• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poll: gratis product bij je bestelling of spaarpunten?

Gratis product of spaarpunten bij een bestelling?

  • Een gratis product bij iedere bestelling indien de bestelling dit toelaat.

  • Spaarpunten bij iedere bestelling indien de bestelling dit toelaat.

  • Je moet per bestelling de klant de keuze geven.

  • Geef voor de eerste bestelling een gratis product en schakel daarna over op spaarpunten.

  • Iets anders en dat licht ik hieronder toe...


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.673
200
Berkel en Rodenrijs
Toen wij in 2007 van start gingen, hebben we het idee omarmt om bij elke bestelling - als de order dit toeliet - een gratis (promo)product erbij te doen. Het doel hiervan was simpel en doeltreffend:

Klanten kennis laten maken met producten én meer doen dan de klant verwacht om zo een positieve perceptie te creëren.

Dat laatste is voor steeds meer mensen (vast klanten) niet van toepassing, want het is nu eerder omgedraaid: een gratis product bij een bestelling wordt als normaal en standaard gezien en juist als iemand een keer geen gratis product krijgt, wordt dat als negatief opgemerkt. Na ruim 12 jaar streeft wat dat betreft het gratis product soms het doel voorbij.

Maar voor nieuwe klanten is het nog steeds een positieve verrassing waar we regelmatig een compliment over krijgen.

We zijn nu bezig om een loyaliteitssysteem op te zetten waarmee je punten kunt sparen bij elke aanschaf. Die punten kun je dan weer bij ons inleveren en daar krijg je omgerekend dus weer gratis producten voor terug. Het voordeel daarvan is dat je zo lang kunt sparen als je zelf wilt en je kunt dus uiteindelijk sparen voor duurdere producten. Een ander voordeel is dat je zelf kunt bepalen waaraan je je spaarpunten wilt uitgeven.

Het nadeel is dat de positieve perceptie bij nieuwe klanten wellicht verdwijnt en/of minder aanwezig is. Een ander nadeel kan zijn (vanuit het perspectief van de klant), je hebt pas wat aan die spaarpunten als je herhaaldelijk bij ons koopt en niet iedereen doet dat of wil dat.

Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan? Let daarbij op dat we ook rekening moeten houden met de technische haalbaarheid. Daarmee bedoel ik: het moet te programmeren / automatiseren zijn.
 
Ik zal mijn antwoord even toelichten. Ik vind een gratis product juist een erg goed idee, omdat je daardoor mensen kennis kunt laten maken met nieuwe producten. Zeker samples of producten als kwasten, doeken ed zijn hier naar mijn mening geschikt voor, omdat dit vaak producten zijn die je vaker of meerdere van aanschaft als ze goed bevallen.

Dit kan er dus voor zorgen dat mensen in de toekomst meer producten gaan aanschaffen bij carclean. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een consument doeken bij de Action oid aanschaft, totdat de consument een keer merkt hoeveel beter kwaliteitsdoeken zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Mijn voorkeur gaat uit naar de “gratis” producten, waarmee je soms leuke nieuwe producten ontdekt. Leuk, attent en zegt iets over de “persoonlijke touch”.

Voor de rest (maar dat zegt meer over mij);
Het “geklaag”... tja... Ik zal d’r maar niets van zeggen en probeer daar ook vaak niets van te vinden. Daarnaast, het forum werkt vlgs mij ook wel corrigerend :)
Punten... heb ik helemaal niets mee en vind het vaak maar omslachtig gedoe, wat m’n dopamine niet doet toenemen in elk geval.

Succes met de afweging!
 
Ik begrijp het helemaal Tim.
Regelmatig zie ik berichten voorbij komen met: Er zat deze keer niks extra gratis bij :(

Maar gelukkig zie ik ook vaak berichten met: Bedankt voor het exraatje!

