• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijstwerk dealer goed uitgevoerd of niet?

Rutger11

Detailing addict
30 mrt 2021
65
60
Goedemorgen allen,

Ik kon zo snel niet een juist onderwerp voor mijn vraag vinden, dus verplaatst mijn vraag gerust naar een ander onderwerp.

Een paar weken terug heb ik een auto gekocht. Deze zat vol met swirls. De dealer gaf aan dat hij die zou laten polijsten en dat ze dan compleet weg zouden zijn. Dat was ook, tot de auto 2 keer gewassen was, toen waren de swirls weer zo goed als allemaal terug.

Natuurlijk boos de de dealer gebeld en die gaf aan dat uit te besteden ( Lekker makkelijk, maar goed). Ze zouden hem opnieuw (maar dan goed) polijsten.
De dealer gaf aan dat ze er ook een soort van coating over hadden gedaan (Lekker vaag, soort van). Ziet er voor nu super uit, ook in de volle zon.

Mijn vraag is nu, is er een mogelijkheid om het polijstwerk te controleren? Mocht het weer niet goed zijn gedaan, kan ik natuurlijk niet over een half jaar pas aankloppen, dus zou ik dit graag op korte termijn controleren.
 
Ik zou een flesje Q²M Prep bestellen en daar 1 paneel mee behandelen vervolgens de auto in de zon zetten om de swirls te zoeken.

Je zal wel dat paneel daarna weer is de wax of sealant moeten zetten.

Vroeger werd er ook wel eens met dreft gewassen om oude wax lagen te verwijderen (hier zelf geen ervaring mee)

En ik geloof niet dat dealers voor nope een coating erop laten zetten. Zal eerder een spay sealant zijn.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt helaas als het bekende "dealer-poetsen".

- De auto was al afleverklaar gemaakt door een poetser, maar stond al even in voorraad.
- Auto verkocht en dus nog even snel terug lang de poetser om er wat glaze/wax/etc. op te smeren OF een wasbeurt.
- Klant na korte tijd ontevreden, want glim-spul is uiteraard verdwenen en alles nu zichtbaar.

Tot aan dit punt zullen de meeste klanten het wel prima vinden en laten het erbij. Komt de klant echter klagen;

- Klant krijgt gratis een geheel nieuwe 'poetsbeurt'...
- auto wordt gewassen en opnieuw behandeld met glaze/fillers/wax.
of... auto wordt inderdaad gepolijst, maar snel-snel en dus dát weer verbergen met glaze/fillers/glaze.
of... auto wordt semi-goed gepolijst omdat er door de klant op gelet wordt en dan is die ''coating'' vaak een laagje Waxoyl 100+ / Waxguard / etc. (wax/sealant)

Op dit punt is het dus veelal; Neemt de verkoper zijn verlies en spendeert nu wél om de auto netjes af te leveren of blijft het tot een minimum en laat de poetser iets beter zijn best doen zodat jij als klant wat langer wegblijft.

Een coating zal er zeker niet op zitten aangezien dit vele malen meer kost en dan had de dealer dit bewust laten doen. Dan hadden ze hier ook mee 'gepronkt' en in je gezicht geduwd, haha! :p


Wat ik zou doen;
- Meer info vragen bij de dealer. (Wat is er gedaan, wat zit er precies voor een bescherming op. Eén belletje en ze weten meer)
- Auto voorzichtig wassen om nieuwe swirls/krassen te voorkomen.
- Auto voorzichtig wassen met een product zoals Poorboys World - Strip Down.

Eventuele bescherming zal nu flink aangetast zijn of zelf verwijderd, waardoor je beter zicht hebt op wat dit zou hebben moeten 'verhullen'.
- Hologrammen verwijder je niet hiermee, dus die worden zichtbaar. (Matig polijstwerk)
- Komt de lak er strak onder vandaan? Mooi! Nu kan je zelf een betere wax/sealant/etc. gaan aanbrengen.

