• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Porsche Carrera 911 GT3 (Update 2-9-2016)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.932
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen.


Zo dan, hij is eindelijk klaar! Het was een zéér leuk project waar onnozel veel uren in zijn gaan zitten. Het betreft een auto die je niet elke dag even voorbij ziet komen voor een detail en dat maakte het dan ook zo leuk. Kwaliteit was mijn doel omdat een dusdanige auto én eigenaar hier ook om vroeg.


Even wat foto's voor het idee --->

IMG-20151224-WA0005_zpsidosrgck.jpg




Eerste bezichtiging; De Porsche bleek in een aardige staat voor zijn leeftijd en gebruik. Géén grote defecten, maar met name de vele swirls en krasjes maakten de auto, naast de nodige verwering, nogal koud van kleur en glans.

Ik maakte een testspot om de juiste combinatie te vinden en breidde deze wat uit om de eigenaar te laten zien wat er te behalen was.

(De gehele auto is machinaal bewerkt met een DAP900 V3, Monello Raffini Foam pads en Scholl S3 + S30)


De testspot begon ik klein met Mezzo - Foam Oranje. Zoals verwacht was de lak tamelijk hard en was de correctie ver te zoeken. Ik schaalde op naar Veloce - Foam Geel. Deze hit gaf meer resultaat. Ook probeerde ik S3 - Foam Geel en als laatste S3 - Scholl Spiderpad. Dit gaf nét wat meer correctie als voorgaande, maar minder als ik eigenlijk hoopte.


Het resultaat is goed te zien --->

20151228_202027_zps8pqgcbkh.jpg


20151228_202144_zpstj51muxo.jpg



Helaas bleven er nog wat diepere krasjes over die hoogstwaarschijnlijk in het daglicht niet te duidelijk te zien zullen zijn. De eigenaar heb ik geadviseerd om deze niet aan te pakken en de lak zo minimaal mogelijk te verwijderen. --->





Tweede bezichtiging; De eigenaar had de auto inmiddels gewassen met een grindtegel en gedroogd met een grote lompe trekker... Dit was dan ook te zien en met name op de testspot waren weer de nodige krassen ontstaan. Ik wilde hier een foto van maken met mijn telefoon en deze keer had ik per ongeluk de flitser aanstaan. Tot mijn schrik zag ik nu ineens hologrammen! Ik liep dus de auto al flitsend nog maar eens na. -->

20160105_185702_zpsctz2vnjp.jpg


20160105_185800_zpsza2d7azl.jpg



Lekker dan! Zowel de eigenaar als ikzelf hadden al vele malen de auto bekeken en deze hologrammen waren ons niet opgevallen.

Ik heb inmiddels de Monello - Faro + Accu in huis gehaald en ben helemaal blij met dit krachtige kleine inspectielampje. Wat een lichtopbrengst en met de zoomfunctie kun je behoorlijk je lichtbundel veranderen en veel defecten zien. (Soms té veel, haha :p )


Na het aanbieden van de mogelijkheden, is de eigenaar met de volgende stappen akkoord gegaan;


•...Exterieur...
•Foamen (Monello - Artico Magico)
•Wassen (Nanolex - Pure + Monello - Thick Mitt)
•Kleien (Monello - Dolce Verde + PB Pray&Wipe)
•Polijsten (DAP900 V3 + Scholl s3 + Scholl S30)
•Coating (Nanolex - Si3D)

•...Velgen...
•Velgen ontijzeren (DDJ - Ferrous Dueller + Wolfs - Fallout Remover)
•Velgen polijsten (DAP900 V3+ Cone)
•Coating (Gyeon Rim)

•...Banden...
•Reinigen (Tuf Shine - Tire Cleaner)
•Coating (Gyeon - Tire)

•... Motorruimte...
•Kunststof/rubbers reinigen (PoorBoys - APC*D + Gyeon - Prep)
•Dressing (AutoGlym - Vinyl & Rubber Care)
•Luchtfilterhuis reinigen

•...Kofferruimte...
•Kunststof/rubbers reinigen (PoorBoys - APC*D + Gyeon - Prep)
•Dressing (AutoGlym - Vinyl & Rubber Care)
•Coating (Gyeon Trim)

•...Interieur...
•Stofzuigen/bekleding reinigen/etc. (PoorBoys - APC*D + Paardenhaar borstel)
•Leer behandelen (Mothers - LeatherTech Care Kit)
•Dressing (AutoGlym - Vinyl & Rubber Care)

•...Motorblok...
•Ontvetten/reinigen (Remmenreiniger)
•Dressing (AutoGlym - Vinyl & Rubber Care)

•...Uitlaatsierstukken...
•Polijsten

•...Ramen...
•Polijsten (Raffini Foam Wit + Scholl S30)
•Reinigen (DDJ - Clearly Menthol)
•Coating (Turtle Wax - Clearvue Rain Kleer)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Velgen & Banden


Terwijl een groot deel van Nederland over straat kon schaatsen, stond ik in mijn shirtje lekker buiten in de zon te knutselen!

