• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Porsche 944 (monsterklus)

Steven750iL

Detailing rookie
19 apr 2011
82
0
Naast m'n Bmw 750 heb ik ook nog een Porsche 944. Het idee was om deze te gaan verbouwen naar een circuitracer, en daarom had ik m tijdelijk bij een maatje in de werkplaats gestald. Maar toen die laatst aan zijn boot moest werken, had hij de auto enkele dagen buitengezet, onder een boom. :sob:

Hieronder enkele impressiefoto's, maar let op: niet geschikt voor gevoelige kijkers :D

IMG_1742.jpg

IMG_1745.jpg

IMG_1746.jpg

IMG_1747.jpg

IMG_1748.jpg

IMG_1749.jpg

IMG_1750.jpg

IMG_1751.jpg

IMG_1752.jpg

IMG_1753.jpg

IMG_1754.jpg

IMG_1755.jpg


Zo, da's wel genoeg...
Nu zijn de verbouwingsplannen uitgesteld tot de winter, en omdat de 750 mij besmet heeft met het poetsvirus, voelde ik het als m'n plicht om de 944 maar eens te poetsen :party:

Pas op: onder al deze smurrie, zat de auto ook onder de swirls en krassen. Volgens mij is ie z'n hele leven met 1 emmer en een spons gewassen 8-o
Ik ben niet zo'n groot fotograaf, maar ik wil hier toch een impressie geven van wat ik gedaan en gebruikt heb voor deze monsterklus.

Eerst wat verse lucht in de bandjes :-"

IMG_1744.jpg


En dan naar de wasbox

IMG_1758.jpg


Geen foamgun daar, ik gebruik de bugsquash van PW met een sprayer, werkt ook prima als vogelpoepsquash w^^w

IMG_1760.jpg

IMG_1761.jpg

IMG_1762.jpg


Werkt echt goed die bugsquash, daarna kon ik er met de hogedruk bijna alles afspuiten. Daarna heb ik nog eens geschuimd met het foamgunnetje van de wasbox. Helemaal geen dik schuimtapijt, maar na nog eens met de hogedruk was echt alle aangekoekte drek verdwenen.

Daarna heb ik m gewassen met Slicks & suds van Poorboy's en de washmitt van Meguiars, en uiteraard het 2 emmersysteem met gridguard toegepast :ja

Vervolgens naar de stofzuiger, zo zie je het resultaat na de wasbeurt... De lak is erg dof en op verschillende plaatsen is de poep in lak gebrand

IMG_1763.jpg

IMG_1764.jpg


De velgen zijn al fink opgeknapt vind je niet? Een halve fles dasty en afgespoten met de hogedruk :schaam

IMG_1767.jpg


En nog een close-up van het dak. Schoon, maar dof :(

IMG_1768.jpg


Dus ben ik gaan kleien, met de Smooth Surface kit van Meguiars. Die heb ik elders gekocht, want hier vind ik m nooit :)_[]
Overigens was ik daar erg tevreden over. Ik had hiervoor de kit van Mothers getest op de 750, die erg gezond in de lak staat, en dat vond ik erg stroef gaan.
Maar de kit van Meguiars ging - omstandigheden in acht genomen - verrassend vlot. Ik vond én de quick detailer makkelijker glijden dan de Showtime én het kleitablet prettiger werken, ook minder stroef... de klei van Mothers zal ik vanaf nu wel voor m'n velgen gebruiken.

Maar goed, kleien was dringend nodig. Dit is het resultaat na een paar halen (kleitablet is nieuw en nog ongevouwen)

IMG_1769.jpg


En zo bleef het de hele tijd, dit is een duidelijkere foto

IMG_1770.jpg


Daarna was het tijd om - voor de eerste keer - de Dap900 uit te proberen. Ik was niet bang om iets verkeerds te doen, als je ziet hoe erg de lak er aan toe was kon het alleen maar beter worden... Maar het ging verbazend vlot. :heart_eyes:
Tenminste, naar mijn gevoel ging het goed, en het eindresultaat vind ik ook geslaagd. Nog wel diepe krassen en heel veel steenslag uiteraard, maar los daarvan staat ie weer heel mooi te glimmen. En alle kleine krasjes en swirls zijn verdwenen!

