• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polish? Glaze? Polijstmiddel?

stimpy68

Detailing guru
5 mei 2008
4.480
115
55
Vaak komen de termen Polish en Glaze voorbij. De meesten weten inmiddels wel wat wat is, maar diverse merken gebruiken de termen soms anders, een vreemde eend in de bijt is bijvoorbeeld Meguiar's.

Meguiar's: een polish is een voedend product, zoals de M7, dat is een pure polish uit de pro lijn en diverse andere producten van Meguiar's bevatten een polish. Voedend dus.

Andere merken: Vaak is een polish bij andere merken een schurend product, een polijstmiddel dus en een glaze een voedend bestanddeel.

Mensen die vaak met Meguiar's producten gewerkt hebben (zoals ik :roll ) raken in het begin verward door de verschillende termen van andere merken. Aangezien het Carclean forum natuurlijk voor een breed scala aan merken is, kan er snel verwarring optreden hierover en kunnen er verkeerde adviezen gegeven worden.

Even resumerend:

Meguair's - Polish = voedend bestanddeel

Andere merken - Glaze = voedend bestanddeel, Polish = schurend bestanddeel.
 
bedankt! Dit is hele duidelijke informatie. En waarschijnlijk niet alleen voor mij. Het begon mij in het begin ook een beetje te duizelen, want er waren / zijn veel Meg's gebruikers, terwijl ik ben begonnen met Poorboys (Black Hole Glaze)
 
Wist dit ondertussen uit de topic die ik hierover ben gestart, maar zeker de moeite waard om een sticky van te maken! :cool:
 
In het Engels ook hoor, dus waarom Meguiar's nou als enige een polish anders noemt ontgaat me...


Main Entry:
pol·ish
Pronunciation:
\'pä-lish\
Function:
verb
Etymology:
Middle English polisshen, from Anglo-French poliss-, stem of polir, from Latin polire
Date:
14th century

transitive verb

1 : to make smooth and glossy usually by friction : burnish
2 : to smooth, soften, or refine in manners or condition
3 : to bring to a highly developed, finished, or refined state : perfect
intransitive verb : to become smooth or glossy by or as if by friction
pol·ish·er noun

Het woord komt van het Latijns: 'polire' wat 'glad maken' betekent.

Nergens iets over 'voeden' te vinden icm 'polish'.... :no
 
Ik heb Tim er al eens over gebeld e.d dergelijke, maar ik ben erg zoekende, daarmee bedoel ik, dat ik graag wil weten wat de verschillen zijn en wat de producten nu allemaal precies doen. Is er misschien wat voor om daar dan ook een sticky te maken. Het lijkt mij nl reuze interessant om te weten: Hoe een product in elkaar steekt, wat doen ze precies. Zelfs in combinatie met een andere product. Waarom bv BH en geen step 2 van Meguiars bv (ik weet niet of dat persoons gebonden is of werkt BH echt veel beter dan Meguiars Step2).Dan heb je nog de Pro line en de normale, het verschil zal wel niet alleen de gallon verpakking zijn. Welke producten kunnen niet met elkaar overweg. Welke shampoo's kunnen niet met waxen enz. Vandaag heb ik een brochure gekregen van Meguiars, maar dit is niet de Pro versie. (is deze ook te verkrijgen, nu heb ik deze al digitaal van Patrick gekregen) Kan ik bv beter M7 gebruiken dan weer Step 2 DCCP, of dan toch weer BH.

Is er niet een detailer die wat tijd heeft dit eens op te schrijven? Ik denk dat hiermee meerdere mensen gebaat mee zijn. Ik heb onder tussen 10 dagen van mijn vakantie gespendeerd (en echt minimaal 6 uur P/D!!!) 3 forum's afgestruind (Carclean Meguiars NLD en de BE) toch blijf ik met deze vragen zitten.

En is NXT een vervolg op de standaard Meguiars?

Zo dat waren mijn vragen.:-"

IK hoop dat dit niet te veel moeite is :weetniet 8-o
 
Even.. M7=DC2 ,heb je één van de 2 dan heb je de andere niet nodig.

De naam zegt het zelf "Show Car Glaze" --> Voedende polish : aanbrengen ,inwerken ,afnemen.
Verbergt geen swirls ,naar mijn mening ook geen reinigende werken (bedoel daarmee dat je vuil van de lak zou afhalen) ,voed alleen de lak (oliën)..

Black Hole : Voed ,verbergt swirls ,reinigt toplaag.. iets wat je dus niet hoeft te gebruiken na DC2 want de BH zou hem gewoon wegwerken ,BH doet iets meer maar heeft voor de rest dezelfde eigenschappen..

Zo begrijp ik alle informatie..Als ik 1 van de 2 zou kopen (want je hebt ze allebij niet nodig) zou ik voor de Black Hole gaan want deze biedt toch die extra voordelen.

Shampoo : Koop iets van een hier goedgekeurd merk (door ons) ,er werd al veel info hierover gegeven wat goed is en wat niet).

NXT is niet een vervolg maar een aparte lijn in het Megs gamma ,maar er zijn hier mensen die dat beter weten als mij.
 
Even.. M7=DC2 ,heb je één van de 2 dan heb je de andere niet nodig
Yeps daarvan was ik van op de hoogte. Er wordt verteld dat de M7 voor machinaal gebruik is.