De velg leken aan de voorkant in redelijke staat, maar de velgbedden waren letterlijk volgescheten met ijzerdeeltjes. Zelfs het rem'stof' was hardnekkig... :p


Foamen & IJzerverwijderen --->

20160108_130540_zpsrckkld7u.jpg



Na een halve liter ijzerverwijderaar, tweemaal foamen en APC, lijken de velgen aardig opgeknapt. Helaas is dit niet helemaal het geval. De velgen zitten nog steeds onder een lading ijzerspikkels.


20160108_143014_zpsgbkf5c8x.jpg



Na in te zien dat het op deze manier 50 liter product zou kosten heb ik met een plaatje ijzer de ijzerspikkels weg kunnen tikken. Dit lukt eerder niet zonder het idee te hebben veel schade te veroorzaken, echter ging het nu een stuk makkelijker.


Zelfs na het verwijderen van zoveel ijzer, bleven de velgen snel en veel reageren op ijzerverwijderaars. Ik heb er ook maar staalwol-sponsjes bij gepakt. Klei had uiteraard geen zin. --->

20160110_133854_zpszviovkfo.jpg


Uiteindelijk kwam ik tot een ''oxidatie loos '' resultaat'... 1,5 liter ijzerverwijderaar verder....


Na het kleien kon ik eindelijk gaan polijsten. Zowel de velgbedden als de voorzijdes. --->

20160112_204151_zps1mnj4kht.jpg



50/50 - Wat een verschil. -->

20160112_220708_zpspneahr1r.jpg




Alle velgen gepolijst en de banden in meerdere lagen Gyeon Tire. Klaar voor de Gyeon Rim. --->

20160115_171427_zpsmye1msr1.jpg




Alle velgen reingen, van ijzer ontdoen, polijsten, in de coating zetten en banden behandelen;

Ongeveer 16 uur.
 
Laatst bewerkt:
Interieur

Het interieur bestaat voor een groot gedeelte uit leer. Dat is mooi, maar vraagt uiteraard ook om de nodige onderhoud. Dat was bij de Porsche wel gedaan, maar kan een stukkie beter.

Om het leer te behandelen, iets wat ik nog nooit gedaan had, heb ik de complete kit van Mothers gebruikt; LeatherTech Care Kit. De kit én het behandelen is mij uitstekend bevallen.


Leer behandelen --->

Front%20Seat%20-%20Cleaner%20Gallery_zpsyo9yfu0l.jpg


Front%20Seat%20-%20Cleaner%2002%20Gallery_zps0c4dg8iq.jpg

Back%20Seat%20%20Manual%20-%20Cleaner%20%20Condi%2002%20%20Gallery_zps6fp1t8xa.jpg


Back%20Seat%20%20Dashboard%20Cleaner%20%20Condi%20Gallery_zpsje8pntjh.jpg


Front%20Seat%20-%20Cleaner%2003%20Gallery_zpsghbydwmi.jpg



Iets wat ik erg fijn vind aan de Mothers cleaner en conditioner, is dat het leer niet gaat glimmen. Met name op het lederen dashboard is dat erg prettig zodat het niet verblind in de zon. Ook ruikt het allemaal lekker fris en niet chemisch of naar (overdreven) leer.


Kofferruimte + Kunststof-->

De kofferruimte is gereinigd met APC+D en het aanwezige kunststof ook. Vervolgens is het kunststof in een dressing gezet. De ruitenwisserplaat was erg verweerd en reageerde totaal niet op voeding, dus na enkele adviezen op het forum is deze eerst gereinigd met een melamine-spons. Hierna reageerde het kunststof wél op voeding en is de plat behandeld met Gyeon Trim. --->

Kunststof%20reinigen%20%20Voeden%2002%20Gallery_zpsx2afiqnt.jpg



Ook de kunststof platen die een afvoerbak vormen onder de ruitenwissers zijn grondig aangepakt. Deze stukken kunststof waren maar licht aangetast, maar door de vele siliconen kon ik er vrij weinig mee beginnen. Ik heb dit kunststof dan ook goed gereinigd en ontvet en eveneens behandeld met Gyeon Trim. --->

Kunststof%20reinigen%20%20Voeden%20Gallery_zpstdo9z5tn.jpg


20160120_134823_zpsk5vm4qbc.jpg



Ook het luchtfilterhuis is onder handen genomen. Dit is waar je meteen tegenaan kijkt als de motorkap open gaat en dus moet dit netjes zijn. Gereinigd en behandeld met dressing --->

Luchtfilterhuis%20Gallery_zpsmtdg9kgm.jpg





 
Spoiler + klep polijsten

Ook de motorklep + spoiler kon ik meenemen naar mijn ManCave om daar lekker op m'n gemakkie te werken.