Eerst heb ik de Monello Inizio gebruikt icm de wollen (paarse) pad, daarna de Mezzo icm de oranje smartpad en daarna de Finale icm de zwarte smartpad, alles van Monello
Tussen elke beurt heb ik de auto even afgenomen met de Showtime van Mothers. Daar vind ik m namelijk wel uitermate geschikt voor, de Showtime. Niet bij het kleien dus, maar om snel even stof (of stuifmeel) af te nemen met een doekje.

Daarna heb ik voor de eerste keer de Jestseal van Chemical Guys gebruikt als sealant. Ik weet dus nog niet hoe ik m op lange termijn zal vinden, maar in gebruik vind ik m erg prettig, makkelijk aan te brengen (heb ik gedaan met een microfibre applicator van Megs), makkelijk uit te poetsen en een prachtige glans. Qua bescherming stel ik me er ongeveer hetzelfde van voor als de Collinite, maar de Jetseal vind veel makkelijker in gebruik. Qua glans vind ik ze aan elkaar gewaagd.

En toen begon het al donker te worden. Dus heb ik maar snel een paar foto's genomen.

IMG_1774.jpg

IMG_1777.jpg

IMG_1778.jpg

IMG_1779.jpg

IMG_1780.jpg

IMG_1781.jpg

IMG_1775.jpg


En zo ziet m'n dak er nu uit, nogal een verschil met hoe het er eerst uitzag he :party:

IMG_1776.jpg


Deze foto's zijn genomen is na 1 laag Jestseal. Daarna heb ik nog een 2de laag Jestseal gelegd, de ramen gepoetst met NXT van Meguiars en de kunststofdelen van het exterieur behandeld met Trim restorer van Poorboy's maar daarna was het echt donker. Het interieur, de velgen en banden en het motorcompartiment zijn voor een andere keer...

Ik ben erg tevreden met het resultaat, voor een beginnende detailer en de eerste keer met de machine.
Maar tips of opmerkingen zijn uiteraard altijd welkom.

Bedankt alvast om dit lange verhaal te lezen
 
Ziet er goed uit Steef!:)^
Knap dat je dat allemaal in één dag voor elkaar gekregen hebt.

Qua klei denk ik dat de meg's beter glijd omdat ie ook veel milder is dan de mothers klei die haalt volgens mij ook iets meer vuil weg en loopt daarom misschien wat stroever.
 
Ok, daarom dus? Maar de lak van mijn 750 was niet vervuild (je kent m), er kwam ook bijna niks vanaf, en toch was die Mothers klei niet vooruit te branden :-"
Er kwam heel veel detailer aan te pas, en ik vond m ook erg kleverig aan de handjes. Ik ga nog wat meer merken testen :D
 
corsawim zei:
wat een verschil :)^
Die moet je in ere laten joh...nog te mooi om te verbouwen tot circuitracer...

Ja, nu begin ik er ook aan te twijfelen :weetniet

Toen ik m 's avonds stond uit te poetsen, hebben er wel 3 buurvrouwen gevraagd of het een nieuwe auto was :D
Dat bewijst minstens 2 dingen:
- dat die buurvrouwen niks van auto's kennen
- en dat ik goed bezig was gisteren

Ik heb daarna nog even gecheckt: Mijn auto was de oudste in de hele straat, maar ook de meest glimmende :heart_eyes:
 
Erg leuke en mooie wagen. Ik zou er geen circuitracer van maken!

Top he dat machinaal detailen? Er gaat een wereld voor je open. Die reflecties, vooral dat dak :)^ Super gedaan hoor!

De projecten van zwaar verwaarloosde auto's vindt ik altijd het mooist om te zien (heb ook pas mijn 1e achter de rug). Nu ja klaar ben je nooit met zulke auto's... Dit omdat je ze echt ziet op knappen. Echt eer van je werk!
 
Nou dat was echt wel de moeite Steven. De reflectie op het dak bewijst dat je goed bezig bent geweest.
Het is al eerder gezegd: lekker origineel houden dat karretje.
 
