere schoonmaak dan gebruikelijk.
Als je geen polijstmachine hebt denk ik dat de tip van @nicknameless voor Autoglym car glass polish een hele goed tip is. Hier wel even de tijd voor nemen dus niet denken dat dit na het eten in het donker in vijf minuten wel geregeld is.
 
Maar jongens, ff..... Het is een NIEUWE voorruit.... Kan toch niet de bedoeling zijn dat je die zelf moet gaan schoonpolijsten? Althans....als oorzaak ligt bij product of plaatser?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hoi Celine,

Allereerst welkom op het forum.

Vermoedelijk zijn het restanten van vloeistoffen die wat zijn ingebeten.
AutoGlym Glass Polish is daar een heel goed product voor.

Wellicht is het handig om even aan te geven in welk deel van NL of Belgie je woont, wellicht zit er iemand bij je in de buurt die je daar anders even mee wil helpen.
 
Het is een NIEUWE voorruit.... Kan toch niet de bedoeling zijn dat je die zelf moet gaan schoonpolijsten?

Onlans heb ik ook een nieuwe ruit laten plaatsen en ik had iets soortgelijks. Ik zie het als een nieuwe auto: natuurlijk is het niet de bedoeling dat je die met krassen krijgt afgeleverd, maar in de praktijk is het vaak wel zo ;)
 
Bedankt voor de reacties allemaal!

Zelf heb ik ook inderdaad nog gedacht aan eventuele chemicaliën die het bedrijf gebruikt om de ruiten mee schoon te maken, maar dan lijkt het me dat meerdere mensen hier last van hebben. Ik heb ook het hele proces van de ruit plaatsen van dichtbij gezien en het enige dat ze gebruiken is een autoruiten glasreiniger en een soort sponsje om eventuele siliconen te verwijderen.

Het vervelende is ook echt dat je het alleen ziet als de ruit nat en koud is geweest, zoals in de ochtend bijvoorbeeld. Als het chemicaliën zijn die zijn ingebeten of iets anders wat erop zit (vettige aanslag of siliconen), dan zou ik denken dat je dat altijd (ook al is het in kleine mate) ziet zitten? Als de ruit droog is, is er echt niets te zien aan de ruit, ook niet wanneer ik door de regen rijd.

Vanochtend weer gekeken of de vlekken/aanslag aanwezig was, maar gek genoeg was er vanochtend niks te zien. De ruit was helemaal schoon, ondanks dat deze wel nat en koud was (de omstandigheden waarin de vlekken altijd zichtbaar zijn).

Ik wacht de komende dagen nog even af om te zien of het weer terug komt. Bij de vorige ruiten heb ik ook gehad dat het wel eens een dag weg was, om de volgende dag weer opnieuw te verschijnen.
Ik ga in ieder geval informatie inwinnen over het polijsten en op zoek naar een poetsbedrijf in de buurt, mochten de vlekken terug komen.

Ik zal nog even een update geven van de week hoe het staat met de vlekken, aangezien ze wel weer aanwezig waren zit er naar mijn idee nog steeds iets op de ruit wat er misschien niet hoort.
 
Veranderen de vlekken? Het lijkt me als het van een wax of dergelijke komt dat deze er soms anders uit zouden zien (bv na gebruik van ruitenwissers of nieuwe wasbeurt)
Mijn wagen was vroeger een bedrijfswagen en daar hing een sticker van op de achterruit. Dit heb ik pas gemerkt toen het eens vochtig en koud was (beetje zelfde scenario als hier). Heel de zomer niets van te zien, je kon kijken in welk licht dan ook, echt onzichtbaar, maar vanaf de temperaturen onder het vriespunt kwam het logo weer tevoorschijn, tot de ruit weer warmer had. Ik heb de ruiten ondertussen laten tinten en daar is niets meer van te zien, wellicht doordat deze goed gereinigd werd voor het aanbrengen van de tint. Misschien zijn het ook lijmresten of dergelijke die aan de ruit hangen door de plaatsers?
 
Poriën van het glas die nog dichtgezeten hebben door (transport)folie wellicht?
Haakt ook in op de ervaringen van @JenteQ , stickers verwijderd, maar de lijm/afzetting kan "in" het glas zitten.
Mijns inziens iets wat met een (chemische) polijst te verwijderen of minimaliseren zou moeten zijn.
 
De auto gaat af en toe door de wasstraat. Bij de eerste ruit dacht ik ook dat het eventueel door de wax/polish van de wasstraat kon komen. Met de tweede ruit ontstonden de vlekken zonder dat de auto gewassen was. Ik heb de ruit eerst met de hand gewassen, dat maakte geen verschil. En zoals eerder gezegd werkte de glasreiniger maar voor 1 dag. Ik ben toen nog wel met dezelfde ruit door de wasstraat geweest, een paar dagen voordat ik de nieuwe ruit zou krijgen om te kijken wat er zou gebeuren. De dagen tot aan de ruitvervanging vertoonde de ruit geen vlekken meer. Ik weet dus niet of ze uiteindelijk weer terug gekomen zouden zijn of niet. Echter, bij de eerste ruit kwamen de vlekken wel terug na een keer door de wasstraat.
Nu met de nieuwste ruit heb ik ook de vlekken/aanslag (wel in een wat lichtere mate) zonder dat de auto is gewassen.

Wat betreft de stickers, sinds de aanslag voor het eerst is verschenen op deze ruit (zaterdagavond) zie ik ook een van de afdrukken van de voormalige stickers zitten. Zal er even een foto van bijvoegen (betere foto dan dit lukte niet). Het lijkt wel een beetje op wat er over de gehele ruit te vinden is.
Sticker afdruk auto.jpg


De vlekken veranderen niet van plek naar mijn idee. Ook niet als ik met de ruitenwissers eroverheen ga. Ze verdwijnen dan wel even, maar komen op precies dezelfde plek weer terug. Op sommige plekken lijkt er een "ophoping" te zijn van hetgeen dat de aanslag veroorzaakt. Op andere plekken is het meer uitgesmeerd. Is denk ik ook te zien op de foto's van het eerste bericht.

Vanochtend waren ze weer aanwezig, wel nog in vrij lichte mate. Het lijkt een beetje op een laagje van een vettige substantie of siliconen of iets dergelijks of een soort chemische reactie die alleen onder bepaalde omstandigheden plaats vindt. De ruit zelf voelt verder geheel egaal aan.

Mocht er een forumlid zijn in de buurt van Albrandswaard/Barendrecht/Rotterdam-Zuid die eens een blik wil en kan werpen op de ruit, dan hoor ik het graag!
 
  • Leuk
Reactions: schaef en Heijneker