(Wassen met Dreft werkt wel ontvettend, maar verwijderd geen bescherming. Daarbij zit het ook vol met glans-en-spoelmiddelen. Als je zoiets wilt doen, neem dan een goedkoop afwasmiddel en herhaal)
 
Ik heb een tijdje voor een dealer gepoetst. Ik kan je garanderen dat deze niet fatsoenlijk gepolijst is eb er zeker geen coating opzit. Wat er inderdaad wel opzit zijn fillers en glansmakers. Een dealer wilt zoveel mogelijk auto's gepoetst zien op zo een kort mogelijke tijd. En het merendeel van de klanten verlangt zelf ook niet meer. Mijn moeder bvb moet echt geen coating hebben. Voor die 1 x per jaar dat de auto gepoetst wordt. Bij 1 van onze buren hebben we er zelfs 1 die speciaal heeft gekozen voor een grijze auto. Die auto is dan ook al 5 jaar niet meer gewassen. Mos in elke kier die je maar kunt bedenken
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Thanks voor alle antwoorden. Zal eens 1 van de genoemde spullen bestellen om te kijken wat de staat van de lak nu echt is. Gelukkig heb ik de dealer in het koopcontract laten opnemen dat de auto goed gepolijst zou worden, dus daar kan ik wel op terugvallen. Omdat ik dat specifiek had laten opnemen, ging ik er eigenlijk vanuit dat dit wel goed zou gebeuren.

Overigens heb ik het bedrijf gegoogeld die de auto gepolijst en of schoongemaakt hebben, lijkt een goed bedrijf. Geven ook aan het goed te doen zonder het gebruik van fillers en dergelijke. Maar ja zo zie je maar weer.
 
Toch nog even een aanvullende vraag. Heb met de dealer afgesproken dat de swirls definitief verwijderd zouden worden dmv polijsten. Maar is dat überhaupt wel mogelijk/te verwachten? Ik bedoel, mag je verwachten dat als de auto in de volle zon staat en je in bepaalde hoeken kijkt, dat je echt helemaal niets meer ziet van de swirls?
 
@Rutger11 Inderdaad, dat is volledig mogelijk. De vraag is echter of je dat altijd moet willen, het behalen van de laatste paar procent kan namelijk een behoorlijk gevolg hebben voor de lakdikte. Naar mijn mening is het dus wel acceptabel om een heel klein beetje swirls te verwachten, omdat het anders mogelijk te veel lakdikte kost (bijvoorbeeld meerdere keren compounden met wol + rotary, i.p.v. alleen een medium polish op een eicenter + een finishing polish). Daarnaast kost het wegkrijgen van die laatste paar swirls natuurlijk ook erg veel tijd.

M.b.t. het uitbesteden van een dealer zie ik weinig problemen. Ik heb liever dat iemand het doet die het goed doet en veel ervaring heeft, dan iemand in de werkplaats van de dealer die er geen ervaring in heeft en mogelijk ook weinig zin in heeft (anders was hij wel ander werk gaan doen). Maar, helaas zijn er ook heel veel poetsbedrijven die zich vooral richten op kwantiteit en snelheid i.p.v. kwaliteit.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
@Rutger11 Inderdaad, dat is volledig mogelijk. De vraag is echter of je dat altijd moet willen, het behalen van de laatste paar procent kan namelijk een behoorlijk gevolg hebben voor de lakdikte. Naar mijn mening is het dus wel acceptabel om een heel klein beetje swirls te verwachten, omdat het anders mogelijk te veel lakdikte kost (bijvoorbeeld meerdere keren compounden met wol + rotary, i.p.v. alleen een medium polish op een eicenter + een finishing polish). Daarnaast kost het wegkrijgen van die laatste paar swirls natuurlijk ook erg veel tijd.

M.b.t. het uitbesteden van een dealer zie ik weinig problemen. Ik heb liever dat iemand het doet die het goed doet en veel ervaring heeft, dan iemand in de werkplaats van de dealer die er geen ervaring in heeft en mogelijk ook weinig zin in heeft (anders was hij wel ander werk gaan doen). Maar, helaas zijn er ook heel veel poetsbedrijven die zich vooral richten op kwantiteit en snelheid i.p.v. kwaliteit.
Heb ook totaal geen moeite met het uitbesteden door de dealer, zoals je zegt, eerder een goede zaak. Vind het alleen jammer dat de dealer naar de extern ingehuurde poetser wijst in geval van problemen. Ik heb een afspraak met de dealer en die moet het verder maar regelen in principe.
 
@opelmark ik snap dat dat de doorsnee gang van zaken is. Maar ik had toch wel de verwachting dat als ik bij een merkdealer de afspraak maak de auto zo te laten polijsten dat alle swirls weg zijn, dat er dan toch minimaal gepolijst wordt....
 
  • Grappig
Reactions: opelmark
Kortom; Je weet nu dat er niet aan de afspraak is gehouden; Swirls zijn niet verwijderd, maar gemaskeerd. ;) Hopelijk gaat de dealer niet vervelend doen en zeggen dat het ''nieuwe'' swirls zijn, door jou gemaakt.

