• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pre wash

Tijdens de Nanolex demodag, een demo van prewash op de auto van Tim gezien. (aangebracht met een oppompbare plantenspuit). Het resultaat was dermate indrukwekkend, dat ik het meegenomen heb, maar nog niet gebruikt.

Overigens was de opmerking van Andreas van Nanolex niet zomaar, dat schuim alleen maar voor de imago-vorming is, en niet voor het losweken, zijn argumentatie is als volgt:
  • een zeepbel bestaat uit heel veel lucht met een klein beetje zeep er omheen
  • schuim is niets anders dan een verzameling zeepbellen aan elkaar geplakt
  • kortom schuim is niets anders dan veel lucht en een beetje zeep
  • dat betekent dus dat voor het losweken van vuil, er heel weinig vocht/zeep is om het vuil los te weken, het meeste contact is lucht
Met deze redenering, is het een stuk logischer dat een dikke foamlaag, niet het optimale middel is om vuil los te weken. (in analogie met het schuim op het oude teiltje afwaswater, dat ook vooral voor het imago is, maar eigenlijk geen nuttig effect heeft.

Overigens voor de duidelijkheid: Nanolex prewash kleurt na het aanbrengen langzaam paars, niet alleen de kleur maar ook de werking heeft overeenkomsten met producten als Monello Non-ferro en Iron-X.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou je dus uit je verhaal kunnen concluderen @Cordoba, dat een waterig foam mengsel beter is omdat dit het losgeweekte vuil beter afvoert omdat het wegvloeit t.o.v. een dikke foamlaag dat het vuil min of meer op z'n plek houdt?

@Istnogferarie

Op de Nanolex clinic vertelde Andreas dat de Prewash voldoende sterk is om alle polijst olie en residu te verwijderen en de lat te ontvetten ter voorbereiding op een coating, dus het lijkt me dat het erg straf spul is, in ieder geval genoeg om de lsp redelijk flink aan te tasten.

Met dit verhaal in m'n achterhoofd ga ik er nog eens over nadenken om het op m'n eigen auto ga gebruiken....die overigens in een coating staat.

@Istnogferarie

Op de Nanolex clinic vertelde Andreas dat de Prewash voldoende sterk is om alle polijst olie en residu te verwijderen en de lat te ontvetten ter voorbereiding op een coating, dus het lijkt me dat het erg straf spul is, in ieder geval genoeg om de lsp redelijk flink aan te tasten.

Met dit verhaal in m'n achterhoofd ga ik er nog eens over nadenken om het op m'n eigen auto ga gebruiken....die overigens in een coating staat.

Klinkt inderdaad iets te sterk.

Ik gebruik de TFR (Crudzilla) en de Foam (Apple iFoam) maar met TFR merk je echt dat de wax in een scheet weg is.
5 minuutjes inweken afspoelen en weg wax. Dit heb je niet met de Foam.

Ooh okeey.

Ik las ergens dat Crudzilla wordt aangemerkt als een Pre-wash. Je kunt het zelfs door een Foam Lans spuiten

Edit:

Ik gebruik het als Pre-wash maar is dat dan verkeerd?

Pre wash: een product wat echt de vervuiling losweekt en niet alleen de oppervlakkige vervuiling, maar wel zuinig is op de waxlaag. Met de foam die ik gebruik blijft er na het afspuiten vaak een grijze waas achter, die je alleen met contact wassen eraf krijgt.

Crudzilla is echt heel goed reinigend, maar haalt ook je waxlaag weg. word ook vaak gebruikt om de waxlaag te strippen.

• Leuk
Reacties: Jansen
Duidelijk. Ik gebruik nog wel eens de Auto Finesse Citrus Power Bug and Grime Remover, als de auto echt heel vies is, en dat werkt heel goed. Probleem is alleen dat ook die niet helemaal vriendelijk is voor je LSP, maar wel een stuk vriendelijker dan Crudzilla denk ik.

Eigenlijk zou je dus uit je verhaal kunnen concluderen @Cordoba, dat een waterig foam mengsel beter is omdat dit het losgeweekte vuil beter afvoert omdat het wegvloeit t.o.v. een dikke foamlaag dat het vuil min of meer op z'n plek houdt?

Als het over contact met het vuil gaat wel, maar het nadeel is dat zo'n waterige oplossing weer veel sneller van de auto afloopt (in tegenstelling tot een echte foamlaag). Of zoals een leraar van mij dat vroeger omschreef: "de wet van behoud van ellende": je lost het probleem van weinig contactoppervlak op, door voor een waterige oplossing te gaan, en in ruil krijg je het probleem van 'korte contact tijd met vuil-losweekmiddel'.

Als het over contact met het vuil gaat wel, maar het nadeel is dat zo'n waterige oplossing weer veel sneller van de auto afloopt (in tegenstelling tot een echte foamlaag). Of zoals een leraar van mij dat vroeger omschreef: "de wet van behoud van ellende": je lost het probleem van weinig contactoppervlak op, door voor een waterige oplossing te gaan, en in ruil krijg je het probleem van 'korte contact tijd met vuil-losweekmiddel'.

Dus je moet 700 liter waterige oplossing over je auto heen spuiten.

Allereerst; Ik heb al eens eerder een filmpje zoals hierboven gezien, van waarschijnlijk dezelfde man. WAT EEN ONGELOOFELIJK IRRITANTE STEM EN ACCENT!

Anyways...

Naakt weer zeker?

Pre wash: een product wat echt de vervuiling losweekt en niet alleen de oppervlakkige vervuiling, maar wel zuinig is op de waxlaag. Met de foam die ik gebruik blijft er na het afspuiten vaak een grijze waas achter, die je alleen met contact wassen eraf krijgt.

Tja, dit zou ik ook wel een logische gedachte vinden. Een middel dat tamelijk sterk is en door vuil heen trekt en het losmaakte van de lak. Dat het dan niet veilig is voor je LSP, dat kan ik mij dan indenken en dat is verder niet erg als je een auto doet die toch nog gedetailed moet worden. (Soms he.. Ben ik zo stout om een auto met een volle foamfles met overdosis shampoo in te foamen en dan wacht ik eventjes... En dan ga ik stiekem er met de washmit overheen! Muhahaha! De eventuele krasjes die ik maak, die haal ik toch wel weg als ik nog ga polijsten)

Echter, als een auto goed word onderhouden en hij staat in en LSP, dan is foamen wel een goed middel om zoveel mogelijk vuil los te weken. Vervolgens zal je met het wassen minder risico lopen. Sterk genoeg om dikke vervuiling aan te pakken maar je LSP te ontzien, dat zou een wondermiddel zijn.

Greetz

Haha ik vind zijn stem juist super rustgevend.
Wat een slome duikelaar zoals hij praat én dat verwijfde accent, haha! In feite lult hij dus als een sloom wijf. :P

De beste man maakt wel goede informatieve filmpjes moet ik zeggen.
Ook dit vind ik tegenvallen. Veelal dingen die zonder filmpje van een sloom wijf ook wel te bedenken en/of op te lossen zijn. Desalniettemin informatief, maar... Meh..

Greetz