• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Plasti Dip Rubber Coatings

Vandaag begonnen met het opknappen van mijn wintervelgen.
Flink gewassen en met Iron X kwam er een boel vrij alleen in de hoekjes kreeg ik het niet goed schoon,de remstof was hier al te ver ingevreten.
Dus de hoekjes heb ik nu ligt opgeschuurd

Ook 2 velgen op de randen grof opgeschuurd vanwege stoeprandschade.
Afbouwen kwa schuren moet dus nog,nu is het de bedoeling dat ik Plastidip wil gebruiken.

Maar omdat het nu geschuurd is ,moet er nu eerst een primer op? of kan ik het er gelijk opspuiten.
 
@GSM, bedoel je hoe ze er nu uit zien of tijdens Purple rain? Ik heb tijdens geen foto's gemaakt het was namelijk niet de bedoeling om de velgen schoon te maken maar tijden
het aanbrengen van DLUX en curen dat gedaan voor erbij.

Primer gebruiken als je het niet meer wil verwijderen (permanent), als je plasti dip nog makkelijk wil verwijderen gewoon zo erop spuiten wel even ontvetten uiteraard.
 
Vandaag heb ik mijn wintervelgen in de PlastDip gezet.
De velgen zijn in het najaar van 2011 in gebruik genomen. Begin 2009 had ik een set aangeschaft (toen nog als zomerset). Van deze set begon de blanke lak echter al los te laten. Toen ik het daar in de zomer van 2011 met mijn levrancier over had heeft hij een klacht ingediend bij de importeur met als gevolg dat ik in oktober een nieuwe set velgen kreeg. Hier heb ik direct winterbanden op laten leggen omdat ik inmiddels een mooie zomerset had. De velgen zijn na de winter goed schoongemaakt en met enkele laagjes sealant in de opslag gegaan.
De velgen kwamen zo uit de opslag:
DSCF5306.webp


Eerst hebben we de velgen met IPA goed ontvet. BPJ wilde veel verder gaan en eerst de sealant strippen met APC 1:7,5, maar ik veronderstelde dat afnemen met IPA (1:2) voldoende moest zijn.
In het velgbed (achterkant velg uiteraard) hebben we een randje gelegd met maskingtape omdat we niet heel de binnenkant wilden dippen. Op dat randje konden we eenvoudig oude kranten aanbrengen om overspray te voorkomen.
Aan de voorkant hebben we de banden beschermd door C-1000 voetbalkaarten tussen de velgrand en de band te steken.
DSCF5308.webp


De eerste laag liet zich prima opbrengen, en het leek direct goed te dekken, natuurlijk is nog wel goed het verschil tussen de voorheen zwarte en aluminiumkleurige delen te zien.
DSCF5312.webp


Na het dippen zijn de velgen in het zonnetje gezet om te drogen. Na ongeveer vier uurtjes droogtijd is de tweede laag opgezet.
Daarna zijn laag drie en vier met kortere tussenpozen opgezet.

Er ontstonden toch wat spuitfouten wat erg op siliconen leek. Ik denk dat de IPA wipedown niet voldoende is geweest om de sealant helemaal te strippen (Kenneth, wéér moet ik je gelijk geven)
DSCF5314.webp

Overigens kun je dip wel redelijk corrigeren met volgende lagen maar het was natuurlijk beter geweest als de hechting vanaf het begin af aan perfect was geweest. Nou ja, leerpuntje voor de volgende keer.

Met het eindresultaat ben ik tevreden, zeker voor een eerste keer en in aanmerking genomen dat het om een winterset gaat.
Uiteindelijk hebben we vier bussen witte PlastiDip gebruikt.
DSCF5321.webp
 
Nou ik hoop van harte dat het nog even duurt voordat ik deze velgen erop zet. Laten we eerst nog maar wat zomer krijgen.
Mocht er iemand zin hebben om te fotosjoppen dan is dat natuurlijk prima.
 
Ziet er zeker netjes uit! Ben benieuwd naar het totaal plaatje.

Denk zelf dat de spuitfoutjes zijn onstaan, doordat de eerste laag wel heel erg dik is gespoten en toen in de zon is gezet om te drogen.
De eerste laag en de volgende lagen kan je beter dun houden nevel dekking zeg maar. Je moet de plasti dip zeker minimaal 20min laten uitdrogen in de schaduw.
Zoals in de handleiding staat is het ook steeds rond de 20min drogen of "dry to the touch" en dan kan de volgende laag erop. Ben je tevreden kan je ze in de zon laten bakken.

Heb je ze nog meteen in de velgenwax/sealent etc gezet?


Morgen denk dat ik ook nog een plasti dip projectje heb..... ik post pics dan!
 
Ik kwam in een tuning magazine wat tegen wat erg veel lijkt op Plastidip.
Dit spul is van Foliatec.

Volgens mij wel duurder dan de Plastidip, maar ook meer keuze aan kleuren.:weetniet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ZIjn er al mensen die de primer gebruikt hebben op een lak laag ? En verwijderd hebben ? Beschadigd dit de laklaag ? Daar ben ik erg benieuwd naar..
 