Als jij als klant niet zo nauw kijkt of niet weet wat je zou moeten verwachten, dan was die simpele 'poetsbeurt' afdoende geweest en waren er weer een paar knaken extra in de zak beland. Nu komt de dealer er echter niet onderuit, aangezien er dingen op papier staan.
Jij hebt niets met de poetser te maken, de dealer heeft met jou samen dit op te lossen.

Mijn idee zou zijn om de dealer hier op aan te spreken en heeft hij, volgens overeenkomst, het op te lossen. Ik zou aangeven dat je de auto onbeschermd, dus zonder wax of andere poespas, geleverd wilt hebben. Op die manier valt er ook weinig te verbergen, mochten ze wederom voor het ''maskeren'' opteren. (Goed beschermen doe je dan zelf wel, al is het iets simpels als een goede wax aanbrengen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Toch nog even een aanvullende vraag. Heb met de dealer afgesproken dat de swirls definitief verwijderd zouden worden dmv polijsten. Maar is dat überhaupt wel mogelijk/te verwachten? Ik bedoel, mag je verwachten dat als de auto in de volle zon staat en je in bepaalde hoeken kijkt, dat je echt helemaal niets meer ziet van de swirls?
Als jij dit afgesproken met de dealer dan moet ie dat regelen punt. Ik zou je auto ook eens wassen met heet water en shampoo en dan eens kijken.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Ik begrijp dat de meeste direct richting de dealer / poets bedrijf gaan wijzen maar ik zie nog nergens en vraag om wat voor auto / lak het gaat ?

Als je een kritische lak hebt zoals een wat oudere zwarte Japanner of Italiaan en je wast die met 1 emmertjes sop en een spons en droogt die met blade of zeem dan snap ik wel waar die swirls na 2x wassen vandaan komen.
 
@Juffer1 het betreft een focus van 2014. Enige wat ik tot nu toe gedaan heb is inspuiten met actief schuim, afspuiten en vervolgens drogen met een Microvezeldoek. Dit in de hoop iets van fillers en dergelijke bloot te leggen.
 
Maar als je niet wast, na het schuim afspuiten, is je auto nog vuil.
Dit vuil sleep je in de rondte met je microvezeldoek.
Wanneer je goed wil wassen zijn minimaal de volgende stappen nodig:
Inspuiten met schuim, afspuiten om schuim en losgekomen vuil te verwijderen, wassen met een washmitt en goede shampoo, dit ook weer afspoelen en dan drogen met een droogdoek.
Er staan hier op het forum mooie stappenplannen uitgelegd met veel meer details maar bovenstaand is het minimale om te voorkomen dat je vuil rondsmeert in je droogfase.
 
@Altos bedankt voor je reactie. Ik had de auto 2 dagen voor het afspuiten bij de dealer opgehaald, vandaar dat ik er vanuit ging dat actief schuim, afspuiten en drogen voldoende zou zijn. Niet dus?
 
Nee helaas niet @Rutger11 .
Al het vuil, klein of groot, wat aan de lak blijft hangen en niet verwijderd wordt met een goede washmitt en shampoo als lubricatie sleep je letterlijk mee over de lak.
Zo is het ook niet aan te raden om diezelfde washmitt te gebruiken op je velgen en banden, neem hier een andere voor.
Zoals gezegd, dit is echt het minimale als je gaat wassen, wil je echt zo schadeloos mogelijk wassen dan adviseer ik je om echt het stappenplan "wassen" door te nemen.
Daar lees je over een 2 of zelfs 3 emmer methode, pre-wash, snow foam, borstels en kwastjes, diverse mitt's en grit guards.
Veel plezier iig met het bijhouden van je Ford en het laten blinken van de lak.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Rutger11
Even contact opgenomen met de poetsen. De eerste keer dat ze hem gepolijst (als ze dat dus gedaan hebben) waren ze 1 stap "vergeten". De tweede keer hebben ze hem in 3 stappen gepolijst (volgens hun dus). Hij gaf aan dat als de swirls er nu niet uit zijn , hij er met polijsten niets meer aan kan doen. De coating waar de dealer het over had was trouwens een sealant.... klein verschilletje maar

Ook meteen even de dealer gebeld, want met hem heb ik uiteindelijk de afspraak gemaakt en die gaat kijken wat hij kan doen. Ben benieuwd, wordt vervolgd.....