Verbergt geen swirls ,naar mijn mening ook geen reinigende werken (bedoel daarmee dat je vuil van de lak zou afhalen)
Nee ik bedoel puur voeden.


Black Hole : Voed ,verbergt swirls ,reinigt toplaag.. iets wat je dus niet hoeft te gebruiken na DC2 want de BH zou hem gewoon wegwerken ,BH doet iets meer maar heeft voor de rest dezelfde eigenschappen.
Het verbergen van swirls is dus een extra eigenschap die Black Hole heeft, dit soort info zoek ik dus. Want dit is toegevoegde waarde t.o.v D.C.S.P. Dan zou ik dus hiervoor gaan (werd ook al aangeraden door tim)


Als ik 1 van de 2 zou kopen (want je hebt ze allebij niet nodig) zou ik voor de Black Hole gaan want deze biedt toch die extra voordelen.
Precies, op basis hiervan zou ik dus ook Black Hole kiezen.


Shampoo : Koop iets van een hier goedgekeurd merk (door ons) ,er werd al veel info hierover gegeven wat goed is en wat niet
Tot nu toe is mijn keuze Gold class. Maar daarnaast heeft NXT ook een shampoo wat synthetische oliën heeft wat weer makkelijker vuil wegspoelt zonder beschadigingen. Dus..??


NXT is niet een vervolg maar een aparte lijn in het Megs gamma ,maar er zijn hier mensen die dat beter weten als mij.
Maar wat is het verschil dan tussen NXT tech wax 2.0 en bv Goldclass / M21 / M16 / 26 ? Want de Tech wax zitten ook polymeren in en in M21 (Voor geavanceerde bescherming) ook, terwijl in M26 weer carnauba inzit. En dan beschermd M26 weer korter dan de M16. Dan zou je logischerwijs dan toch weer voor M16 kiezen. Terwijl ik hier en daar weer lees dat men voor M26 kiest ivm een warmere glans t.o.v de M16, die weer wat harder van glans is en wat langer beschermt.....


Ik weet het het zal wel een kwestie van proberen zijn, maar ik wel het graag "begrijpen" :confused: zodat ik precies weet wat waar voor dient en het beste is. Ben nu éénmaal een pietlut..............denk ik.....:slotje
 
NXT is consumentenlijn van Meguiar's, de M waxen zijn uit de pro lijn. Er wordt wel eens gezegd dat de M21 de pro versie van de NXT wax is.
Het heeft meer met ontwikkeling te maken, de M16 is de oudste, ontstaan ergens in de 50er jaren. De NXT is de jongste wax van Meguiar's.
Het is gewoon erg lastih, ook voor iemand als ik die veel met Meguiar's werkt. Je kan eens kijken op Meguiarsonline.com als je het engels machtig bent, daar is ook zeer veel\ info te vinden, dus weer lezen ja :-"

Ik ben al een tijdje aan het detailen, en geloof me, ik blijf ook lezen en dingen ontdekken en leren. 8o
 
Ik zit sinds 2 dagen op het forum en heb bijna de hele 2 dagen op het forum zitten lezen (was toch vrij en vind dit heel interessant). Maar als ik het goed heb begrepen heb je het volgende (na het wassen, drogen en kleien):

1 Polish: "schuurmiddelen" om je lak krasvrij te maken en te ontdoen van swirls etc. (bijvoorbeeld de SSR van PB's)

2 Glaze: voed de lak dmv oliën en zorgt voor een diepe glans (Black Hole van PB's bevat fillers, deze verbergen swirls, krasjes (voor zover dat lukt) door ze op te vullen. Maar je hebt bijvoorbeeld ook van DODO Juice lime prime en lime prime lite. Lime prime bevat een beetje schuurmiddel en is dus een polish en glaze in één? de lime prime lite heeft deze schuurmiddel bestandsdelen niet en is dus gewoon een glaze.

3 Sealant: sluit de laag onder deze laag af (is synthetisch, dat wil zeggen niet natuurlijk; een wax is wel van natuurlijke bestandelen gemaakt (Carnauba)). Dus als je eerst een laag black hole hebt aangebracht dan breng je deze eroverheen aan zodat de black hole laag niet bij de eerste beste regenbui weer weg is. Een sealant is sterker dan een wax?

4 Wax: dit is eigenlijk het zelfde als een sealant maar dan gemaakt van natuurlijke bestandsdelen (carnauba). Daarom is deze in princiepe minder sterk dan een sealant. Echter geeft een wax laag vaak een nog diepere glans en is water afstotend. Dit zorgt voor het zogenaamde "beading" effect. Water wat op de auto terecht komt zal voornamelijk van de auto af stromen, en wat er over blijft zijn mooie ronde "balletjes" water.

Ik heb ze genummerd op volgorde waarin deze "moeten" worden toegepast

Mocht ik iets fout hebben dat hoor ik het graag!
 
MindCtrller zei:
1 Polish: "schuurmiddelen" om je lak krasvrij te maken en te ontdoen van swirls etc. (bijvoorbeeld de SSR van PB's)

Je hebt het keurig samengevat! 1 opmerking, je hebt ook zogenaamde chemische polishes, deze bevatten geen schuurmiddelen, maar maken gebruik van de cuttingfactor van je pad. Denk hierbij aan de Professional Polish van Poorboy's. Dit maakt een product uitermate veelzijdig.