Net zoals de hele auto, zit de spoiler onder de vele swirls en behoorlijk wat diepere defecten. Ik heb de DAP en cone wederom gebruikt voor deze spoiler waar vrij weinig vlakke delen op zitten. Alles staat bol en/of is rond gevormd. 2 hits met Foam Geel + S3 was genoeg om te corrigeren, her-en-der lokaal wat aangepakt en gefinished met Foam Wit + S30.

Spoiler%20Gallery_zpsjhhfx2od.jpg

Spoilerklep%20Gallery_zpsumlri2gy.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey @Soepergrover,

Ik weet dat er liever een max is van 20 foto's. Echter kan ik nooit alles laten zien van deze uitgebreide detail in 20 foto's. Daarom verdeel ik het in ieder geval over meerdere posts. Het leek mij wel OK omdat ik er ook topics zijn met veeeel meer foto's doordat de thread gewoon heel lang is geworden of meerdere mensen foto's postte.

Ik heb geen idee hoe dit verder in zijn werk gaat. :p Is er soms een max aan data per topic, of...? Nogmaals, ik heb geeen idee, haha!


Greetz


EDIT - Ik zal ''overbodige'' foto's verwijderen en zo de boel wat opschonen.

EDIT - Nou, ik heb de boel al gehalveerd en naar mijn idee alle detail eruit gevist, maar zit al op de max met foto's. Dit word 'm dus niet. :p
 
Laatst bewerkt:
Mooi man! Ik vind het qua foto's nu prima hoor. Het is ook een behoorlijk uitgebreide detail. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het hiervoor was :p
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Jansen - Nou, dat is nou juist het hele punt. Ik heb nu de helft van de detail laten zien. Het polijstwerk aan de auto, aanbrengen van de coating en meer komt zo niet aan bod. Alle details is in de huidige foto's al verloren omdat de helft weg is, haha!

Ik wilde met name meer detail in beeld brengen omdat ik zelf nog een Detail-prutsert ben en d.m.v. de foto's ook lichtelijk een step-by-step wilde afgeven. Bijv. zoals de leerbehandeling is verlopen. Niet alleen wilde ik laten zien; Foto'vóór, foto ná, klaar. Beetje de stappen erin verwerken zodat je de werking/verschil/etc. ook ziet.

Wat ik nu nog wel stiekem kan doen, is een foto plaatsen met het eindresultaat... Niet doorvertellen, hoor!

Misschien kan ik @Tim of @Soepergrover vragen of ik nét wat meer foto's mag plaatsen. Ik ben gewoon super trots op mezelf en vind dat deze detail zich kan meten met de wat grotere van dit Forum, haha!

Ik vind het persoonlijk altijd erg leuk als ik een uitgebreid verslag lees van een ander en mezelf dan helemaal kan verplaatsen in alle stappen. Alsof je ze zelf doorloopt, via de foto's.
 
Laatst bewerkt:
Top! zo'n uitgebreide detailklus verdient eigenlijk ook wel meer foto's :)

De dakrails moest er nog op neem ik aan?

Thanx! En ja, de dakrails moest er nog op. Ik had hier al een stukje over geschreven omdat na 16 uur bikkelen aan de velgen, de eigenaar 1 vlg heeft beschadigt... lak + verf eraf.. :S De dakrails heeft hij ook gesloopt, haha!
 
Netjes hoor!
Nanolex coating gebruikt?
En was dat wat?

Jep, eerste keer een coating aangebracht en dit was de Nanolex Si3D. (50ml Kit) Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, maar ik vind het hele gebeuren 100% meevallen. Aanbrengen ging makkelijk, maar je moet wel echt goede belichting hebben. Ik zag 9/10 keer niet wat ik nou precies deed met aanbrengen, dus ik werkte heel systematisch. Afnemen ging redelijk simpel, maar wel enige frictie. Soms meer, soms minder. (Ik denk dat ik dan een groter/kleiner paneel deed en dan de coating misschien meer/minder was opgedoogd en het daarom wat wisselde)

Ik heb 2 lagen aangebracht en dat was met ongeveer de helft van het 50/ml flesje. Volgende week de auto wassen en dan de eigenschappen effe checken.


Greetz
 
Waar andere al vaak heel uitgebreid zijn in hun verslag, was het te verwachtebn dat jij er nog een schepje boven op zou doen ;)

Maar voor wat ik tot nu heb gezien... Petje af! Dit is pas een full detail! Leuk om te lezen!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Sugr_81
@Zluytr - Haha! Dat was niet bewust mijn bedoeling. Ik heb over de duratie van een aantal weken er voor gezorgd dat ik altijd foto's maakte van elke stap en heb dus enorm veel foto's. Daar haalde ik de beste uit en nóg had ik veel te veel.

Thanx voor je reactie!