• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opel Zafira A OPC 2003

Afgelopen week is de Zafira getaxeerd. De taxateur was erg enthousiast en gaat komende dagen een gelijkwaardige Zafira OPC zoeken om een goede taxatiewaarde te kunnen bepalen.
Eind volgende week krijg ik de uitslag dus ben benieuwd. Zijn eerste voorzichtige inschatting liet al wel zien dat de taxatie zeker de moeite waard is geweest.

De Zafira moest er uiteraard wel netjes bijstaan dus de auto van te voren even goed gewassen. Uiteraard ook de ramen even goed schoonmaken en toen hadden we ineens een andere en onverwachte update :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Erg jammer (zeker gezien het tijdstip - 2 uur voor taxatie) maar het raam had toch al behoorlijk wat krassen opgelopen en stond ook al op de nominatie om een keer te laten vervangen.

Direct een afspraak gemaakt bij CarGlas maar de vestiging in Harderwijk had op korte termijn geen plaats. Dus naar Amersfoort geweest aangezien die wel op korte termijn plek hadden.
Daar aangekomen bleken ze een groen ruit te hebben bestel ipv een warmtewerend raam met zonneband en paarse tint. Via het hoofdkantoor was er binnen 15 minuten plek in Harderwijk dus daar gisteren het raam alsnog laten vervangen :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ook is in de tussentijd de radiateur onder garantie vervangen omdat er een heel klein scheurtje in de kunststof aansluiting zat. Hierdoor verloor de OPC toch wel redelijk wat KVS als hij goed op temperatuur was. Inmiddels zijn we een 3000km verder en blijft alles netjes op niveau staan.

Helaas ook wat minpuntjes. Ik vermoed dat de klepseals toch lichtelijk aan het overlijden zijn aangezien hij af en toe bij het starten wat blauwe rook geeft voor een seconde of 5. Daarna niets meer zichtbaar of merkbaar. tegelijk verbruikt hij ook iets olie maar dat vinden we nergens terug in de vorm van witte / blauwe rook of een plas onder de auto.
Omdat er nog 5 maanden Bovag garantie op zit gaan we zaterdag naar de verkoper voor een eerste onderzoek en om te overleggen over de te nemen stappen.

Onder beide Astra's had ik geboorde en geventileerde schijven zitten. Ondanks dat de remmen van de OPC toch wat groter zijn (308mm tegen 265 van de Astra's) valt het qua remmen erg tegen. De geboorde schijven hapten voor mij gevoel meer terwijl dit wat rustiger remt voor mij gevoel. Dus ook hier ga ik wat anders voor zoeken aangezien er net nieuwe blokken onder zitten en de rembekrachtiging ook zijn werk naar behoren doet.

Afgelopen dagen ben ik veel thuis geweest en heb ik ook lekker veel met de OPC kunnen rijden en wat een genot is dat zeg.
Wel is het erg goed opletten want het is erg verleidelijk om met andere weggebruikers te gaan spelen en het gaat erg snel flink te hard.

Ondanks dat het erg goed vooruit wil kan je er ook heerlijk rustig mee cruisen en ook dat is een genot om t doen icm het Bose audio systeem.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Inmiddels zijn we wat weken verder en is er een hoop gebeurd.

De auto begon zoals aangegeven wat te roken bij het starten. Dit bleken inderdaad de klepseals te zijn dus is de auto twee dagen terug geweest naar de verkoper.

De seals aan de inlaatzijde zagen er nog heel netjes uit maar de seals aan de uitlaatzijde lagen helemaal los.
De monteur kon met grote zekerheid zeggen dat dat de oorzaak van het olie verbruik en het roken is geweest.

Op de terugweg (3 uurtjes) merkte ik wel dat de auto niet meer stonk en onderweg ook geen pluimpje meer gezien.

Omdat het kleppendeksel toch weer los moest gelijk 1 andere update laten monteren (of eigenlijk 10) : nieuwe boutjes


Inmiddels zijn we 2 weken verder en verbruikt de auto geen olie meer. Ook is het pluimen helemaal weg.


Enkele weken geleden kwam ik op Marktplaats een advertentie tegen van iemand die wat delen van een Zafira OPC te koop aanbood. Omdat het nogal wat exterieur delen waren heb ik hem een mail gestuurd en gevraagd of de Zafitra wellicht in onderdelen wegging en dat bleek inderdaad het geval.

Volgende meevaller was dat de daklijsten van die Zafira helemaal glad waren en ook nog eens uit 1 deel bestonden.
Alsof het niet beter kon bleek de vraagprijs zo laag dat ik ze de volgende avond direct ben gaan halen.

Voor :
DSC02237.jpg
Na :
11954551_805934549526444_1465492764923565795_n.jpg


11951310_805934566193109_5992256443550168852_n.jpg


Dat uit en inbouwen van de dakrails is trouwens veruit het meest beroerde klusje wat ik ook aan een auto heb uitgevoerd. Deze rails zit namelijk met 2 borgmoertjes vast boven de gordijnairbag en die airbags kunnen er niet uit.


Daarna zijn we naar Reno-tuning geweest om 2 spoorverbreders op te halen die de achtervelgen 20mm naar buiten zetten :

De velgen kunnen nog wel anderhalve cm verder naar buiten maar nu vallen ze net zover naar binnen als dat de voorvelgen doen tov de bodykit.

