Ik had een DAP 500 gekocht omdat ik daarover zoveel positieve verhalen had gelezen hier op het forum. Maar geen enkele ervaring met machinaal poetsen! Ik had mijn Passat Variant nog met de hand gepoetst en voor het eerst behandeld met de Poorboy's Black Hole, EX-P en de Natty's Paste Wax. Het resultaat was geweldig, dus het machinaal poetsen kon beginnen. Met nul ervaring in machinaal poetsen leek het me geen goed idee om de DAP direct los te laten op mijn Passat. Dus een oude Golf van vrienden was het geschikte poetsobject voor de beginnende DAPper. Deze Golf woonde al jaren onder de bomen, had waarschijnlijk 10 jaar geleden zijn laatste waslaagje gehad en werd zelfs al jaren niet meer mishandeld door de krasstraat. Alleen maar rijden en verder niets aan doen was het devies. Maakte niet uit dat daar iets mis zou gaan bij het machinaal poetsen dus op een zomerse zaterdagmiddag begonnen om 14.00 uur.
Dooie vliegen en troep uit de bomen, de witte lak voelde overal aan als schuurpapier.
De wielen waren echt helemaal zwart van jarenlang ingesleten remstof.
Roest had overal vat gekregen op de doffe lak.
Spoiler en bumpers wit uitgeslagen, dak vol drab en ander spul uit de bomen.
Het dak zag er bijzonder heftig uit en na het wassen was er ook nagenoeg niets van het vuil opgelost.
Zo zagen alle velgen eruit.
Jarenlang als vliegenvanger gefungeerd deze witte Golf.
Tussen scharnieren en dakranden ook veel bomenspul.
Interieur vol stof en verder helemaal dof.
Nog even een blik onder de kap.
Auto gewassen. Kleien was geen optie want de klei kwam niet eens door het vuil heen. Voorzichtig begonnen op het dak met de Poorboy's SSR2,5 en de Monello White polishing Pad Cutting Factor: 2. Geen enkel resultaat waar te nemen en ik dacht dat dit wel eens lang kon gaan duren. Dus wat zwaarder ingezet op de Poorboy's SSR3 en de Orange cutting Pad factor: 4. Zwaarder had ik niet besteld want ik had natuurlijk geen ervaring in machinaal poetsen. Nou dat dak heeft zeker een uur gekost voordat die troep eraf was. Toen was de lak wel gladder maar nog steeds dof door de SSR3. Dus de SSR2,5 geprobeerd en daarna de SSR1 erover met de White Polishing Pad Factor 2. Toen was het dak weer spiegelglad, maar wat een werk! Motorkap en de rest van de auto met de SSR3 en de Orange Pad gedaan. Daarna de SSR1 erover. De eigenaren hebben de auto binnenin helemaal schoongemaakt. Het was intussen al aardig laat geworden en de auto moest nog in de was gezet worden. Besloten om toen maar snel een laag Meguiars NXT machinaal aan te brengen, ook op de ruiten. Het plastic van bumpers en interieur met NXT Tech Protect gedaan met een onvoorstelbaar goed resultaat. Dat laatste was allemaal meer een noodgreep vanwege tijdgebrek, maar wel met een geweldig optisch resultaat. De velgenn met een sponsje enSSR3 behandeld. Ongelooflijk zoals het ingesleten vuil er toch nog af ging. Vanwege tijdgebrek zijn we ermee gestopt maar de wielen werden echt weer superschoon.
Na deze ervaringen heb ik voor mijn Passat de Menzerna aangeschaft. Dat werkt op de lakken van Volkswagen veel beter dan de Poorboy's is mijn ervaring (https://forum.Carclean.com/cc_postst2681/Diep-zwart-terug-na-polijsten.aspx). Het was 21.00 uur 's avonds toen we klaar waren met de Golf. Maar toen stond er ook een heel andere auto voor de deur! Eigenaren beiden keihard meegewerkt om van deze rijdende vuilnisbak weer een Volkwagen Golf te maken. Alledrie waren we gesloopt aan het einde van de dag maar wel blij en trots dat er nog zo'n mooi Golf onder dat vuil vandaan was gekomen. Mijn eerste DAP ervaringen zaten erop. Er zouden er nog vele volgen.
Voor de motorruimte was niet veel tijd meer, maar die ziet er toch al veel beter uit dan aan het begin van de middag. Het stofzuigen van deze auto koste de eigenaren wel een vol uur. Echt een stofzuigerzak vol kwam eruit. De NXT Tech Protect van Meguiars maakte het interieur weer netjes. De ruiten aan de zij- en achterkant met Meguiars NXT meegepoetst. Glanzen ze zo mooi van. Aan de binnenkant alle ruiten met een stoomreiniger gedaan, toen kon je er weer doorheen kijken! Wat ik ongelofelijk vond was dat de roestplekjes bijna allemaal verdwenen door het poetsen. Waar plekjes roest waren blijven zitten (zoals onder de raamrubbers) kon je die zo wegpoetsen met een klein sponsje met daarop SSR3 van Poorboy's. Goed spul hoor! Dan bleven er kleine blanke plekjes over die je zo met een roestwerend middel kon behandelen. Een laagje Collinite's 845 had het goed gedaan op de weer als nieuw aanvoelende lak, maar die had ik toen nog niet in mijn pakket zitten. En ach, ook nu stond de Golf er mooi strak bij.
