• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polishing Power

Abarth zei:
Volgens mij 6 meter.

4 meter snoer, we hebben getwijfeld over een langer snoer, maar eerlijk gezegd is er toch altijd een haspeltje oid aanwezig en/of zou een los verlengsnoer makkelijker zijn.

Met 6 meter wordt die machine toch wat lompig.
 
Lexusfreak zei:
mmmm wellicht is het het beste dat Jij mijn DAP500 overneemt, kan ik de 900 nemen :party: :D

Dat zou inderdaad ook nog wel kunnen, maar ik heb het toch liever nieuw. Je weet nooit wat er mee gebeurd is, per ongeluk laten vallen oid.
Nou vertrouw ik het hier wel en weet ik ook wel zeker dat er goed met de spullen om wordt gegaan, maar nieuw geeft mij toch een beter gevoel ,^^

Heb toch mijn verlanglijst even aangepast en de 900 erin geplaatst. ( Gaat alweer aardig in de kosten lopen nu :-" )
 
Je Dap500 te koop gaan zetten is niet echt wat je zegt een bal geld terug krijgen. De meeste zullen misschien toch voor een stapje hoger gaan en zal de 500 serie als 2de hands regelmatig worden aangeboden. Juist lekker erbij houden voor je spot pads ( geen backingplate om zetten) of voor je wax of sealant erop te brengen. Hierbij gebruik je toch geen zwaar vermogen.:)^ . Het is maar een idee;)
 
Zou mooi zijn als deze (DAP 900) er op 5 juni tijdens de Clinic ook is.
Wil een DAP (met bijbehorend pakket) aanschaffen in augustus, kan ik gelijk de modellen eens vergelijken en allerlei advies erover vragen.

Kijk uit naar de review en vraag me inderdaad ook af wat de overwegingen zullen zijn om een DAP900 ipv een 500 aan te schaffen...
 
chost10 zei:
Je Dap500 te koop gaan zetten is niet echt wat je zegt een bal geld terug krijgen. (knip knip) Juist lekker erbij houden voor je spot pads ( geen backingplate om zetten) of voor je wax of sealant erop te brengen. Hierbij gebruik je toch geen zwaar vermogen.:)^ .


Indien ik een 900 zou gaan aanschaffen , wat ik op het moment niet als toegevoegde waarde zie omdat ik ook de pro900 heb aangeschaft (tenminste besteld en betaald ;) ) zou ik de 500 er inderdaad naast houden voor de spot pads :ja
 
Word er hier niet gezegd dat je beter de DAP500 kan gebruiken om te finishen, dit omdat de meeste machinale detailers hier, simpelweg niet kunnen finishen met een rotary?

Dus die 500 gewoon zelf houden om te finishen na het spelen met de 900.:grinning:
 
Euhhhhh Niels,

De DAP900 is ook een D/A machine net als de DAP500.

Daar kun je dus ook mee finishen.

Qua specificaties zijn de DAP500 en DAP900 zo goed als identiek op het vermogen na. Sommige forumleden hebben behoefte aan iets meer pit ;)

DAP500 = D/A
DAP900 = D/A
PRO900 = Rotary
 
Waarin komt de DAP500 vermogen tekort; als ik me niet vergis is de roterende werking bij de DAP900 toch ook niet geforceerd. Hoe hard je ook duwt op de 500; de planetaire beweging hou je toch niet gemakkelijk tegen....
Of vergis ik mij?
 
Op een lage stand, zeg standje 1,2 en 3 kun je de roterende beweging stil houden.

Dan osccileert de DAP alleen nog maar.