Mooie wagen, knap resultaat ! De vogels hadden alleszins ook hun best gedaan ;)

Houen zo, die wagen, geen circuitracer van maken !
 
Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Ik begin nu zelf ook te twijfelen of ik de auto wel moet gaan verbouwen. Technisch is ie helemaal in orde, en had ik er al flink in geinvesteerd maar ik vond m er niet goed genoeg meer uitzien en had geen zin om te investeren in het uiterlijk.
Er is echt een wereld voor me opengegaan hier. Allen ben ik ondertussen wel fiink verslaafd, de volgende bestelling is alweer de deur uit :party:

En dan te bedenken dat ik m'n vorige auto gewoon heb ingeruild, omdat ik toch dacht dat ik er niet veel geld meer voor zou vangen :-"
Met wat ik nu weet, had ie makkelijk heel wat meer kunnen opbrengen. Jammer, maar beter laat dan nooit zullen we maar denken
 
Vandaag de porsche even verder onder handen genomen

Mede door de leuke reacties hier, en omdat ie er nu opnieuw goed uitziet, ben ik m steeds meer gaan gebruiken voor de dagelijkse ritjes

Eerst naar de wasbox gereden uiteraard, 2 emmers erbij en gewassen met PW's SS&S, gedroogd met de PW's waffle weave drying towel. De biemer lukt niet om te drogen met 1 doek - met geen enkele droogdoek trouwens, ook niet de Delirium of de Supernatural drying towel van DJ - maar voor de veeeel kleinere porsche is deze droogdoek meer dan voldoende.


Alle spulletjes passen net in de koffer
IMG_2000.jpg


Vorige keer had ik m 2 laagjes jetseal gegeven. Deze is nog lang niet uitgewerkt, maar ik ben toch maar begonnen met een laagje wax: meer voor het plezier dan uit noodzaak dus. Ik heb gekozen voor DJ's Supernatural uit de panel pot. Beetje moeilijk zichtbaar eenmaal aangebracht: je moet echt wel de juiste lichtinval te pakken krijgen, anders zie je niet waar je al geweest bent. Verder vond ik de wax erg makkelijk uit te poetsen... Deze week had ik purple haze pro aangebracht op de biemer, dat was wel even een ander verhaal... Ik vind de Supernatural veel prettiger werken, lijkt me zuiniger in gebruik (hoewel het allebei een softwax van DJ is) en is sowieso veel makkelijker te buffen.

Een erg mooie glans als resultaat
IMG_1990.jpg

IMG_1991.jpg

IMG_1994.jpg


Daarna heb ik de kunstofdelen van het exterieur opnieuw behandeld met PW's trim restorer.

Echt een topproduct, alleen op de rubbers rond het raam wil het niet zo goed werken
IMG_1997.jpg


Daarna ben ik aan het interieur begonnen. Eerst alles gereinigd met PW's APC (1:10)

Dat was wel effe nodig, dit is het resultaat na 1 deurpaneel
IMG_2001.jpg


Daarna al het leer behandeld met PW's leather stuff. Ben ik ook erg tevreden over. Het leer wordt er een beetje glad van maar dit vind ik niet eens onprettig en je merkt duidelijk dat het goed gevoed is

Daarna heb ik de ramen afgenomen met Meg's NXT glass cleaner en de binnenkant behandeld met Provision fog clear, de buitenkant met Provision rain clear

Ook het interieur mag nu weer gezien worden
IMG_2005.jpg

IMG_2008.jpg

IMG_2009.jpg

IMG_2010.jpg

IMG_2011.jpg

IMG_2012.jpg

IMG_2013.jpg


Daarna de bandjes behandeld met Mothers reflections tire care en de velgen met PW's wheel sealant
IMG_2014.jpg

IMG_2015.jpg


En tot slot nog enkele plaatjes van het geheel
IMG_2016.jpg

IMG_2017.jpg

IMG_2018.jpg

IMG_2021.jpg

IMG_2022.jpg

IMG_2023.jpg

IMG_2024.jpg

IMG_2025.jpg

IMG_2026.jpg

IMG_2034.jpg



Nu alleen nog even de motorruimte behandelen, maar dat is voor een volgende keer.