• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pre wash

@Jestar , Valet pro's citrus pre wash werkt naar mijn ervaring beter als je het via een pompverstuiver op de auto sproeit. In een foam lans kan ook, maar a) hij schuimt niet zo goed als een toegewijd foam product en b) hij is minder effectief als je het als foam gebruikt.
In een pompverstuiver is het een heel goed product.

officiële site: http://valetpro.eu/citrus-pre-wash.html "This product is normally applied using a pump sprayer."
 
@Jestar , Valet pro's citrus pre wash werkt naar mijn ervaring beter als je het via een pompverstuiver op de auto sproeit. In een foam lans kan ook, maar a) hij schuimt niet zo goed als een toegewijd foam product en b) hij is minder effectief als je het als foam gebruikt.
In een pompverstuiver is het een heel goed product.

officiële site: http://valetpro.eu/citrus-pre-wash.html "This product is normally applied using a pump sprayer."

Ah oke, dan snap ik hem!
 
@m@rio Ik gebruik een normale huis-tuin-keuken pomp sprayer, volgens mij van de Action of de Blokker.. eentje van 2 liter. Heeft wel een verstelbare sproeikop: Van een gebundelde straal naar een 'wijde' spray.
 
Ik heb Monello's snow foam helaas nog nooit gebruikt. Ik heb nog een beetje Autobrite (SSF) in m'n collectie.
 
Overigens voor de duidelijkheid: Nanolex prewash kleurt na het aanbrengen langzaam paars, niet alleen de kleur maar ook de werking heeft overeenkomsten met producten als Monello Non-ferro en Iron-X.

Ik denk dat je je vergist met de wheel en iron cleaner, die hebben ze ook getest op de demodag en werd paars wanneer hij in contact kwam met ijzerdeeltjes.

Verder heb ik het zo begrepen van andreas.
Pre wash is zodanig sterk dat hij polijstresten ed kan wegnemen. (lees: ook aantasten van de wax)
Zodanig een product dus om te gebruiken alvorens je gaat coaten ed.
Waar vele zich in vergissen (ik dus ook) is de mengverhouding.
Wanneer je 1:30 doet in een pompverstuiver, is niet hetzelfde als 1:30 in een foamlance.
Pompverstuiver heb je puur je mengsel. In een foamlance heb je je mengsel + komt er nog water van je hogedruk bij.
Eigenlijk ben je dus dubbel ah verdunnen, wat de werking niet ten goede zal komen.
Maw schuim is een mooi, maar daar stopt het dan ook. Wil je efficiënter werken en minder product consumeren, gebruik een pompverstuiver.
Dit is alvast hoe ik het begrepen heb..
 
@Giel Jacobs
In een foamlance moet je niet 1:30 verdunnen voor de foam waarmee je de lance vult, maar je moet 'm zo afregelen en verdunnen dat ie bij het verlaten van de lance dus diezelfde 1:30 verdunning heeft. Probleem is alleen bij een foamlance dat dit lastig te controleren is.(er zijn wel methodes te bedenken)

De wheel&iron cleaner kleurt misschien ook paars, maar de prewash ook, en dat was ook duidelijk te zien op de witte lak van de auto van Tim.

Wat het verwijderen van o.a. olie uit polijstmiddel betreft door prewash, dat is eigenlijk helemaal niet interessant: vóór ik ga polijsten zorg ik dat de auto schoon is, anders ben je alleen bezig met machinaal krassen. Als je bang bent dat je restanten polijstmiddel niet met IPA, prep of vergelijkbare middelen wegkrijgt, zou je kunnen overwegen om nog een 2e keer prewash toe te passen.
 
maar je moet 'm zo afregelen en verdunnen dat ie bij het verlaten van de lance dus diezelfde 1:30 verdunning heeft

Dit ben ik niet met je eens. Als de eindverdunning 1:30 zou zijn, dan moet je wel heeeel veel foam/shampoo gebruiken om dit te bereiken. Uit mijn HD komt ongeveer 10L/min, en ik kan, als de stelknop op de lans helemaal dicht is gedraaid, ongeveer 1,5 minuut foamen. Dat zou dus betekenen dat ik dan ongeveer 15 liter water gebruik. Voor een verhouding van 1:30 zou ik dan 15.000/31 = 484 ml foam zou moeten gebruiken. Op sommige verpakkingen (bijvoorbeeld op die van Valet Pro Snow Foam Combo) staat ook dat de uiteindelijke verdunning ongeveer 1:200 tot 1:300 zou moeten zijn bij gebruik in een foam lans. Ik denk dus toch dan @Giel Jacobs een goed punt heeft.
 