Een punten systeem lijkt mij inderdaad ook handig. Maar dat is weer jammer voor de nieuweling, of iemand die weinig besteld...
En krijg je dan bij elke order punten?
Of krijg je juist geen punten als je producten koopt die in de aanbieding zijn...

Maar, Ik denk dat het huidige beter is...
Zo kom je nog eens aan iets wat je misschien niet zo snel zou bestellen.


Het is het een of het ander...
Moeilijke keus
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik kies voor de bestaande regeling

Een gratis product zie je vanzelf verschijnen (ook op het overzicht)
Is het een optie om ook te vermelden als er geen gratis product wordt toegevoegd
Juist de reden daarvan is (begrijp ik) niet voldoende bekend bij nieuwe klanten
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Ozy
Punten systeem, 100%. Leuk hoor de gratis producten, maar vaak zit er iets bij wat toch ergens in een hoekje gaat liggen verstoffen.

Geef mij maar punten bij elke bestelling waarmee ik lekker kan sparen en een fikse korting kan krijgen op een volgende bestelling! :)
 
het gratis produkt; het gaat meer om van he wat zit er nu weer bij (verrassingseffect) dan dat je wat gratis krijgt. Persoonlijk vind ik het leuker om een produkt(je) te krijgen, gewoon houden zo!
 
  • Leuk
Reactions: Nic
Een punten systeem. Dat is namelijk typisch Nederlands!
De punten lopen op naarmate van afname en frequentie.

Bestellen doe je omdat je producten nodig hebt en niet om een cadeautje te ontvangen. Alleen een happy meal bestel je om het cadeautje.

Je kunt op den duur zelf een product naar keuze kopen van de gespaarde punten. Met een gratis product is de kans dat het niet gebruikt gaat worden, verspilling.

De klantbeleving zit hem voornamelijk in snelheid van levering, netheid en nazorg.
 
  • Leuk
Reactions: Vissa
Erg jammer dat mensen niet meer tevreden zijn als er eens geen attentie bij zit. Te verwende klanten?

Het zal altijd lastig zijn om iedereen tevreden te houden. Ik denk dan ook dat de uitkomst zal worden: zelf laten kiezen.

Ik heb zelf de gratis samples altijd erg leuk gevonden en heb zo menig product ontdekt die ik anders nooit besteld zou hebben. En ook wel eens iets geprobeerd wat voor mij geen succes was, maar dan weet je dat ook weer zonder dat het je geld heeft gekost, toch? Ook producten waar je zelf minder blij mee bent, kun je altijd wel doorgeven aan anderen voor wie het misschien wel beter is dan wat ze gewend waren en die zo weer op het spoor gezet kunnen worden van een betere autopoets-ervaring. Ik heb het juist wel altijd als erg attent ervaren van Carclean om er een gratis product bij te stoppen. Dit gevoel zal met een spaarsysteem in mijn ogen wat minder worden. Maar als mensen niet blij zijn met iets wat ze krijgen...

Als er de mogelijkheid zou zijn om te kiezen tussen een spaarsysteem of een gratis sample, dan weet ik nog niet wat ik zou kiezen... Je kan met een spaarsysteem natuurlijk op den duur je eigen "gratis" producten uitzoeken om eens te proberen (maar je niet meer laten verrassen). Of alleen datgene bestellen wat je nodig hebt en extra korting pakken. Het is waarschijnlijk wel de optie die de meeste klanten tevreden houdt.
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie een inzicht in de verdeling van terugkerende klanten en eenmalige klanten?
Voor terugkerende klanten is een puntensysteem beter en eenmalige klanten worden gelukkiger van een gratis 'sample' erbij.
 
  • Leuk
Reactions: Nic
Toen ik mijn eerste bestellingen plaatste was ik altijd erg blij met de cadeautjes en van menig sample heb ik later een grotere verpakking gekocht. Op dit moment zou ik meer voelen voor een puntensysteem, want de meeste (soorten) producten heb ik al of heb ik al een keer gebruikt.

