• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Overstappen naar machinaal polijsten met een DAP900 voor mijn Saab. Hoe werkt het met die pads?

RobertZ

Detailing trainee
16 jul 2011
9
47
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zou graag wat hulp kunnen gebruiken.

Sinds kort heb ik producten van Meguiars aangeschaft. Hier heb ik met de hand leuke resultaten mee behaald maar gisteren kwam ik er achter dat ik twee uur bezig ben geweest om een spatscherm zo ver te krijgen tot ik tevreden was. Dit wil ik graag anders doen.

In mijn winkelwagentje zit al een Dap900 maar ik weet niet precies welke pad's ik moet gaan gebruiken. Heb al wel veel video's gekeken hoe de behandeling in z'n werk gaat.
Nu zag ik op het forum al een perfecte uitleg wat pad's betreft alleen de producten die er achter staan zeggen mij niets.
Wie wil mij op weg helpen?

Ik heb de volgende producten van Meguiars:

*Gold Glass Shampoo
*Clay Kit
*Ultimate Compound
*Scratsh X2.0
*SwirlX
*Deep Crystal Polish
*NXT Tech Wax 2.0

Nu begrijp ik een paar dingen niet. Het schijnt belangrijk te zijn welke cuttingfactor een pad heeft maar het gaat toch om de korrel die in een polish zit (behalve Meguiars dan, die een voedend product blijkt zijn)
Of is de "slijpgraad" een combinatie van beide?

De auto die ik behandelen wil is een Saab met een zwarte lak (kl. 170) De lak ziet er goed uit alleen als de zon schijnt zie je dat het vol zit met waskrassen.

Graag jullie mening/ideeen.
Bedankt alvast
Met welke pad's kan ik het beste mee beginnen?
 
Het is zoals je zelf al aangeeft een combinatie van pad en polijstmiddelen.

Polijstmiddelen hebben een bepaalde "grofheid" (sommige korrels breken af en worden steeds fijner om zo steeds mooier te finishen, andere worden niet kleiner er kun je doorwerken tot het "op" is, maar das nu eigenlijk niet heel erg van belang).
Met je padkeus voeg je daaraan een beetje extra of minder power aan toe afhankelijk van welke pad je neemt.

Qua pads is het een keus tussen de 6" Kompressor pads en de 5,5" CCS Smartpads.
Zelf vind ik laatstgenoemde het prettigst werken, maar er zijn ook heel veel mensen die de Kompressors liever hebben.

Qua pads zou ik oranje, wit, lichtgroen en Zwart nemen voor polijstwerk.
Je zou er evt. nog een rode, blauwe of Concorso pad bij kunnen nemen of evt. je wax, sealant of glaze mee aan te brengen.

Heel veel ervaring met door jou aangeven producten heb ik niet, maar ik zou oranje voor Ultimate Compound pakken, oranje of wit voor ScratchX, wit of lichtgroen voor de SwirlX en zwart voor de DC Polish.

Let wel op, de DC Polish is een Glaze (voedend product) en je NXT 2.0 heeft naast een lichte cleaner (die waarschijnlijk een deel van de Glaze kan verwijderen) ook een glaze in zich, dus eigenlijk een beetje dubbelop.
Het is dus eigenlijk een extra stap rond de hele auto, en wellicht niet nodig, maar dat kun je het best zelf beoordelen.
Is geen verplichting, als jij ziet/denkt/vind dat dat voor jou beter werkt, altijd blijven doen, maar het is alleen maar een tipje.
 
Eelco zei:
Let wel op, de DC Polish is een Glaze (voedend product) en je NXT 2.0 heeft naast een lichte cleaner (die waarschijnlijk een deel van de Glaze kan verwijderen) ook een glaze in zich, dus eigenlijk een beetje dubbelop.

Bedankt Eelco,

Kijk daar ga je alweer als je zo maar wat aanschaft zonder goede informatie. Is bij Meguiars ook niet echt duidelijk aangegeven. Of ik heb niet goed gelezen.
Ik kan de DC Polish achterwege laten en bewaren voor mijn volgende pot wax. Of even kijken of ik verschil zie.

Wat de pad's betreft, met Ultimate Compound op een gele pad geeft dus een ander resultaat als hetzelfde product op een groene pad?

Wat houdt "Cuttingfactor" precies in eigenlijk... wat doet het?
 
Cuttingfactor is de slijpgraad van de pad! Hoe hoger de slijpgraad, -je raad het al- hoe meer deze slijpt/polijst.
 
Paulus de Boskabouter zei:
Cuttingfactor is de slijpgraad van de pad! Hoe hoger de slijpgraad, -je raad het al- hoe meer deze slijpt/polijst.

Als je nu een product gebruikt zonder korrel op een pad met hoge cuttingfactor, ga je dan toch iets van de lak schuren?
 
Waarschijnlijk wel, maar krijg je met een andere combinatie sneller en makkelijker een mooier en beter resultaat: Waarschijnlijk wel.

Fijne polijstmiddelen (lage/geen cuttingfactor) zijn niet ontwikkeld om verwerkt te worden op een pad met een hele hoge slijpgraad. Vaak droogt het product door de te grove pad te snel op, gaat te snel stoffen en/of andere bijkomstigheden. Je kan in de meeste gevallen sneller een mooier resultaat krijgen als je een polijstmiddel gebruikt op een pad die past bij dezelfde cuttingfactor.
 
GMToyota zei:
Waarschijnlijk wel, maar krijg je met een andere combinatie sneller en makkelijker een mooier en beter resultaat: Waarschijnlijk wel.

Hm, ik begin het te snappen...