• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oude Golf voor eerste DAP ervaringen

VWVariant

Detailing addict
10 apr 2009
53
55
66
Utrecht
Ik had een DAP 500 gekocht omdat ik daarover zoveel positieve verhalen had gelezen hier op het forum. Maar geen enkele ervaring met machinaal poetsen! Ik had mijn Passat Variant nog met de hand gepoetst en voor het eerst behandeld met de Poorboy's Black Hole, EX-P en de Natty's Paste Wax. Het resultaat was geweldig, dus het machinaal poetsen kon beginnen. Met nul ervaring in machinaal poetsen leek het me geen goed idee om de DAP direct los te laten op mijn Passat. Dus een oude Golf van vrienden was het geschikte poetsobject voor de beginnende DAPper. Deze Golf woonde al jaren onder de bomen, had waarschijnlijk 10 jaar geleden zijn laatste waslaagje gehad en werd zelfs al jaren niet meer mishandeld door de krasstraat. Alleen maar rijden en verder niets aan doen was het devies. Maakte niet uit dat daar iets mis zou gaan bij het machinaal poetsen dus op een zomerse zaterdagmiddag begonnen om 14.00 uur.

GOLF-VIES-1.jpg

Dooie vliegen en troep uit de bomen, de witte lak voelde overal aan als schuurpapier.

GOLF-VIES-2.jpg

De wielen waren echt helemaal zwart van jarenlang ingesleten remstof.

GOLF-VIES-3.jpg

Roest had overal vat gekregen op de doffe lak.

GOLF-VIES-4.jpg

Spoiler en bumpers wit uitgeslagen, dak vol drab en ander spul uit de bomen.

GOLF-VIES-6.jpg

Het dak zag er bijzonder heftig uit en na het wassen was er ook nagenoeg niets van het vuil opgelost.

GOLF-VIES-5.jpg

Zo zagen alle velgen eruit.

GOLF-VIES-7.jpg

Jarenlang als vliegenvanger gefungeerd deze witte Golf.

GOLF-VIES-10.jpg

Tussen scharnieren en dakranden ook veel bomenspul.

GOLF-VIES-8.jpg

Interieur vol stof en verder helemaal dof.

GOLF-VIES-9.jpg

Nog even een blik onder de kap.

Auto gewassen. Kleien was geen optie want de klei kwam niet eens door het vuil heen. Voorzichtig begonnen op het dak met de Poorboy's SSR2,5 en de Monello White polishing Pad Cutting Factor: 2. Geen enkel resultaat waar te nemen en ik dacht dat dit wel eens lang kon gaan duren. Dus wat zwaarder ingezet op de Poorboy's SSR3 en de Orange cutting Pad factor: 4. Zwaarder had ik niet besteld want ik had natuurlijk geen ervaring in machinaal poetsen. Nou dat dak heeft zeker een uur gekost voordat die troep eraf was. Toen was de lak wel gladder maar nog steeds dof door de SSR3. Dus de SSR2,5 geprobeerd en daarna de SSR1 erover met de White Polishing Pad Factor 2. Toen was het dak weer spiegelglad, maar wat een werk! Motorkap en de rest van de auto met de SSR3 en de Orange Pad gedaan. Daarna de SSR1 erover. De eigenaren hebben de auto binnenin helemaal schoongemaakt. Het was intussen al aardig laat geworden en de auto moest nog in de was gezet worden. Besloten om toen maar snel een laag Meguiars NXT machinaal aan te brengen, ook op de ruiten. Het plastic van bumpers en interieur met NXT Tech Protect gedaan met een onvoorstelbaar goed resultaat. Dat laatste was allemaal meer een noodgreep vanwege tijdgebrek, maar wel met een geweldig optisch resultaat. De velgenn met een sponsje enSSR3 behandeld. Ongelooflijk zoals het ingesleten vuil er toch nog af ging. Vanwege tijdgebrek zijn we ermee gestopt maar de wielen werden echt weer superschoon.
Na deze ervaringen heb ik voor mijn Passat de Menzerna aangeschaft. Dat werkt op de lakken van Volkswagen veel beter dan de Poorboy's is mijn ervaring (https://forum.Carclean.com/cc_postst2681/Diep-zwart-terug-na-polijsten.aspx). Het was 21.00 uur 's avonds toen we klaar waren met de Golf. Maar toen stond er ook een heel andere auto voor de deur! Eigenaren beiden keihard meegewerkt om van deze rijdende vuilnisbak weer een Volkwagen Golf te maken. Alledrie waren we gesloopt aan het einde van de dag maar wel blij en trots dat er nog zo'n mooi Golf onder dat vuil vandaan was gekomen. Mijn eerste DAP ervaringen zaten erop. Er zouden er nog vele volgen.