Wij zijn er weer happy mee !
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: opelmark
Ziet er strak uit. Wij rijden zelf een zafira A 1.8 in dezelfde kleur (en met dezelfde glans natuurlijk :) )
 
Spoorverbreders maken de auto net even iets dikker. Goede update.

Wij rijden zelf ook een zafira A in dezelfde kleur, maar dan een 1.8. Ik blijft het voor de zafira een hele mooie kleur vinden, waarbij de auto er nog modern uit ziet. Ik vroeg me af welke ruitenwissens je er no op hebt gezet en of deze ook goed functioneren. Deze zien er een stuk beter uit dan de oude, maar de werking is bij ruitenwissers belangrijker dan de looks natuurlijk.
 
Aan de achterzijde zit de originele wisser arm erop met het standaard wisserblad.
Op de voorzijde zitten GM flatblades welke zijn te vergelijken met de Bosch AR550 U en de Bosch AR600 U. De 600 zit aan de bestuurderskant, de 550 aan de passagierskant.

Ze wissen enorm goed, zeker icm de Gyeon Vieuw coating die erop zitten.
 
Even de workshop bijwerken op deze natte en koude zondag.

Op 18 Oktober zijn we met de C-Kadett naar RICA engineering geweest om deze af te laten stellen na de motor ombouw. .
Omdat ik toch ook wel benieuwd was wat de Zafira na 12,5 jaar nog in zich had hebben we de OPC ook op de dyno bank gehad.

Helemaal vanzelf ging de dyno niet, de ESP en TC bleven ingrijpen, ondanks dat het een 4x4 bank was.
Uiteindelijk de zekering verwijderd die de TC van spanning voorziet en toen ging het van een leien dakje.

Wat mij vooral opviel is dat je eigenlijk alleen maar de banden hoort,
Ook heeft de testrijder (IVA docent) wat zaken uitgelegd wat hij merkte aan de auto tijdens de testrit.
Ik merkte zelf al dat als je het gaspedaal vol intrapt de auto zijn eigen weg wil kiezen als je bijvoorbeeld van een rotonde afkomt. Als je erop af gejaagd bent is er niets aan de hand maar ik merk dat "vreemden" best schrikken. Dit schijnt te komen doordat de linker aandrijfas korter is dan de rechter aandrijfas, daardoor heeft de auto de neiging iets naar links te willen trekken omdat daar als eerste het volle vermogen aankomt.

Gedurende de dyno bleek dat ze ook de verbrandingswaardes konden uitlezen dus dat was mooi meegenomen.
De test rijder kon enorm veel uitleggen over de uitgelezen waardes. Hieruit blijkt onder andere dat de lambda erg rijk staat afgesteld (0,76 ipv 0,82 geloof ik) en dat de turbodruk ook nog wel verder omhoog gezet kan worden

12115425_827871023999463_4745467783428908162_n.jpg


Uiteindelijk zijn we uitgekomen op 206PK & 322Nm. Vooral de Nm verbaasde me nogal, des te meer omdat er ook een Astra H OPC mee was die daaronder bleef ondanks dat die op papier zeker 50Nm meer zou moeten hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Begin Januari kreeg ik de kans om uit een demontage auto een setje originele xenon units te kopen.

735115_859804704139428_843566310564187834_n.jpg


Omdat hier toch wel wat verwering inzat moesten deze dus opgeknapt worden. Normaliter probeer ik dat eerst zelf maar in dit geval heb ik daar hulp bij gezocht omdat deze set niet meer nieuw te leveren is.
Uiteindelijk uitgekomen bij koplampdoktor die ze na de behandeling ook heeft voorzien van een UV werende kunststof coating :

12631371_877097372410161_5209497728335736282_n.jpg


Inmiddels ben ik bezig om alle stekkers juist te bekabelen en de bedrading hiervoor aan te passen zodat ze er op korte termijn in kunnen.


De kentekenverlichting bestaat origineel uit staaf lampjes die enorm warm worden en waardoor de kunststof handgreep van de achterklep ook steeds sneller verweert.
Het was even zoeken naar een mooie oplossing maar hier heb ik uiteindelijk kant en klare LED armaturen voor gevonden :

12729108_882475815205650_1163754198424080203_n.jpg


12733633_882475871872311_4703166880156278782_n.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Inmiddels zit de Gyeon Mohs & Prime coating er nu een dik jaar op.
Nog steeds erg goed aanwezig al merk ik wel dat het minder goed werkt als dat het nog een half jaar geleden deed.

Ergens in de komende weken wil ik de Zafira opnieuw in de Gyeon Mohs en de Gyeon Booster zetten zodra mijn gezondheid dat weer een beetje toelaat.
 
Nette updates!

Vind dit toch wel nette LED kenteken verlichting. Soms zie je auto's voorbij komen waarvan de kenteken verlichting feller is dan het dimlicht.
 
Afgelopen weekend de standaard GM remmen vervangen voor een setje Brembo schijven en blokken :

image.jpeg
image.jpeg


Komende dagen de schijven en blokken rustig inremmen.

Binnenkort de remklauwen eens opnieuw een kleurtje geven.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy