• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poormans detail - Peugot 208

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
732
153
Vleuten
Hi,

Na een half jaartje actief te zijn en mijn best te doen om onze eigen auto zo goed mogelijk te onderhouden, is het tijd voor een eerste "project". Mijn schoonvader is 2 weken met vakantie en in de tussentijd aan mij de klus om zijn auto op te knappen.

De auto waar het om gaat:
brWr6CePS3yKc75QpHnwAQ.jpg


De staat van de lak:

fullsizeoutput_b174.jpeg


Nog geen DAP in het bezit en wonend in een nieuwbouw wijk is het soms wat kunst en vliegwerk om alles netjes te kunnen doen.


Hieronder het plan voor de detail en de gebruikte middelen per stap.

Wielen/Banden
  1. Verwijderen van de Wieldoppen
  2. Schoonmaken stalen velg met Non-Ferro en inwerken met kwast
  3. Schoonmaken stalen velg + band met APC+D 10:1(gezien de hoeveelheid verzameld vuil)
  4. Afspoelen
  5. PBW Wheel sealant op de stalen velg
  6. Meguiars endurance gel voor op de banden
  7. Zelfde proces op de wieldop (non ferro en apc+d) inwerken met kwast
Voor 6jUmcWeBQcWIekrsgoP8VA.jpg

NaxaOsrdHnSBOS9Crh1dEmdA.jpgJNk3PgNXTR6X4yjfeA2mlQ.jpg


Motorruimte
  1. Afdekken van electronische componenten
  2. Inspuiten met APC+D en inwerken met kwast
  3. Rustig afspuiten met drukspuit
  4. Inspuiten van plastic binnen motorruimte met 303 aerospace protectant
  5. Voorste "trim" behandeld met Autoglym bumper & trim gel
  6. Afnemen met een MF doek
Voor fullsizeoutput_b17c.jpeg

Na fullsizeoutput_b16b.jpeg

Lakwerk - Wassen
  1. Volledige auto ingespoten met Autoglym TFR (sterke ratio 1:20)
  2. Daar overheen het foam van de wasbox gebruikt (waterig en bleef niet echt plakken)
  3. Hoekjes de foam ingewerkt met een kwast
  4. Auto volledig afgespoten
  5. 2-emmer methode met in de wash emmer BTBM
  6. Afgespoten
  7. Nat gelaten en dak + motorkap gekleid met Monello Dolce verde klei + Born Slippy (ivm warmte en opdrogen van water)
  8. Nog een keer afgespoten
  9. Gedroogd met de Monello senza acqua

Tijdens het wassen: UbpPAMq4RkusXeP0seXYzQ.jpg

Lakwerk - Polijsten

Wegens tijdgebrek en het feit dat het handmatig polijsten aanzienlijk langer duurde dan ik in eerste instantie had ingeschat, heb ik voor nu alleen de motorkap gepolijst. Later deze week heb ik weer meer tijd en zal ik weer een volgende stukje oppakken.

  1. Afplakken met Colad tape BUkYiqSWQzekOZ+1kR5+BA.jpg
  2. Lakinspectie met de Monello Faro fullsizeoutput_b1b0.jpeg
  3. 2 Hits polijsten met Monello Mezzo en de oranje handpad 9bOazd4QRo6bJS+WRwKPDA.jpg
  4. 1 hit polijsten met Monello Finale en de witte handpad
  5. Tussen de hits afnemen met Nanolex EX
  6. 1 keer volledig afnemen met Nanolex EX en een schone Monello Peluche Verde
  7. Paneel Aftoppen met Soft 99 Fusso Coat - Black als LSP

Wordt vervolgd wanneer er meer werk verricht is. Donderdag staat het exterieur op het programma en vrijdag interieur met gehuurde extractor. natuurlijk aan het eind een Show off!

Opmerkingen en verbeterpunten zijn meer dan welkom! Ik leer graag meer bij natuurlijk :)
 

Bijlagen

  • BUkYiqSWQzekOZ+1kR5+BA.jpg
    BUkYiqSWQzekOZ+1kR5+BA.jpg
    291,5 KB · Weergaven: 499
Laatst bewerkt:
Je hebt een mooie auto gekozen om verslag van te doen zeg! Wat ziet die lak er uit.
Gefeliciteerd met je vooruitgang. Ziet er veelbelovend uit. Je gaat grondig te werk.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe en bros
Mooi project! Welke extractor ga je mee werken? Ik zou je als tip mee willen geven om de bekleding niet te nat te maken....En ik vul m'n George altijd met lauw water, geen extra middeltjes. Ik spuit de apc er vanuit een fles op, met een zachte borstel rustig inwerken en dan met de extractor er overheen. Succes!
 
@bros ik ben van plan om hem bij de bouwmarkten te huren. Thnx voor de tip! Is voor mij ook eerste keer met extractor, maar zal dus met beleid werken :)

Hebben jullie nog tips voor de verdunning van de apc? Dat spul Kun je ook echt overal voor gebruiken trouwens!
 
Ik gebruik voor bekleding verhouding Meguiars APC 1:15. Met spray fles.
Met paardenharenborstel zachtjes inmasseren.
Daarna spoelen met extractor met schoon water, net zo lang tot alle schuim weg is.
Daarna nog paar keer er overheen met alleen zuigen, zodat het maximaal droog wordt.
 
  • Leuk
Reactions: bros en Jahe
Zeker heftig heb ik gemerkt . Even geen andere optie aangezien ik (nog) geen DAP bezit. Verder is het goed om de ervaring op te doen en rustig op te schalen later met de ervaringen die ik nu op doe. Daarnaast kan ik gelijk delen met andere die handmatig overwegen wat je kunt/mag verwachten van op deze manier polijsten.
 
Update

Vandaag heb ik de hele dag uitgetrokken om het interieur onder handen te nemen. Het was absoluut niet smerig om mee te beginnen dus was het vooral alles nalopen met APC en dressing. Daarnaast ook voor het eerst met de (gehuurde) extractor aan de gang geweest en daar wat ervaring mee opgedaan. Zeker niet verwacht om zoveel vuil uit de stof te kunnen trekken!

Interieur
  1. Stofzuigen van de matten en de grond
  2. Alle panelen afnemen met APC en doeken
  3. Alle panelen nalopen met Poorboys Natural look dressing
  4. getracht om de ventilatie openingen met de cyberclean putty te doen (cadeautje van carclean) echter een doek met sateprikker werkte makkelijker/beter
  5. Een van de deuren ook het glimmend plastic behandeld met Finale en de witte handpad -> Werkt goed maar veel werk ivm afplakken, dus overige delen gelaten voor wat het is (choose your battles..) CEgLBH9VQCKqCYcycwIP3A.jpg
  6. Met de extractor en APC+D van poorboys (1:20) de stoelen behandeld. Eerst insprayen, dan inborstelen en met de extractor met lauw water spoelen en uitzuigen.
  7. Zelfde met alle matten en de bodem van de achterbak gedaan.
  8. Alle stoelen terwijl ze nog nat waren ingesprayed met Valet Pro enzym odour eater (1:5) voor frisse geur en verwijdering van eventuele luchtjes.
Hierna alles open laten staan en 's avonds nog even met de ramen open. Droogde relatief snel weer op ik was rond 15:00 klaar met het interieur en rond 20:30 was het al zo goed als droog. Morgen zal vast wel de condens op de ramen staan maar dan zetten we de raampjes weer open :)

Interieur voor:
9wDA++sdT7O%n9ZgTn0p4Q.jpg dpmJSM7ORneveLqddxclnA.jpg

Interieur na:
KSYFCiFlRGqcrMA7T0MpFg.jpg

welbekende 50:50 met de Natural look (fijn spul is dat :))

9z4jBH0gQ8eDsQysoanQ5w.jpg


Nadat ik het interieur had gedaan kon ik het toch niet laten om nog een stukje te polijsten. Nadat ik alles netjes had afgenomen met S&W en gekleid met de DDJ BS, heb ik het eerder getoonde paneel met swirls aangepakt met 2 hits mezzo en 1 keer finale. Het verschil spreekt voor zich... :eek:

voor:
fullsizeoutput_b174.jpeg


Na:
IMG_3054.JPG

IMG_5593.JPG


Het bovenstaande paneel kost inc kleien ongeveer 45 min. Is dus best een klus, maar het resultaat is helemaal prima :). Heel eerlijk is dit geen 100 % correctie aangezien er nog (soms) fijne lijntjes zichtbaar blijven echter is het zeker een 100% verbetering!.

Morgen staat de rest van de panelen op het programma en het glaswerk. Bedankt voor het lezen weer!
 
Mooi resultaat behaald, dat stimuleert wel om verder te gaan.
Wat ik me wel afvraag is, waarom heb je nonferro gebruikt voor stalen velgen? Nonferro reageert in principe met onbeschermd ijzer en ijzeroxides, dus zolang de velg perfect in de lak zit is er geen enkel probleem. Als een velg krasjes heeft (bijvoorbeeld van de wieldoppen er op of er af doen), dan gaat de nonferro ook reageren met de velg :worried:. Je verwijdert natuurlijk wel remstof (vliegroest), maar misschien doe je wel iets te veel.

Wel netjes tape gebruikt om juist scherp gestelde foto's te krijgen.:heart: En deze auto was een wasstraat-slachtoffer?
 
@Cordoba thnx voor je input. De non-ferro was eigenlijk gedaan uit het gevoel dat ik het dan echt goed schoon zou krijgen. Ik snap echter wel wat je bedoelt dus neem ik mee voor de volgende keer.
Non-ferro bleef ook reageren op de roest plekken maar nu je dat zo zegt is het ook niet heel raar natuurlijk :oops:
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik gebruik voor bekleding verhouding Meguiars APC 1:15. Met spray fles.
Met paardenharenborstel zachtjes inmasseren.
Daarna spoelen met extractor met schoon water, net zo lang tot alle schuim weg is.
Daarna nog paar keer er overheen met alleen zuigen, zodat het maximaal droog wordt.

Nou ja zeg, ik doe precies hetzelfde!
 
Mooi werk man! Gewoon eens kijken voor een Dap, zo duur zijn ze niet en tweedehands zijn er soms ook. Hoe zag het water eruit trouwens? Zwart zeker....o_O
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Thnx!
Detailen is nog een nieuwe hobby voor mij dus wachten even of het zou blijven plakken na een poosje. Vond het anders zonde om hem te kopen 1 x gebruiken en weer weg.
Moet wel zeggen dat ik neigingen krijg na het handmatige detailen. Gister van 12;00 - 17:00 gewerkt en in totaal gedaan: kofferbak, achterbumper, stijl van deur van de bestuurderszijde en de deur linksachter. Wat nog moet gebeuren: 3x deur, voorbumper, dak en gedeelte neus aan de bestuurderkant... ga ik niet halen met de uurtjes die ik nog heb vrees ik... dus wordt het netjes afsoppen voor de rest en nu in de blackhole totdat ik weer meer tijd heb