GOLF-SCHOON-0-1.jpg


GOLF-SCHOON-2.jpg


Golf-schoon-5.jpg


Golf-schoon15.jpg


Golf-schoon20.jpg


Golfinetrieurlinksschoon19.jpg


Golfmotorruimteschoon17.jpg


Neus-voor-schoon.jpg


GOLF-SCHOON-LAAG-ACHTER.jpg


GOLF-SCHOON-BOVENVOOR.jpg


Voor de motorruimte was niet veel tijd meer, maar die ziet er toch al veel beter uit dan aan het begin van de middag. Het stofzuigen van deze auto koste de eigenaren wel een vol uur. Echt een stofzuigerzak vol kwam eruit. De NXT Tech Protect van Meguiars maakte het interieur weer netjes. De ruiten aan de zij- en achterkant met Meguiars NXT meegepoetst. Glanzen ze zo mooi van. Aan de binnenkant alle ruiten met een stoomreiniger gedaan, toen kon je er weer doorheen kijken! Wat ik ongelofelijk vond was dat de roestplekjes bijna allemaal verdwenen door het poetsen. Waar plekjes roest waren blijven zitten (zoals onder de raamrubbers) kon je die zo wegpoetsen met een klein sponsje met daarop SSR3 van Poorboy's. Goed spul hoor! Dan bleven er kleine blanke plekjes over die je zo met een roestwerend middel kon behandelen. Een laagje Collinite's 845 had het goed gedaan op de weer als nieuw aanvoelende lak, maar die had ik toen nog niet in mijn pakket zitten. En ach, ook nu stond de Golf er mooi strak bij.
 
Prachtig. Complimenten. Het zijn en het blijven gewoon de allerleukste projecten. Zo'n bak die al half vergaan is weer helemaal in topshape brengen.
Heb je de motorruimte ook aangepakt ?????????????

Mocht je dat nog niet gedaan hebben ... Motor helemaal insprayen met Super Degreaser o.i.d. Lekker laten inweken. Dan de hoge druk er op zetten.
Motor ( koud ) laten draaien. Niet vol d'r op knallen, maar beheerst, met kleine stukjes tegelijk. Gaat de motor pruttelen, efkes rustiger aan doen ...

Veel plezier en succes. Leonneke
 
Allemachtig wat een resultaat.
Het is dat de nummerplaat voor nog net zo krom is, anders had ik toch echt een andere auto verwacht
Ook wel grappig dat je een zomerse ervaring nu plaatst.
Met zo'n toepasselijke garagenaam :D
Wel nog ff de lampenkapjes aan de voorkant erbij ??

Hans
 
Die is echt heel goed opgeknapt! Wat zag die auto eruit :|~*

De roestplekjes op de kofferdeskel is een typische Golf III kwaal. Veel meer auto's, waaronder de mijne, hadden daar last van. En zo te zien heeft deze ook van achteren een keer in elkaar gezeten.;)
 
Wat een makeover. Het gaat inderdaad niet vanzelf en zelfs met een DAP ben je soms wel even bezig, maar het resultaat is er dan ook naar. Topper!
 
Bedankt voor al die positieve reacties :heart_eyes: Wat betreft de motorruimte heb ik me nog wel afgevraagd hoe ik zo'n kleppendeksel en roestig uitlaatspruitstuk weer mooi zou kunnen krijgen. Ik weet ook nog een originele Golf GTI van 25 jaar oud te staan die er fantastisch uitziet, maar er onder de kap verschrikkelijk slecht uitziet. Het lijkt wel of er accuzuur rondgesproeid is. Daar zal ik binnenkort wat foto's van plaatsen in een nieuw topic. Lijkt me echt een uitdaging! Dus dat ontvetten met Super Degreaser lijkt me een mooi begin. En dit kleppendeksel en uitlaatspruitstuk ook nog eens proberen nieuw te krijgen. Allemaal roest, dus dat zal wel gespoten moeten worden?

IMG_2443.jpg
 
Opnieuw spuiten is dan wel de oplossing. Hamerrite verf zou je ook nog kunnen proberen kun je over roestige plekken heen verven en droog mooi egaal op. Net hoeveel waarde je eraan hecht om te spuiten of zelf te verven
 
Schuurpapier doet wonderen met je deksel !
Daarna polijstmiddel ( blikje commandant 4 opmaken ;) )
Anders is verven / spuiten een goede 2 keuze.
 
Dat spruitstuk, als je tenminste echt wilt, kun je laten blinken als een spiegel. Je zult dan wel 'het lef' moeten hebben om hem er af te halen.
Spuit ALLE schroeven eerst eens in met kruipolie. Goed laten inweken. Meerdere malen herhalen. Inspuiten. Laten intrekken. Stuk gaan rijden. Weer inspuiten, laten intrekken en weer gaan rijden. Je moet jezelf er van overtuigen dat die kruipolie z'n weg kan vinden.

Dan ga je heel, heel voorzichtig proberen of je het los kunt krijgen. Ik heb zelf bij een oude Polo uit 1992 de schroeven los moeten maken. Neem je tijd. Zorg voor zeer goede sleutels en doppen. Rustig aan. Je draait het zo kapot ........... Wees niet te voorzichtig met kruipolie. Eventueel wat agressievere middelen gebruiken .........

Krijg je alles los ........... Pakking is helemaal gaar, dus die heb je een nieuwe nodig ( als er 1 tussen zit of zat ) ..........

Spruitstuk kun je nu netjes in een bankschroef zetten ............. Begin met een staalborstel op een boormachine.
Gebruik daarna schuurpapier.Liefst op waterbasis en gebruik water met wat Dreft er in. Ik zou starten met korrel 400 of 280 .............

Heb je de ergste zooi d'r af .... Dan een keertje met korrel 1000 nawerken. Dan wordt die al lekker glad ...........

Hierna kun je aan de slag met polijstpasta ............. Gebruik een boormachine met een polijstkop ............ Er liggen tal van dit soort koppen bij de bouwmarkten. Vaak zijn dat katoenen schijfjes die op elkaar liggen ........... Die polijst je gewoon helemaal op en aan gort ............

Kom je aan het 'einde' van dit project, gebruik dan pas de spulletjes zoals je die van CarClean kent. Goede metaalpolish en een Powerball ........

Ik zweer je, je tovert d'r een nieuwe onderuit ............ Tel op 1 - 2 dagen werk !!!!!!!!!!!!!!:heart_eyes:

Kleppendeksel heb je binnen enkele uren helemaal glad. Geweldig leuke projecten. Ben voorzichtig met de overgang naar de uitlaat !!!!!!
 
Nou, dat spruitstuk lijkt me een heftig karwei zoals jij dat omschrijft Leonneke. Maar ik ga het komend voorjaar toch ook maar eens proberen. Lijkt me wel een geweldige ervaring om zo'n stuk roest om te vormen tot een nieuw spruitstuk. Met de omschrijving die je geeft moet het gaan lukken denk ik.

En DKBM had het scherp gezien. Er zit een andere achterklep in omdat de eigenaar per ongeluk achteruit tegen een boom reed. Hij zit er inderdaad wat scheef in.