• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijstwerk dealer goed uitgevoerd of niet?

Neem standaard maar aan dat als een (auto)verkoper aangeeft dat je iets "ter waarde van een x bedrag" gratis krijgt, dat het dan vele malen minder duur is. Als je dan (en nu dus echt) weet wat er feitelijk aan het poetsbedrijf betaald wordt, dan kun je ook op je vingers natellen dat er nooit datgene gedaan kan zijn wat er allemaal beloofd is (van binnen en van buiten poetsen, wassen, 3-staps polijsten en een "coating" aanbrengen). Goed dat je dit toch even hebt weten te achterhalen en zo'n autoverkoper toe moet geven dat hij zijn verkooppraatjes niet waar kan maken.

Ik zou niet zomaar aannemen dat de gemiddelde autoboer enig idee heeft wat swirls zijn. En als ze het al weten en ze zouden kunnen herkennen, dan denken ze meestal dat het gewoon erbij hoort en dat het normaal is voor een (niet nieuwe) auto.

Laten we hopen dat ze er nog steeds zo positief instaan als je de offerte van een detailer hebt...
 
Nou, kan hij mooi van die roze wolk af komen met z'n 150 euro. We kunnen niet uitsluiten dat de dealer daadwerkelijk onwetend is, maar ik had van een autohandelaar toch meer verwacht eigenlijk. Je zou toch verwachten dat iemand die zijn brood verdiend met auto's ook weet wat swirls zijn en hoe je die respectabel weg krijgt.

Afijn, goed dat je het opgenomen hebt in de overeenkomst, daarom moet hij zich welwillend opstellen. Betekend niet dat hij welwillend is en de slachtofferrol komt op mij wat doorzichtig over...ach, zolang jij maar een stralende auto hebt!
Denk ook wel dat hij wat minder onwetend is dan hij zich voor doet. Maar hij kan slechts zeggen we hebben je geprobeerd te naaien met wax en fillers, maar je bent er helaas niet ingetrapt . Maar goed, morgen weet ik meer en hopelijk kan de Focus dan goed aangepakt worden.
 
'' Maar hij kan slechts zeggen we hebben je geprobeerd te naaien met wax en fillers, maar je bent er helaas niet ingetrapt. ''

Dit is wel precies wat er gespeeld heeft en altijd speelt. :p Zoals ik al zei; Velen vinden het prima, dus het werkt vaker wel dan niet. In jouw geval is de verkoper echter aan de beurt, hahaa!
 
@Quantoxx jup, dankzij de informatie die ik van jullie heb gekregen op dit forum ! Ander had ik nooit geweten wat ik exact had mogen verwachten. Dus bij deze, nogmaals bedankt!!!

Heb inmiddels ook de goede spullen binnen om de auto dadelijk te wassen en (ook weer dankzij dit forum) de nodige informatie om de auto te wassen.

Dus ik ben er klaar voor, nu de dealer nog
 
Ik zie op de foto's geen hologrammen. Alleen swirls en marring. Lastig oordelen op basis van foto's maar het kan zomaar zijn dat je gevoelig lakwerk hebt en dat je met een microvezeldroogdoek of een washandschoen al lichte swirls maakt.
Het is ook niet zo dat als iemand nu alles 100% strak maakt dat het ook zo blijft.

Elk contact met het lakwerk met wat dan ook is gewoon kans op swirls. Niemand kan jou een 100% swirlvrije wash garanderen als je contact maakt met iets (washandschoen/spons/doek). Maakt niet wat iemand zegt, het is gewoon niet waar. Sommige lakken krassen al als je er te lang naar kijkt.

Uiteraard zijn er mitts en doeken die de weerstand verlagen en dat is wat je zoekt. Producten die min mogelijk weerstand geven want dat helpt maar het is zeker niet 100% krasvrij. Al was je met 10 emmers, 10 mitts en koop je elke wasbeurt een nieuwe droogdoek. Was het maar zo'n feest.