Dooie vliegen en troep uit de bomen, de witte lak voelde overal aan als schuurpapier.
De wielen waren echt helemaal zwart van jarenlang ingesleten remstof.
Roest had overal vat gekregen op de doffe lak.
Spoiler en bumpers wit uitgeslagen, dak vol drab en ander spul uit de bomen.
Het dak zag er bijzonder heftig uit en na het wassen was er ook nagenoeg niets van het vuil opgelost.
Zo zagen alle velgen eruit.
Jarenlang als vliegenvanger gefungeerd deze witte Golf.
Tussen scharnieren en dakranden ook veel bomenspul.
Interieur vol stof en verder helemaal dof.
Nog even een blik onder de kap.
Auto gewassen. Kleien was geen optie want de klei kwam niet eens door het vuil heen. Voorzichtig begonnen op het dak met de Poorboy's SSR2,5 en de Monello White polishing Pad Cutting Factor: 2. Geen enkel resultaat waar te nemen en ik dacht dat dit wel eens lang kon gaan duren. Dus wat zwaarder ingezet op de Poorboy's SSR3 en de Orange cutting Pad factor: 4. Zwaarder had ik niet besteld want ik had natuurlijk geen ervaring in machinaal poetsen. Nou dat dak heeft zeker een uur gekost voordat die troep eraf was. Toen was de lak wel gladder maar nog steeds dof door de SSR3. Dus de SSR2,5 geprobeerd en daarna de SSR1 erover met de White Polishing Pad Factor 2. Toen was het dak weer spiegelglad, maar wat een werk! Motorkap en de rest van de auto met de SSR3 en de Orange Pad gedaan. Daarna de SSR1 erover. De eigenaren hebben de auto binnenin helemaal schoongemaakt. Het was intussen al aardig laat geworden en de auto moest nog in de was gezet worden. Besloten om toen maar snel een laag Meguiars NXT machinaal aan te brengen, ook op de ruiten. Het plastic van bumpers en interieur met NXT Tech Protect gedaan met een onvoorstelbaar goed resultaat. Dat laatste was allemaal meer een noodgreep vanwege tijdgebrek, maar wel met een geweldig optisch resultaat. De velgenn met een sponsje enSSR3 behandeld. Ongelooflijk zoals het ingesleten vuil er toch nog af ging. Vanwege tijdgebrek zijn we ermee gestopt maar de wielen werden echt weer superschoon.
Na deze ervaringen heb ik voor mijn Passat de Menzerna aangeschaft. Dat werkt op de lakken van Volkswagen veel beter dan de Poorboy's is mijn ervaring (https://forum.Carclean.com/cc_postst2681/Diep-zwart-terug-na-polijsten.aspx). Het was 21.00 uur 's avonds toen we klaar waren met de Golf. Maar toen stond er ook een heel andere auto voor de deur! Eigenaren beiden keihard meegewerkt om van deze rijdende vuilnisbak weer een Volkwagen Golf te maken. Alledrie waren we gesloopt aan het einde van de dag maar wel blij en trots dat er nog zo'n mooi Golf onder dat vuil vandaan was gekomen. Mijn eerste DAP ervaringen zaten erop. Er zouden er nog vele volgen.
Voor de motorruimte was niet veel tijd meer, maar die ziet er toch al veel beter uit dan aan het begin van de middag. Het stofzuigen van deze auto koste de eigenaren wel een vol uur. Echt een stofzuigerzak vol kwam eruit. De NXT Tech Protect van Meguiars maakte het interieur weer netjes. De ruiten aan de zij- en achterkant met Meguiars NXT meegepoetst. Glanzen ze zo mooi van. Aan de binnenkant alle ruiten met een stoomreiniger gedaan, toen kon je er weer doorheen kijken! Wat ik ongelofelijk vond was dat de roestplekjes bijna allemaal verdwenen door het poetsen. Waar plekjes roest waren blijven zitten (zoals onder de raamrubbers) kon je die zo wegpoetsen met een klein sponsje met daarop SSR3 van Poorboy's. Goed spul hoor! Dan bleven er kleine blanke plekjes over die je zo met een roestwerend middel kon behandelen. Een laagje Collinite's 845 had het goed gedaan op de weer als nieuw aanvoelende lak, maar die had ik toen nog niet in mijn pakket zitten. En ach, ook nu stond de Golf er mooi strak bij.