• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onverklaarbare vlekken/aanslag op meerdere nieuwe voorruiten

De ruit van mijn auto is in de laatste maanden ook 3x vervangen. Ook problemen gehad met onverklaarbare vlekken. De 2e ruit die was geplaatst had er ook last van. Ik heb de ruit helemaal grondig gereinigd met glasreiniger en vervolgens de ruit met de hand licht gepolijst met Sonax Glass Polish. Dit heeft bij mij compleet de vettige laag verwijderd van het glas.

Wat andere zeggen kan het ook komen door wax of vette zooi wat ze soms gebruiken in wasstraten. Dat blijft dan lekker plakken op je ruit.

Wellicht kan de glasgarage waar je bent geweest de ruit wel polijsten. Ze moeten natuurlijk gewoon een goed product afleveren.
 
Nogmaals dank voor de reacties.

Wat het meest naar voren komt is het polijsten, dus ik ga mij er even goed in verdiepen. Is het (licht) polijsten wel een beetje te doen zonder enige praktijk ervaring?

En dan nog een vraagje, ik heb een foto kunnen maken van een van de "ophopingen". Deze verdwijnt ook zodra je er met de ruitenwisser overheen gaat, maar komt daarna weer terug. En zodra de ruit droog is, is er niets meer te zien. De kleinere witte plekjes om de grote witte plek heen zijn van dezelfde aard. Iemand die dit type vlek herkent?
Ophoping materiaal autoruit.jpg
 
Lijkt qua vorm en structuur toch veel op lijmresten, wellicht van transport- of beschermfolie? Hoe dan ook is de Autoglym een hele goede en laagdrempelige optie. Voor een beginner absoluut goed te doen, maak je daar maar geen zorgen om.

Mocht het dan niet afdoende blijken is de Sonax een goede opstap die wel wat meer investering vergt, maar ook prima uit te voeren is.
 
  • Leuk
Reactions: Celine1002
@Celine1002 Wat ik tot nu toe allemaal gezien heb is het denk ik tijd om gewoon aan de slag te gaan. Alle mogelijke tips zijn wel gegeven. Polijsten is een laatste stap en zou ik niet mee beginnen. De tip van @nicknameless (tweede reactie) zou ik mee beginnen. Daar is al meerdere keren bij verschillende mensen een zeer net resultaat mee behaald. Ja kost geld maar niet de wereld.
Wat heb je dan nodig:
Succes en laat het ons weten als het is gelukt!
Ps. als het niet in één keer weg is maar wel minder is geworden geld de kracht van de herhaling ;)
 
@Donovan Ik weet niet precies wat er nu nog in zit. Sinds ik de auto heb, heb ik hem nog niet bij hoeven vullen.

Ik heb zelf nog een can staan van het merk Peut (?). Ooit een keer gekocht bij de pomp, maar heeft dus nog niet in deze auto gezeten.
 
Het zou ook goed kunnen zijn dat het goedkope ruitenwisser vloeistof is. Zelf heb ik daar ook wel eens problemen mee gehad, kan zijn dat dat de ruit constant vettig maakt. De ruitensproeier vloeistof van AutoGlymm werkt echt top. Mochten de vlekken na het schoonmaken / polijsten weer terugkeren zou het ook goed daar vandaan kunnen komen.
 
Autoglym is goed maar vlak Dodo Spirited away niet uit. Zeker voor de winter erg fijn. Met de laatste SSS was die ook nog eens goed betaalbaar :grinning:
Nu ja; Buy something you like and use it often :cool:
 
Laatst bewerkt:
@Celine1002 Ben je er al aan toe gekomen en wat zijn je behaalde resultaten?
Ook als het resultaat niet is wat je zocht zijn we nieuwsgierig in hoe verre we je hebben kunnen helpen om je probleem op te lossen.
 
Hi allemaal, bij deze een update.

19 december heb ik de ruit de eerste keer schoongemaakt met Autoglym. Daarna begon het natuurlijk te vriezen, toen heb ik de vlekken niet gezien. Maar binnen een week waren ze toch weer terug. Deze keer wel in een andere vorm vlek, want de vlekken kwamen toen meer overeen met de manier waarop het water op de ruit lag.
Afgelopen maandag heb ik de ruit opnieuw schoongemaakt, want ik had de mogelijkheid om de auto binnen te zetten. Tot nu toe heb ik nog geen enkele vlek gezien (ook die soort sticker vlek is "weg") en heb ik een super schone voorruit :D

Komende dagen kijk ik het weer even aan of de vlekken toch nog terug komen. Of niet (wat ik natuurlijk hoop) o_O
 

ik denk dat je de voorruit van mijn auto ook heb aangestoken haha… ik ga maar even aan de slag met een glass polish….
 
  • Verdrietig
Reactions: Celine1002
Hi,

Ik heb nog steeds problemen met de ruit, het probleem waar ik mee begon, de vlekken, is nog steeds aanwezig, maar wel veel minder vaak.
Ik ben wel wat andere dingen tegen gekomen tijdens het schoonmaken van de ruit, de manier waarop de ruit reageert vind ik zelf nogal apart. Is dit iets wat ik hier nog kan plaatsen of moet ik hier een nieuw onderwerp voor aanmaken?

Bedankt alvast!
 
@Donovan Misschien dat ik daar nog een keer naar ga kijken inderdaad, bedankt!

Ik krijg dit soort taferelen met de ruit tijdens het schoonmaken met een glasreiniger, of water, een soort olie-achtige look:
20220118_165759.jpg
20220118_182935.jpg


Nu is mijn voornaamste vraag of het normaal is dat een ruit zo reageert? De ruit reageert zowel aan de binnen- en buitenkant op deze manier (de binnenkant was vandaag voor het eerst trouwens).
 
Laatst bewerkt:
Dit ziet er uit als iets wat superdun is, en niet van constante dikte over de ruit, en kleuren patroon lijkt inderdaad op olie. Als je het ook aan de binnenkant hebt, en het eerder niet had, begin ik te denken aan weekmakers (bijv. van een kunststofdashboard, of uit de ventilatiebuizen) die neerslaan op het glas. Dat komt het probleem dus niet uit het glas maar ergens anders uit de auto.
 
  • Leuk
Reactions: Celine1002