De opties 'eerste keer een gratis product en daarna een puntensysteem', of 'per bestelling een keuze geven' hebben dus mijn voorkeur.

Daarbij zou ik de eerste keer geen melding maken van het feit dat er een extraatje bij zit, zodat de verrassing groter is.
 
Ik vind nog steeds het extraatje leuk, juist omdat dit vaak dingen zijn die je anders misschien niet zou kopen of proberen.

Wordt er bijgehouden wat er mee wordt gegeven zodat dit ook daadwerkelijk wat anders is elke keer?
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Drie opmerkingen/aanvullingen nog:
  1. Ik ken twee varianten van een puntensysteem. Eentje waarbij je punten inwisselt tegen een geselecteerd aantal producten, waarmee je dus niet lukraak in de winkel wat uitzoekt zoals een Rupes of Flex. Bij de andere variant spaar je voor korting op je bestelling, waarbij 1 punt voor 1 cent korting staat. Overweging is dan m.i. ga je wel punten geven als je normaal geen goodie weggeeft??
  2. Als een gratis product wat je ontvangt niet naar believen is, kun je het in Te Koop / Gezocht Forum aanbieden. Heb je alsnog je korting te pakken.
  3. Voor de Tapatalk gebruikers, er is een poll, welke je in de app niet ziet. Dus even naar de website om te kunnen stemmen.
 
Laatst bewerkt:
Daarbij is het wel zo dat als je een sample van 3 euro krijgt dit niet echt de moeite is om te verkopen. Versturen sowieso niet en omrijden voor iets 'tweedehands' voor een euro korting zie ik ook niet veel mensen doen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en TimW
Ik, als regelmatig bestellende klant, kies dan liever voor het spaarsysteem. Dan kan ik sparen voor korting op een volgende bestelling of doorsparen
voor een grotere aankoop. In dit geval wordt het altijd gebruikt voor iets wat ik echt nodig heb.
Nu worden 8 van de 10 gratis items evengoed wel gebruikt, maar zijn ze vaak niet echt nodig.
Enige nadeel is dat je nu niet meer spontaan iets leuks ontdekt.
Desalniettemin worden alle kado's natuurlijk wel graag ontvangen:) , dus wat er ook gekozen wordt, ik blijf een tevreden klant.
 
Ik kan mij goed vinden in alle voors-en-tegens die al genoemd zijn. :D

Persoonlijk vond ik de gratis goodies in het begin van mijn CC-avontuur wel geinig om inderdaad nieuwe dingen te ontdekken, maar veelal kreeg ik dezelfde goodies. (Kastje vol met dezelfde flessies en dingetjes, doeken kan je altijd wel gebruiken)
De meeste mensen hier geven veel uit aan deze rare detailing-hobby, dus goodies nodig hebben om nieuwe dingen te ontdekken is dan ook een beetje onzin. Als men iets geinigs ziet, dan wordt het echt wel aangeschaft. :p


Spaarpunten is inderdaad ook wel een leuk systeem. Ik ken het systeem zoals @Marcel1973 aangeeft ook van een winkel waar ik mijn scheer-spullen bestel. Ik heb zojuist even gechecked hoe-of-wat en daar kreeg je bijv. voor het registreren van een account 100 spaarpunten. Ook deed ik bestelling van €100,- en kreeg toen 500 spaarpunten. Bij iedere bestelling kunnen tussen de 500 en 2000 spaarpunten worden ingewisseld , en in dit geval zou dat dus 600 punten / €6,00 zijn.

