• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polishing Power

tinus zei:
....Tinus is hier uiteraard de gespierde buurman... ]d~^
met batterijen zeker :D ( ahum )
Maar goed, doe er wellicht ook wel aan mee ( mijn nieuwsgierige aard ), maar een tekst + uitleg zal ongetwijfeld binnenkort komen,
en die gaat onze vragen ongetwijfeld ruimschoots beantwoorden.
Wat mij betreft mag iedereen zijn / haar dappie5 te koop aanbieden ( lekker tegen elkaar opboksen ), dan zijn diegene er van af en blij met hun nieuwste aanwinst,
en zijn er weer andere mensen blij met diens aanschaf ( zo gaat het toch immers altijd, is niks vreemds aan ( ken er genoeg die elke 2-3 jaar een nieuwe auto kopen ))
 
Er wordt in dit topic vermeld dat de DAP 500/900 ongeforceerd aangedreven worden.
Voor zover ik weet wordt een Festool Rotex RO125 of 150 geforceerd aangedreven.
Als ik het goed begrepen heb betekent dit dat ik een DAP op de lagere toerentallen tegen kan houden en de rotex niet.
Moet ik dit nu als een voor- of nadeel zien of heb ik er helemaal niets van begrepen?
Ik vraag hiernaar omdat ik voor mijzelf al van plan was om een rotex aan te schaffen voor mijn andere hobby : houtbewerking.
Het zou natuurlijk mooi zijn als ik een rotex voor beide hobby's kan gebruiken. Is dit aan te raden of niet?
 
Tja, houtbewerking heeft 1 groot mega nadeel: stof ( in alle maten ).
Als je hout hebt bewerkt dan zou het inhouden dat je de festool uiteen moet halen en helemaal met luchtpistool moet uitspuiten.
Je wilt er nl niet aan denken dat je tijdens het polijsten van je lak er houtdeeltjes gaan dwarrelen, onder de pad komt met alle gevolgen van dien.
Resume: een afrader helaas :(

Wat betreft tegenhouden, geen zorgen maken en door sparen voor 2 machines
 
@ mk-us

Van het stof was ik mij inderdaad ook bewust. Ik ging er echter vanuit dat indien ik alle onderdelen, die je normalerwijze gemakkelijk los kan halen, afspuit met perslucht dit wel afdoende zou zijn.
Aangezien ik de auto naar verwachting slechts 2x per jaar zal polijsten leek mij dat wel acceptabel.
Nu jij stelt dat ik de machine helemaal uitelkaar moet schroeven gaat dat inderdaad wel erg ver.
 
@Gum: als het echt om 2x per jaar gebruik als zijnde polijstmachine dan zou ik persoonlijk er voor kiezen om dan wel 'alles' goed los te maken en te schonen ( de weegschaal hangt in mijn ogen dan ook naar deze kant )
Ga je er meer van gebruiken ( bv om sealant / wax aan te brengen en af te nemen, dan zou ik zelf de rompslomp laten voor wat het is.

Ben zelf ook maar een arme sloeber en kijk dus ook niet in jouw portemonai ( voor geval dat over gekomen is als zijnde 'ja makkelijk, kopen, kopen, kopen ), maar ben van mening dat het geheel in evenwicht moet blijven ( kosten-baten )
 
Gum zei:
Als ik het goed begrepen heb betekent dit dat ik een DAP op de lagere toerentallen tegen kan houden en de rotex niet.

De Rotex kan je op lage toerentallen ook gewoon tegenhouden. Althans, als je in de excentrische stand werkt.
 
Ik heb nu een Bosch PEX 400AE waarmee ik mijn auto polijst, nu als ik mijn auto polijst ben ik daarmee alleen al een dag bezig, als ik het goed begrijp werk je dus met de DAP 900 een stuk sneller als met de 500 en dus nog een stuk sneller als met de Bosch?
 
Een dag nodig hebben om je auto echt goed strak te zetten is geen gebrek aan tijd, eerder een voorwaarde :ja, maar dat terzijde.

Een polijstmachine die krachtiger is zegt in principe niks over de hoeveelheid tijdswinst die je behaalt, wel over de capaciteit om lakdefecten te verwijderen, en als het verhaal van Tinus klopt, je met de 900 dus ook op lagere standen genoeg power hebt om een mooie excentrische beweging te maken.
 
mk-us zei:
@Gum: als het echt om 2x per jaar gebruik als zijnde polijstmachine dan zou ik persoonlijk er voor kiezen om dan wel 'alles' goed los te maken en te schonen ( de weegschaal hangt in mijn ogen dan ook naar deze kant )
Ga je er meer van gebruiken ( bv om sealant / wax aan te brengen en af te nemen, dan zou ik zelf de rompslomp laten voor wat het is.

Ik moet hier nog even goed over nadenken.
Als ik zo'n machine eenmaal heb dan zal ik hem waarschijnlijk ook voor het aanbrengen van sealant/wax gaan gebruiken.
Ik stel mijn beslissing nog even uit tot de demodag op 5 juni.
 
Als ik dit zo allemaal lees komen er straks wel wat 'Dappies 500' van sommige detaillers in het te koop/gezocht Topic.:rules
Waarbij ikzelf erg geïnteresseerd ben om machinaal te gaan beginnen!
Ik moet dit dan ook maar eens goed in de gaten gaan houden:)^

Hoop dat ik straks zo aan 'n mooie DAP kan komen.


Alvast voor hen die hem weg willen doen tegen 'n schappelijke prijs........, ik houd mij aanbevolen.;)