Gebruik sowieso 2 emmers, een washmitt voor boven de wielkasten en eentje voor eronder. Goede kwaliteit shampoo met veel glijvermogen en een goede droogdoek met twisted vezel deze hebben minder weerstand. Nog veiliger drogen is deppen en niet slepen of met een blower maar voor een hele auto moet deze eigenlijk wel binnen staan.

Enige swirls zal je na verloop van tijd toch moeten accepteren anders wordt het echt een mentale uitdaging :)
 
@Dibbuz thanks voor de tips, zal er zeker rekening mee houden.

Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat de poetser niet tot weinig gepolijst heeft. Zo zitten er op de achterbumper minuscule krasjes, die zaten er al toen ik voor de auto ging kijken. Deze krasjes zouden er met gemak uit gepolijst moeten worden, maar ze zitten er nog steeds. Voor mij geeft dat aan dat er weinig of niets gepolijst is.

Tuurlijk snap ik dat als de Focus compleet gedetailed is, er uiteindelijk toch iets van krasjes of swirls op komen.

Ik hoop echt dat ik niet met een gevoelige lak te maken heb, maar mag ik vragen waarom je dat denkt ?(niet om eigenwijs te doen, maar simpelweg om kennis op te doen).

Is er ook een manier om erachter te komen of de lak gevoelig is, voor een leek als ikzelf?

Het is in ieder geval altijd goed om je tips mee te nemen en de lak extra voorzichtig te behandelen, dus nogmaals bedankt voor je input! Zo had ik geen Microvezeldoek met twisted vezels besteld, maar zo'n waffle doek. Dus die ga ik meteen deze week nog bestellen. Ook het droog deppen lijkt me een goede tip, het kan in ieder geval geen kwaad.

Edit: heb je evt nog tips voor een goede droogdoek?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er niet vanuit dat je de nu aanwezige kleine lakdefecten zelf hebt veroorzaakt na levering van de auto. Het is echt heel gebruikelijk dat ze een klant beloven dat een auto gepolijst zal worden, maar dit gewoon niet (of nauwelijks) gebeurt.
Heb het zelf gezien bij de Opel Astra die mijn bonus-zoon op dit moment rijdt. Voor aanschaf had de auto een kleine schade. Deze zou uiteraard hersteld worden en de hele auto zou ook nog gepolijst worden. De schade was natuurlijk wel hersteld (inclusief spuitnevel op een velg) maar bij aankomst van de auto thuis ben ik even met een inspectielamp om de auto heen gelopen en geconcludeerd dat het herstelde spatbord het enige strakke paneel op de auto was en de rest nog gewoon vol met swirls en andere ellende zat. Niet eens de moeite genomen om er iets overheen te smeren. Ze gaan er gewoon vanuit dat de gemiddelde autokoper het verschil niet eens ziet. Ook niet mee teruggegaan (was vrij ver weg) maar zelf maar een rondje gepolijst.

Als ze beloven dat ze zoiets doen, dan kan het zomaar zijn dat het gewoon helemaal niet gebeurt. En als het wel gedaan wordt, houd er dan rekening mee dat het maar halfslachtig gedaan wordt (en / of alleen verhuld wordt).
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Ik denk dat de meeste van die poetsers zelf niet weten wat een swirl inhoudt. Poetsen de auto en als ze wat glans zien tov van voorheen dan denken ze dat ze al wat bereikt hebben. Het zijn in ieder geval geen detailers en zien niet hoe ze naar de lak van een auto moeten kijken.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
@Anmobiel Ik denk dat de poetser in dit geval dondersgoed weet wat hij aflevert. Het probleem zal hem simpelweg zitten in het feit dat hij voor 150 Euro niet de hele auto uitgebreid kan polijsten en dan nog eens het interieur en exterieur compleet kan reinigen. De poetser adverteert in ieder geval op zijn website dat hij een detailer, dus ik heb het idee dat hij het echt wel beter kan dan wat hij nu heeft afgeleverd.

Ik heb ooit met een zzper samengewerkt (totaal ander vakgebied, maar dat maakt niet uit) en die leverde op zijn zachtst gezegd niet zo'n net werk af. Toen we het daar over hadden gaf hij aan, het is heel simpel, als mensen voor een 5 betalen krijgen ze van mij geen 9.

Ik denk dat de poetser van mijn auto er exact hetzelfde over denkt.
 
Dat mag wel zo zijn, maar het "verkopen" van een polijstbeurt - ook al is dat voor "maar" €150 - zou moeten betekenen polijsten.
Dat het voor €150 niet kan dat snappen we hier met zijn allen denk ik wel, maar heb dan ook de ballen als verkoper/poetser om te zeggen je krijgt waarvoor je betaald en dat is een glaze/filler op een schone wagen.
Een 3-staps polijstbeurt "verkopen" en een filler geven heeft niet zozeer te maken met betalen voor een 5 en een 9 verwachten. Wellicht dat de autoverkoper hier meer debet is dan de poetser/detailer maar het klopt niet natuurlijk...
 
Arno, hij heeft die auto van de dealer gekocht, niet van de poetser.
Dus voor een oplossing is het puur tussen Rutger en zijn dealer.
En die poetser krijgt een opdracht, van de dealer, zoals die het wil,
En jij en ik weten beide niet wat die dealer en de poetser afgesproken hebben.
Dus kunnen/ mogen wij niet zomaar vooringenomen conclusies trekken.
 
Als de dealer 150 euro betaald(een 5) mag je natuurlijk niet verwachten dat de auto een full detail krijgt(een 9) van rond de 500 euro.

Tsja, wie is er fout... In mijn ogen beide. Ik heb de poetser gesproken en die zegt dat de auto 2 keer gepolijst is, waarvan 1 keer in 3 stappen.Op dat punt had hij gewoon eerlijk kunnen zijn. Maar snap ergens ook wel dat de Ford dealer een grote (zo niet grootste) bron van inkomsten voor hem is en hij de kerk in het midden wil laten.

Met de verkoper heb ik de afspraak gemaakt en die moet hij gewoon nakomen. Ik mag er vanuit gaan dat een verkoper bij een merkdealer, die al 30 jaar dat werk doet, ook wel weet dat je voor 150 Euro geen auto compleet kan polijsten.

Edit: en het is niet zozeer krijgen waar je voor betaald(polijsten 150 euro), voor mij althans. Ik heb 10000 Euro betaald voor een focus die netjes zonder swirls opgeleverd zou worden. Dus het is niet zo dat ik 150 Euro voor een polijstbeurt heb betaald. Hoe de verkoper dit weer met de poetser regelt, moet hij natuurlijk zelf weten, zolang de auto maar goed opgeleverd wordt
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het zo:

Het is primair tussen jou en de dealer.( verkoper).
Door wie hij de auto laat behandelen, en voor welk bedrag, gaat jou in feite niets aan.
Hij moet wel zorg dragen, dat de auto behandeld word, en er bij staat, zoals je afgesproken hebt,
gewoon mijn mening.
 
Daar heb je gewoon 200% gelijk in. Enige wat je de poetser kwalijk kan nemen is dat hij in principe liegt over wat er gedaan is tegenover mij, maar zoals ik hierboven aangeef snap ik dat ergens zelfs nog wel.
 
Onder aan de streep tot nu toe, is de conclusie, jij hebt een auto met lakdefecten,
En dat is het rotste van de hele zaak.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
@Dirk Post is idd klote. Maar linksom of rechtsom gaat de auto opgeknapt worden en eruit zien zoals ik voor ogen heb. In die tussentijd kan ik mooi info opdoen over het goed wassen en op termijn hopelijk over polijsten.
 
In dat geval als je toch info wil opdoen. Vraag de dealer een restitutie en mocht je tijd hebben zelf met het geld wat spullen kopen. Met 500 euro heb je makkelijk een dap en wat andere was spullen. En lekker zelf aan de gang.
 
En dan druk je iemand een DAP in de handen,
En die persoon heeft er misschien nog nooit mee gewerkt.
Is dat geen enkel probleem?
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11