@Jansen dan zijn de cijfers dus niet goed, ik zie niet waarom de mengverhouding voor een foamlans een factor 10 anders moet zijn, dan voor een pompverstuiver. (de druk is wel anders, maar het gaat om de juiste mengverhouding die op de auto terecht moet komen)
 
@Cordoba Over welke cijfers heb je het dan? Dit is wat er op de verpakking van ValetPro Snow Foam Combo 2 staat:

Snow foam lance - pre-dilute to suit foaming system. End dilution 1:300. (.....)
Pump spray - Dilute 1:10 for heavily soiled vehicles. 1:15 for lightly soiled vehicles (..)

Ik weet ook niet waarom de uiteindelijke verdunning zo uit elkaar moeten liggen, ik kan alleen bedenken dat het schuim anders veel te dik wordt bij een verdunning in de orde van grootte van 1:10 en dat je dus heel veel product zou moeten gebruiken.
 
Op de website staat voor de foam lans 1:200 http://valetpro.eu/snow-foam-combo2.html
Op de verpakking staat voor de hd eindverdunning 1:300. Gebruikelijke foamlans systemen: voeg 300ml product toe aan 700 ml water, stel de toevoer van de hogedrukreiniger zodanig in dat je een dikke foam krijgt, dus het is een beetje gokken ,met welke verdunning je werkt met de hd.
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat je met de hogedrukreiniger de vervuiling met water + verdund product + kracht van je lak verwijdert, terwijl met de pompverstuiver het verdunde product de vervuiling moet aanpakken en het mengsel dus sterker moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
@Jansen GielJacobs kwam met cijfers van 1:30 zowel voor de foamlans als de pompverstuiver, jij komt met cijfers die grofweg een factor 10 meer verdunnen voor de foamlans.

@Pter Je veronderstelling is niet helemaal juist, bij het aanbrengen van de foamlaag/prewash moet het juist niet met kracht op de auto gespoten worden, zowel om te voorkomen dat zand e.d. direct droog over de lak jaagt, als om te voorkomen dat de foam/prewash direct van de auto verdwenen is, voor het vuil losgeweekt is. Overigens was het bij de Nanolex demo zo, dat de prewash met een pompverstuiver werd opgebracht, om daarna na het inwerken met de HD-reiniger de auto schoon te spuiten.
 
Je hebt gelijk @Cordoba, ik was met gedachten nog deels bij de reiniging van mijn gevel.
In beide gevallen moet het product het werk doen, waarna je auto afspuit, maar dat afspuiten kan je met de hd doen of met de tuinslang. Waarbij er met de foamlans misschien vanuit gegaan wordt dat je dit met de hd doet terwijl je met de pompverstuiver wellicht de waterslang gebruikt.
Foam heb je zoals eerder vermeld niet nodig om het product zijn werking te laten doen (volgens Nanolex). Het zou overigens een mooie test zijn op een vuile auto of er veel verschil te zien is tussen de methodes.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Cordoba
GielJacobs kwam met cijfers van 1:30 zowel voor de foamlans als de pompverstuiver

Klopt, maar hij zei ook dat bij gebruik ik de foamlans het product nógmaals wordt verdund doordat er nog wat van de HD mee wordt gespoten Mijn eerdere berekening was om te laten zien wat dan grofweg de uiteindelijke verdunning zou zijn, met de specificaties van mijn HD-reiniger.

Nogmaals, ik weet ook niet waarom de verdunning tussen pompverstuiver en foam lans zou uit elkaar liggen, maar dit is wat ik lees op fora en verpakkingen, en wat ik dus zelf heb ervaren. Mijn boerenverstand zegt ook dat het tamelijk onwaarschijnlijk is dat de eindverdunning bij een foam lans op 1:30 liggen, simpelweg omdat je dan enorm veel product moet gebruiken. Daarnaast zou ik het raar vinden als de gebruiksinstructies van de producent niet kloppen.

