• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Paar vragen over machine polijsten

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
70
65
38
Hoi,

Ik wil mn auto gaan polijsten met een polijstmachine. Ik heb wat research gedaan en een soort stappenplan voor mezelf gemaakt. Ik heb nog een paar detailvragen over zaken die ik niet duidelijk kon vinden.

Na een foam wash doe ik een handwas met Turtle Wax Hybrid Pro Slick and Slide Pure Wash, die ook te gebruiken is als lubricant voor het kleien. Ik weet alleen niet of deze shampoo iets van wax of bescherming in zich heeft, wat je juist niet wil voordat je gaat polijsten.

- Weet iemand of dit een geschikt middel is of dat ik iets anders moet gebruiken?

- Ik heb ook Surfex-HD, een APC. Geeft het voordelen om daarmee de auto te wassen voorafgaand aan een polijstbeurt, om eventuele oude beschermlagen eraf te halen? Ik denk niet dat er veel op zit. Ik heb de auto zelf een jaar en gebruik alleen Gyeon Wet Coat als LSP.

- Ik heb Gyeon Prep met IPA als panel prep. Is het raadzaam om dat aan te brengen na decontamination/kleien, voorafgaand aan het polijsten, voor de zekerheid, of is dat overbodig?

- Is het aan te raden om de auto met hogedrukspuit schoon te spoelen na het polijsten en voor de panel prep en aanbrengen van wax/sealant, om losse stofdeeltjes van het polijsten beter te verwijderen?

Dan nog een ander vraagstuk. Ik heb zelf geen carport of iets, dus moet gewoon buiten werken, waar je zit met warmte/direct zonlicht, wind. Niet ideaal. Mijn ouders hebben een half afgesloten carport waar ik kan werken, maar dat is niet naast de deur en de hele voorbereiding plus polijsten en waxen lukt nooit in 1 dag. Ik zou dus de ene dag de helft kunnen doen en de tweede dag onder de carport de rest, maar dan moet je ergens tussendoor een uur rijden en zit de auto weer onder. Is er ergens een logisch moment in de stappen om dat te doen, waarbij je na de rit de auto snel weer klaar hebt om te gaan polijsten? Of kan ik dan maar beter alles thuis doen?

- Ik zou me niet zo druk maken om de shampoo, als je klei gebruikt en daarna polijst is dat beetje bescherming er zou af.
- Prep tussen kleien en polijsten zou ik niet doen, dat kan je beter gebruiken voordat je de wax/sealant erop doet.
- Je kan de auto zeker wassen voor je gaat polijsten, zelf doe ik dat eigenlijk amper, ik gebruik liever Prep.
- Ik doe het ook best vaak buiten en dan doe ik deel voor deel, op het gemakje. Dus de motorkap/voorkant, daarna dak, etc.

Er staat trouwens een mooi stappenplan om de auto met machine te polijsten op dit forum: https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4223/

* De shampoo lijkt mij een pure shampoo, dus dat moet wel goedkomen.

* Mocht er nog iets van bescherming op de auto zitten, verwijder je dat wel met kleien + polijsten. Wassen met een APC is een optie, maar overbodig.

* Ontvetten (Prep) doe ik tijdens het polijsten om m'n zojuist gedane hit te checken. Als dit goed is, dan is het paneel/werkvlak in feite al ontvet en als er dan ''gewoon'' een waxje op komt, ontvet ik niet perse nogmaals. (Als je zekerder wilt zijn, dan kan je natuurlijk een laatste wipedown doen met Prep)
Mocht je onder warmere omstandigheden werken en je klei-glijmiddel droogt in, dan kan je ook gewoon een emmer met een sopje + washandschoen erbij laten staan en even soppen + afspoelen. Geen Prep nodig.

* Na het polijsten wassen, om residu te verwijderen, is en optie. Bedenk wel dat je dan nieuwe defecten kan veroorzaken en dat er opnieuw gedroogd moet worden. Goed afnemen met een pure detailspray (Bijv. Spray&Wipe) om schoner te werken is ook een optie, bij voorkeur niet als je helemaal klaar bent en de residu over de hele auto zit en heeft kunnen opdrogen. (Hard worden)

* Als je het in delen moet doen, gecombineerd met een ritje tussendoor, zou ik de hele auto goed wassen. Dit omdat je dan veiliger alles kunt kleien en dan is de auto voorlopig goed schoon.
Dan bedenken wat je in die ene dag wilt gaan doen; Bijv. de lastigere panelen volledig behandelen. (Reinigen, kleien, polijsten, beschermen)
De volgende dag de rest doen, nadat je deze bijv. hebt nagelopen met een doek en een detailingspray. (Bijv. de genoemde Spray&Wipe)