• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

PRO900 aantal vragen

SjefkeNL

Detailing addict
11 mrt 2012
277
65
33
Ik zit er steeds meer aan te denken om een pro900 aan mijn collectie toe te voegen, naast de dap900.
Voor nog beter en wat sneller resultaat, hoofd zakelijk om ik de meeste klussen s'avonds doe dus over paar dagen verdeel is het toch prettiger om iets 'sneller' resultaat te krijgen.

Nu heb ik een paar vragen..
De techniek die je bij de DAP gebruikt, kun je die ook bij de pro gebruiken? Schaakbord patroon o.a.
Ik heb bij de SSD nog even bij de demonstratie gekeken of ik het wel goed doe maar dat was wel het geval.
Welke stand gebruiken jullie als je polijsten?

Ik heb al heel veel topics door gelezen dus ik weet al dat je bij o.a. scherpe randen wel op moet passen.

Alvast bedankt voor het advies ;)
 
Een echt gericht antwoord zal niet te geven zijn. Wat voor lak,polijstmiddel,pad,weersomstandigheden enz enz. Het dam/schaakbord patroon is wel een goed uitgangspunt. Toerental in beginsel niet hoger dan 1200 rpm,ook dit is weer afhankelijk van je pad diameter. Eigenlijk is het een kwestie van aanvoelen en logisch nadenken. Daarom wordt er veelal geadviseerd om eerst te 'oefenen' op een test paneel.

Succes
 
Ja nu ik goed na denk, ook met toerental. Eerst laag beginnen, weinig resultaat weer verder opbouwen enz.

Me vader werkt in een auto schade bedrijf, misschien dat ik daar een test paneel kan regelen ;)
 
Wat op zich wel belangrijk is dat je blijft bewegen.
Gebruik zelf hoofdzakelijk een roterende.
Maar wat je zelf al aangaf oppassen bij de randjes.

Als je je werk goed in de gaten blijft houden dan is een roterende een stuk sneller.
 
Schaakpatroon inderdaad aanhouden, constant blijven bewegen, langzaam beginnen om het polijstmiddel goed uit te wrijven, dan de snelheid opvoeren.

Het lijkt qua theorie erg veel op de DAP, maar in de praktijk kan een rotary er echt met je vandoor gaan. Letterlijk. Houdt de rotary dus goed vast, wees niet al te bang als je hand over een aantal ventilatiesleuven gaat, als de lucht maar wel nog kan ontsnappen door overgebleven sleuven.
Een groot verschil is dat je, vooral op hogere snelheden, sneller moet bewegen en op moet letten voor de hitte. Vooral met de hardere pads, bijv geel met een compound, kan de temperatuur van de lak snel heet worden.
Bij een DAP maakt het niet zoveel uit als de pad niet vlak op de lak zit, je houdt hem altijd makkelijk onder controle. Bij de rotary moet je er beter op letten, want als je hem ietwat schuin op de lak zet, dan wil de rotary ook die kant op gaan.

Ik ben moest erg aan wennen het verschil tussen rotary en dap bij m'n eerste Carclean rotary clinic. http://youtu.be/a7K1foM1gtw (00:30 seconden = rotary ontmaagding gmtoyota :schaam ) Gelukkig hielp Cees me erg goed, totdat ik het enigszins onder de knie had. :-b

Maar goed, standje 2 (1200rpm) is op zich makkelijk bij te houden als je van een dap afkomt en voor de eerste keer de rotary gebruikt. Probeer dat eerst maar en als je wat meer 'feeling' hebt kun je omhoog gaan met de snelheid. Eigenlijk luister ik meer naar de klikjes van het draaiwiel en het stijgende geluid van de motor als ik al roterend de snelheid opvoer. Ik kom meestal uit op stand 4 (2000rpm). Eigenlijk ben ik nooit harder dan dat gegaan.

Succes!
 
GMToyota;338519 zei:
Schaakpatroon inderdaad aanhouden, constant blijven bewegen, langzaam beginnen om het polijstmiddel goed uit te wrijven, dan de snelheid opvoeren.

Bij een roterende machine hoef je niet een dam/schaakpatroon aan te houden, links/rechts bewegen is genoeg met overlap.
 
Correct, doe je dat wel dan loop je het risico dat je polijstmiddel al teveel is uitgewerkt / opgedroogd -> kans op hologrammen, lastiger afnemen en meer warmteontwikkeling.
 
Aha, ik dacht dat ik zoiets ook al had gelezen in het topic van de denim pads van carpro. In ieder geval: vanaf nu geen schaakpatroon meer voor mij dus.
 
@Stimpy68 & @Tim

Juliie bedoelen zie de handleiding pagina 12?
Pagina12.webp
 
Daarom verdeel ik de compound over t deel dat ik dan behandel.
Gewoon door de compound op de pad te doen en dan uitsmeren als de machine nog niet draait.
Dan met edn laag toerental starten en opbouwen.
 
Ben ook genoodzaakt vrees ik tot een PRO900. Na 4 passes met wolletje op de DAP900 maar verbetering van zo een 50% op de BMW...Wat een belachelijke harde lak. Dus als ik dit topic goed lees is het vooral kwestie van goed te blijven bewegen met de PRO? Dambordpatroon is niet aan te raden, enkel links rechts met overlap?
Of als er iemand uit Oost of West Vlaanderen zin heeft om eens een BMW5 met zijn excenter te lijf te gaan, be my guest...Want zelf sta ik ,mss onterecht,wat weigerachtig tegenover een PRO. Bang van foute dingen te doen...know yourself hé :)
 
Mijn eerste PRO-ervaring was m'n eigen S60, met een lak die meer weg heeft van tegelglazuur. Kei- en keihard. De zwaarste combi op de DAP leverde niks op. Ik ben na een heleboel testspots met variatie in pad/polijstmiddel/snelheid uiteindelijk 'helemaal losgegaan' met de PRO: hoogste toerental, wolletje en Inizio en had op m.n. de motorkap 3 hits nodig om swirls weg te krijgen.

Wat ik bedoel te zeggen: probeer 't gewoon uit en kijk wat je nodig hebt om de gewenste correctie te krijgen. Ik was in 't begin ook huiverig, maar zo leer je 't wel.
 
Nog een kleine aanvulling;
Pas op met de raden van stootstrips en plaatdelen. Plak deze af!!!

Foamd-wool en wool pads zijn nog een heel klein beetje vergevingsgezind (ga er niet van uit). Foampads absoluut niet