@ rabies,

de primer wordt eigenlijk alleen gebruikt op (verzinkt) kaal staal voor een optimale hechting van de Plastidip.
Voor op een normale lak lijkt het me een beetje overbodig? :weetniet

En er zijn zat filmpjes te vinden op Youtube waarbij de Plastidip wordt verwijderd en geen schade achterlaten.
Je moet uiteraard wel gezond verstand gebruiken om de Plastidip te verwijderen, dus niet met een stanleymes, beitel of plamuurmes aan de gang gaan...


 
Misschien niets nieuws voor jullie, maar voor mij wel.

Ik was gisteren bij de Halfords in Amsterdam (van der Madeweg) en daar verkochten ze Plastidip. Een losse spuitbus (Zwart/Wit/Geel/Rood) kost 19.99,- en een wheel kit (4 spuitbussen en nog wat spul) kost 75.99,-
 
Hmm, ik twijfel om mijn gehele auto mat blauw te gaan spuiten met een witte striping en velgen, maar zal eerst eens alleen de achterklep ofzo doen.
Overigens zijn er volgens mij twee verschillende fabrikanten?
Het assortiment van onderstaande dealers is totaal anders, de verpakkingen en hoeveelheden zijn ook anders.
De bovenste lijkt dezelfde als bij dipyourcar.com wordt gebruikt.
 
sj0ertum zei:
Hmm, ik twijfel om mijn gehele auto mat blauw te gaan spuiten met een witte striping en velgen, maar zal eerst eens alleen de achterklep ofzo doen.
Overigens zijn er volgens mij twee verschillende fabrikanten?
Het assortiment van onderstaande dealers is totaal anders, de verpakkingen en hoeveelheden zijn ook anders.
De bovenste lijkt dezelfde als bij dipyourcar.com wordt gebruikt.
l

De een verkoopt een duitse variant, de andere de originele..
 
Dat topic over dat plasti dip de blanke lak zou aantasten is wel beetje dubieus, er staat duidelijk dat de wagen pas in maart is gespoten. Dat is natuurlijk al fout 1.
Wagen is gespoten met paint gun, als je gaat spuiten moet je het verdunnen met thinner, je ziet wat thinner doet met plasti dip laat staan met een net althans redelijk verse paint job, fout 2.
Waar is de wagen mee schoongemaakt, filmlaag en dan plasti dip eroverheen? fout 3?

Het verwijderen van de plasti dip op lak zit veel verschil in, ook te vinden op youtube, vieze lak trek je er steeds maar stukje van 3cm af en met een schone lak of met wax eronder trek je hele laag af in 1x etc.
 
Er wordt op het DYC forum gezegd GEEN WAX eronder, dit geeft juist gedoe, maar ontvette lak. Inderdaad heeft hij fouten gemaakt, maar je moet het verdunnen met thinner 50 / 50 in een spuitpistool maar men zegt dat de thinner bij contact met de dip zijn agressieve werking kwijt is..
 
Ik heb vanmiddag een fles witte plastidip gekocht van plastidipnederland
Dit is inderdaad de duitse variant en is wat duurder, en er zijn minder kleuren, maar de importeur die hier in waalwijk zit AKA plastidipnederland vertelde me dat zijn plastidip gecontentreerder is en dus sterker te verdunnen. Een blik kost omgerekend het dubbele, maar je kunt ook het dubbele aan product maken.

Ik vond het een beetje een praatjesmaker en weet niet goed wat ik er van moet geloven. Uiteraard zal die van hem beter zijn.

Ik ga komende weekend met een fles wit experimenteren, en wellicht als me dat bevalt dat de clio mat blauw wordt met een witte striping ;)
 
rabies zei:
Er wordt op het DYC forum gezegd GEEN WAX eronder, dit geeft juist gedoe, maar ontvette lak. Inderdaad heeft hij fouten gemaakt, maar je moet het verdunnen met thinner 50 / 50 in een spuitpistool maar men zegt dat de thinner bij contact met de dip zijn agressieve werking kwijt is..


Hierbij is ook weer de vraag wat voor soort wax.

Is dat zo? Plasti Dip thinner lost gedroogde dip zelfs op zelfs zo dat je het weer zou kunnen spuiten. Thinner zou als je het spuit toch moeten uitdampen... de thinner zal wel minder agressief reageren.

Bij die duitse variant heb ik zo mijn twijfels of dit wel echt vergelijkbaar is met de Performix Plasti Dip. Wil je blikken kijk in de UK.
 
rabies zei:
Ga je het met een spuitpistool doen ?

Dat zal inderdaad met een verfspuit moeten gebeuren, maar dan zou ik het wel eerst alleen de motorkap proberen ofzo. Ik kijk even hoe het spuitbusje me bevalt en het product. Dan wellicht overwegen om aan de slag te gaan met een blik originele plasti dip.