(Beloningen voor het plaatsen van een review zou ik achterwege laten, want dan gaat men kromme reviews schrijven voor de punten)

Op deze manier heb ik altijd nog ''waarde'' staan bij deze winkel en zal ik sneller nog iets gaan bestellen om die ''waarde'' dan ook terug te zien. Ik kies zelf wat ik er dan voor krijg. Géén goodies die in de kast terechtkomen. ;)


Maar... Nieuwe klanten en/of klanten die om de zoveel tijd een kleine bestelling plaatsen zullen de free goodies wel kunnen blijven overhalen om te blijven bestellen. Dus een keuze bij het plaatsen van een bestelling is misschien een optie?

  • ''WIlt u bij deze bestelling een sample of presentje ontvangen? (Check box)
  • of...
  • Wilt u met deze bestelling spaarpunten verzamelen? (Check box)
Misschien dat het systeem dan op de pakbon de kan vermelden dat er een presentje uit *categorie A /B/C moet worden toegevoegd als er is gekozen voor een presentje? (*waarde van presentje naar hoogte van bestelling)


Owjah, en de vele flyers en andere papiertjes bij bestellingen... Dat hoeft van mij ook niet meer. :p
 
Ik heb ook altijd met plezier de gratis producten meegekregen van mijn bestelling, maar ook veel zaakjes gekregen wat ik eigenlijk niet gebruikte.

Wat ik ook wel leuk vond bij een andere webshop is dat zij echt een sample van iets geven (wel wat werk voor jullie maar werkt ook super qua klantenbinding)

Wat zei deden;
Ik bestelde van een bepaald merk een spraywax en detailer. Zij hebben toen 2 kleine flesjes (net genoeg voor 1 wasbeurt en 1 interieurbeurt) van hetzelfde merk een sample meegegeven. Met als gevolg dat ik erna deze 2 producten heb meebesteld omdat ik ze zo super vond qua verwerking. Terwijl ik ze ander nooit had gekocht wegens onbekend is onbemind.

Natuurlijk is dit arbeidsintensief en vermoed dat hun shop 1/10 is van wat jullie verwerken op een dag.

Het is maar een idee, maar van bv. 1l Poorboys shampoo kan je 20 klanten een cadeau (50ml) geven wat mss een verkoop van 10l maakt als de klanten dit leuke shampoo vinden...

Grtz
 
Persoonlijk vind ik de gratis samples erg leuk.
Vooral om zo kennis te maken met " onbekende" producten die je anders misschien niet of niet zo snel aan zou schaffen.
Ik kan mij ook voorstellen dat iemand liever spaarpunten heeft om die naar eigen inzicht te besteden.
Ik ben van mening dat een systeem met spaarpunten klanten-bindend kan werken.
Men wil over het algemeen toch graag gebruik maken van de waarde van zijn/haar gespaarde punten.
Wellicht klanten de optie geven om te kiezen voor een sample of spaarpunten.
 
Leuk om de reacties te lezen over iets waar ik al vaker over heb nagedacht, maar met niemand over kon hebben.

De give aways vond ik ook top. En zoals al aangegeven; ook ik heb onbekende producten kunnen testen. Echter, nu ik een behoorlijke voorraad heb liggen, en een bepaalde gedachte achter heb zitten, zijn de give aways vaak iets wat ik dan weer niet gebruik. Of het testproduct past weer niet bij de gedacht of ik geef het aan iemand anders. Of, ik krijg een testproduct wat ik al reeds heb liggen. Het doel lijkt mij daardoor wat voorbij gestreefd in mijn geval. Maar aangezien je een gegeven paard nooit in de bek moet kijken.....
.... heb ik daar verder nooit een opmerking over gemaakt.

Een puntensysteem zou ik zeker wel waarderen. Aangezien ik met enige regelmaat wel wat bestel.
 
Als relatief nieuwe klant vindt ik het erg leuk een verassing bij mijn bestelling te krijgen.

Ik kan me voorstellen als je de kast(en) vol heb staan een punten systeem een beter alternatief is.

Ik onderhoud alleen mijn eigen auto dus het sparen zal niet zo heel hard gaat. Althans ik hoop de eerste bulk nu wel te hebben gehad.