MindCtrller zei:Ik zit sinds 2 dagen op het forum en heb bijna de hele 2 dagen op het forum zitten lezen (was toch vrij en vind dit heel interessant). Maar als ik het goed heb begrepen heb je het volgende (na het wassen, drogen en kleien):
1 Polish: "schuurmiddelen" om je lak krasvrij te maken en te ontdoen van swirls etc. (bijvoorbeeld de SSR van PB's)
2 Glaze: voed de lak dmv oliën en zorgt voor een diepe glans (Black Hole van PB's bevat fillers, deze verbergen swirls, krasjes (voor zover dat lukt) door ze op te vullen. Maar je hebt bijvoorbeeld ook van DODO Juice lime prime en lime prime lite. Lime prime bevat een beetje schuurmiddel en is dus een polish en glaze in één? de lime prime lite heeft deze schuurmiddel bestandsdelen niet en is dus gewoon een glaze.
3 Sealant: sluit de laag onder deze laag af (is synthetisch, dat wil zeggen niet natuurlijk; een wax is wel van natuurlijke bestandelen gemaakt (Carnauba)). Dus als je eerst een laag black hole hebt aangebracht dan breng je deze eroverheen aan zodat de black hole laag niet bij de eerste beste regenbui weer weg is. Een sealant is sterker dan een wax?
4 Wax: dit is eigenlijk het zelfde als een sealant maar dan gemaakt van natuurlijke bestandsdelen (carnauba). Daarom is deze in princiepe minder sterk dan een sealant. Echter geeft een wax laag vaak een nog diepere glans en is water afstotend. Dit zorgt voor het zogenaamde "beading" effect. Water wat op de auto terecht komt zal voornamelijk van de auto af stromen, en wat er over blijft zijn mooie ronde "balletjes" water.
Ik heb ze genummerd op volgorde waarin deze "moeten" worden toegepast
Mocht ik iets fout hebben dat hoor ik het graag!
mk-us zei:Niet, aangezien Glaze voor de wax moet, anders regent ie er zo weer af.
Een detailerspray gebruik je als extra boost als je bv een week na de wax je auto gaat wassen,
daarna drogen en dan de spray gebruiken, deze 'pimpt' het geheel dan weer een beetje op ( alsof ie weer net in de wax staat )
Wat betreft stappen 2 + 3 ( glaze + sealant ), dit is geen must maar een extra stap om nog mooier resultaat te behalen
( maar wel in achterhoofd dat het polijstwerk voor 95% garant staat )
bedankt voor de info ..toch begrijp ik niet waaarom een Showtime Quick Detailer Spray in deze kit Mothers Wax California Gold Clay Bar voor bij het kleien als reiniger gebruikt wordt, terwijl de detailer spray toch voor een finish moet zorgen??mk-us zei:Nee gekkie, anders blijf je polijsten en dat schiet niet op
Sterke verhouding shampoo, dan strip je de nattty waxlaag er af, de BH er op, wax er op en tadaaaaaa
Polijstresten haal je weg met bv Monello Spruzzo of IPA 1:1
Een detailerspray is geen glaze an sich, maar een 'booster' .
Maar laat de glaze even voor wat het is en gooi over een maand ( anders blijf je flesjes / potten leegmaken ( mag wel, goed voor de handel )) een laag glaze ( + eventueel sealant als je die hebt ) en dan de wax er op
( indien geen sealant, doe een 2e laagje natty, dan weet je zeker dat je alle plekjes hebt gehad en blijf je ook langer beschermd )
De glaze reinigt en vult lichte swirls en geeft een briljante showglans.
Verwijdert oxidatie, lichte vervaging, kleine krasjes, poetskringen, teer, insecten, oude productresten en meer