Ik zie dit toch als een fout. Bij voorgaande acties heb ik dit nimmer meegemaakt.
Dat klopt, in ons vorige systeem (actief tot december 2017) was de methodiek anders. Daar was het zo dat zodra hij in je winkelwagen geactiveerd werd, dat je meer tijd had om te bestellen en zeker te zijn van de korting.
Maar dat bracht andere problemen met zich mee, wij konden per code aangeven hoe lang een code actief mocht zijn in een winkelwagentje en daarna werd hij er alsnog uitgegooid. Die code kwam dan soms na 5 minuten weer vrij. In die 5 minuten tijd, hadden andere klanten allang pogingen gestaakt en visten daardoor dus achter het net (zonder dat op die manier door te hebben).
Maar wij wisten niet dat het in Magento - daar werken wij tegenwoordig mee - het zo werkte dat de kortingscode pas veilig was gesteld, zodra je de bestelling daadwerkelijk geplaatst had.
Stel een code is 10 keer geldig, dan kunnen er alsnog 500 mensen die code in hun winkelwagen activeren, de eerste 10 die succesvol naar de betaalprovider geleid worden, krijgen dan daadwerkelijk de korting en bij de 490 overige mensen wordt de code alsnog ongeldig verklaard.
Wellicht is het een instelling in Magento die we aan kunnen passen, ik duik daar in en ik overleg dat intern ook nog even.
Morgen gaan we verder kijken wat we voor coulance kunnen doen:
Het eerste idee is dat mensen die op 'Betalen' hebben geklikt en daarna erachter kwamen dat de code foetsie was, dat deze mensen alsnog de mogelijkheid krijgen om met korting een kit aan te schaffen. Die orders staan momenteel keurig met tijdstip én het juiste pakket plus klantnaam in ons systeem met als orderstatus 'geannuleerd', sommige klanten hebben er zelfs voor gekozen om daadwerkelijk te betalen (waarschijnlijk zagen ze niet eens dat de korting verdwenen was).
En dan hebben we nog de klanten die écht te laat waren, maar die wellicht in de veronderstelling waren dat je geen haast meer had als de code succesvol geactiveerd werd in de winkelwagen. Ook daar hebben we begrip voor, maar we geven de klanten die daadwerkelijk op 'Betalen' hebben geklikt wel voorrang.
We zetten morgen alles op een rij!