Ondestaande de werking van een excentrisch roterende machine

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Onderstaande de werking van een rotary

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ik heb het ooit eens op een vel schuurpapier gedaan, zowel roterend als excentrisch

Links excentrisch, rechts roterend.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


Filmpje van de werking
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ben zelf erg benieuwd wat de daadwerkelijke verschillen zijn..
de 500 is gewoon voor het geld een puike machine!
de 900, zal waarschijnlijik iets sneller zijn, maar afgezien van dat.. vraag ik me echt af hoeveel het verschilt
 
@Patrick: wat je laat zien is het verschil tussen een dual en een rotary.
Nu is er een sterkere dual ( zoals Wim aangeeft beide ongeforceerd ), als ik inschat is de vraag meer bedoelt als zijnde wat de meerwaarde van het vermogen van de 900 is tov de 500 versie.
Met een rotary zoef je zo over de lak en als je goed doet dan razendsnel een mooie finish, indien niet oplet dan is je blanke lak er af / hologrammen / afwerken met een dual ( tenzij je een echte expert bent dan niet nodig )
Met name het eerste gedeelte ( we gaan er even van uit dat we het goed gaan doen ): zoef je dan ook sneller over je project en dus sneller klaar ( dus vanwege het grote vermogen ( dus de meerwaarde )) ?
Meer power / pit:
1 - sneller klaar
2 - makkelijker ( zwaardere ) defecten wegwerken
3 - meer ( zwaardere ) defecten wegwerken

Denk dat het stukje 'hufterproof' een grote rol speelt, zijn genoeg die de overstap om die reden ( nog ) niet maken naar een rotary
 
@mk-us: dat is inderdaad hetgeen ik bedoelde.

Ik had eigenlijk ook al het vermoeden dat Patrick het verschil bedoelde van een DA tov een rotary.
 
Ben ook erg benieuwd wat de 900 qua vermogen extra te bieden heeft. Om nou te zeggen dat de 500 niet naar behoren werkt, integendeel. Sneller klaar is onzinnig, we zijn tenslotte detailers, anders zaten we masaal aan de rotary en knallen we er 5 auto's op een dag door.:|~*

Meer vermogen (in Watts) is mijn inziens alleen nuttig op de top van het apparaat, dus stand 5 en 6. Een DAP op stand 1 of 2 pakt amper 100W, pas bij stand 4 wordt het interessant en schiet het vermogen echt omhoog.

Meer vermogen wil niet automatisch zeggen dat er meer kracht/koppel in de machine zit, tenzij dit straks uit de specs van de 900 zal blijken.
We hebben hier een tijd geleden al is over gekeuveld, ik weet niet meer zo in welk topic dat was, maar we hadden het toen over het vermogen van de rotary. Een rotary met een vermogen van 1500W werkt per definitie niet beter/slechter dan een exemplaar van 800W. Sterker nog, de volledige 1500W zal je naar mijn idee zelden gebruiken, tenzij je het nuttig vindt om op "standje sambal" je lak een leuke polish behandeling te geven :no
 
ok, klein tipje vd sluier...

De dap500 schiet soms iets te kort als je even kracht nodig hebt en druk begint te zetten; de machine loopt duidelijk terug en de beweging van het 'draaien' wordt anders (niet meer mooie rondjes). De dap900 heeft hier duidelijk minder moeite mee, en behoudt z'n 'beweging' en tempo.

Vergelijk het met een jochie van 14 met astma, stoflongen en dunne ongetrainde armpjes die na 1 keer rukken in bed in slaap valt, en in dit geval handmatig polijst, en als hij hard moet boenen om een plekje op de lak weg te halen merkt hij dat hij niet EN hard kan drukken EN een hoog tempo kan aanhouden EN de volledige armslag kan maken. Het is OF/OF terwijl het plekje tempo en kracht en volledige armslag nodig heeft om weg te poetsen. De buurman is een forse en sportieve vent die urenlang de buurvrouw kan vermaken in bed, en met z'n volle gewicht hetzelfde tempo kan aanhouden EN de volledige armslag kan behouden en dat urenlang.....

Beetje het vergelijk tussen Dibbuz en Tinus; Tinus is hier uiteraard de gespierde buurman... ]d~^