Hoe dan ook ben ik nog niet overtuigd van de effectiviteit van foam, dus ben ik al wat aan het experimenteren geweest met Bug Squash 1:3 verdund in een sprayfles, om te kijken of dat beter reinigt en zal ik binnenkort Citrus Pre Wash kopen om te kijken of dat ook goed werkt, maar dan voor een heel wat lagere prijs.
 
Bug Squash 1:3 verdund werkt in elk geval erg goed als pre wash en haalt zeker meer vervuiling weg dan Monello foam. Ook dacht ik dat het erg agressief zou zijn voor de wax (collinite 845 in dit geval), maar dat valt reuze mee. Ik heb nog geen significante vermindering in beading/sheeting waar kunnen nemen en ik heb er nu 3 keer mee gewassen. Het nadeel van Bug Squash is dat het als pre wash nog steeds redelijk prijzig is.

Daarom heb ik vandaag ook 5L ValetPro Citrus Pre Wash ontvangen, dus die zal ik zo snel mogelijk gaan testen. Op detailingworld is men er erg positief over, dus ik hoop dat het goed werkt.
 
Gisteren voor het eerst de Valet Pro Citrus Pre Wash gebruikt op een érg vieze zwarte Honda Civic. De auto is met Kerst in de Sonax PNS gezet en sindsdien 2 (met gisteren erbij 3) keer gewassen door mij. De PNS heeft duidelijk zijn beste tijd gehad, ondanks dat er na elke wasbeurt gebruik is gemaakt van Bathe+. De laatste wasbeurt dateerde van grofweg 2 maanden geleden en aangezien de auto dagelijks gebruikt wordt kan je je voorstellen dat er een flinke laag vuil op de auto zat. Normaal gesproken zou ik de auto foamen met Monello Artico Magico, maar gisteren heb ik het foamen overgeslagen en alleen de VP CPW gebruikt. Ik heb 200 ml VP CPW gemengd met ongeveer 1600 ml warm (35 graden Celsius) water in een pompsprayer. Dit was ruim voldoende om de hele auto te besproeien en sommige delen zelfs twee keer. Na enkele minuten heb ik de auto afgespoten met de HD en gewassen met DDJ BtbM. Omdat ik deze auto regelmatig was weet ik ongeveer hoeveel vuil er normaal gesproken af komt bij het wassen. De washandschoen (Wookies Fist) leek gisteren een stuk minder snel vuil te worden en ook de Rinse-emmer was na afloop niet zo zwart als normaal. Na het wassen was er ook zeker nog beading en vooral sheeting aanwezig, dus het product lijkt ook niet dusdanig agressief te zijn dat het de LSP ernstig aantast. Vooralsnog lijkt VP CPW een goede aanvulling op het arsenaal en ik zal het zeker blijven gebruiken. Als ik binnenkort een lichtgekleurde auto was dan zal ik proberen om een video te maken om de verschillen tussen 'Alleen afspuiten', 'Foamen en afspuiten', 'VP CPW en afspuiten' en 'VP CPW, foamen en afspuiten' zichtbaar te maken.
 
Vandaag heb ik het ook op onze eigen Saab gebruikt, die ook alweer 2,5 week en 1000 km ongewassen was. De auto heeft momenteel een beschermlaag in de vorm van Colli 845 van ongeveer 4 weken oud. Omdat er ook een paar honderd kilometer door de regen mee is gereden was de auto echt smerig. Omdat ik vanmorgen nog niet helemaal wakker was, heb ik met mijn botte harses per ongeluk 100 ml VP CPW gemengd met ongeveer 1500 ml water, in plaats van de 800 ml die ik in gedachten had. Kortom, ik had wederom ruim voldoende om de auto te besproeien, maar het was sterker verdund dan wordt aangeraden of de bedoeling was.

Desalniettemin deed het op het oog alsnog zijn werk, want na het sprayen zag ik duidelijk dat het vuil werd afgebroken en liep het in straaltjes naar beneden. Voor degenen die ooit AutoFinesse Citrus Power Bug and Grime remover hebben gebruikt op een vieze auto: zo zag het er ongeveer uit. Zie ook deze video van Dennis voor de visualisatie:

Hierna heb ik de auto gefoamd met Monello Artico Magico en gewassen met DDJ BtbM met een Wookies Fist en een MM Incredimitt. Het water in de emmers bleef zeker schoner dan ik normaal gewend was bij deze mate van vervuiling. Kortom. ik blijf het gebruiken en ik zal blijven testen met verschillende verdunningen en hoeveelheden.