• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project : 2008 Audi A5 2.7 TDI

bzguy

Detailing guru
13 sep 2010
312
120
Op vraag van een collega (en op persoonlijk aandringen ook) is het volgende project een 2008 Audi A5 2.7 TDI, zwart metaalkleur.

Wagen staat in bosrijke omgeving, onbeschut voor de (negatieve) invloeden van moeder natuur ; wagen heeft gelukkig nooit de krasstraat gezien en heeft af en toe een "1 emmer, 1 spons"-wasbeurt gekregen.

Voor de eigenaar is de wagen eerder een manier om van A naar B te geraken, en daar is niks mis mee : ieder zijn hobby. Maar ik kon het niet echt langer aanzien, tijd om de wagen eens aan te pakken !

Vandaag op het werk wat (uiterst crappy) foto's genomen : sorry, iPhone kwaliteit in ondergrondse garage :(

De huidige staat van de wagen : velgen zeer smerig (remstof van 3 jaar ;) )wat boomhars, resten van bladeren in en rond kieren, plekken, lange lichte waskrassen, en de storende badges achteraan, alsook een nummerplaathouder met reclame, niet echt mijn zin ;)

HET PLAN :

- velgen poetsen met Bilberry Safe Wheel cleaner
- wagen foamen met Supa Snow Foam & Autobrite foam-lance
- wagen afspuiten met hogedrukreiniger
- motorcompartiment wat netter maken met APC 1:5
- badges achteraan verwijderen
- nummerplaathouder vervangen door strakker exemplaar ZONDER reclame
- wagen wassen met Born To Be Mild
- wagen afspuiten met tuinslang
- wagen innevelen (inclusief sponningen, kieren !) met APC 1:10 of 1:15 (wat is het beste ?)
- wagen afspoelen
- wagen drogen met Delirium
- chroom reinigen met PB's Professional Polish
- wagen kleien met Meg's klei & PB's Spray & Wipe
- wagen innevelen met APC 1:10 of 1:15 (wat is het beste ?)
- wagen afspoelen
- wagen drogen
- polijsten : knetterharde Audi-lak, dus Inizio & Geel pad (zeker op motorkap & achterklep !)
- polijsten : Mezzo & Oranje pad
- polijsten : Finale & Groene pad
- polijsten = inclusief koplampen/achterlichten !
- velgen afnemen en grondig reinigen/waxen (evt met Iron-X)
- glaze : Chemical Guys Black Light
- wax : PB's Natty's Paste Wax Blue
- trim nalopen met PB's Trim Restorer

Maandagnamiddag wordt de wagen geleverd, woensdagavond moet hij af zijn ; ha dik meer tijd gehad had ik eerst nog een laag Black Hole voorzien, dan pas Black Light, en dan een laag sealant, maar vrees dan voor tijdsgebrek.

Het interieur is netjes, daar ga ik enkel stofzuigen, het leer wat reinigen/voeden en wat trim net maken.

IMG_0006.jpg

IMG_0008.jpg

IMG_0011.jpg
 
Mooi project BZguy zo'n A5, zeker in deze staat. Hier ga je goed op kunnen laten zien wat een winst je met een goede detail kunt behalen.
De raamstijlen zullen er, zker aan de scharnierkant, niet al te best uitzien als er drie jaar niks aan gedaan is. Normaal gesproken zou het met 1:15 moeten lukken, je kunt altijd nog opschalen naar 1:10

Wat ik steeds vaker zie is dat er een standaard aanpak per auto lijkt te ontstaan. Ook hier wordt vooraf gesteld dat het "een Audi is dus knetterharde lak" en vervolgens direct naar de Inizio op geel gepakt wordt. Je kunt vooraf een natuurlijk inschatting maken maar de uiteindelijke aanpak is alleen te bepalen door een testspot. Je wil immers niet te grof van start gaan. Misschien behaal je met twee passes op oranje wel hetzelfde resultaat? Na de oranje met Inizio zou je dan af kunnen bouwen met Mezzo op wit en Finale op groen of wellicht zwart.
Maak je wel mooie foto's van de klus?
Succes en have fun!
 
Dat mensen zo'n auto zo mishandelen... Maar ja, inderdaad ieder zijn hobby. Jouw projecten kennende zal het resultaat wel weer oogverblindend worden.

Succes!
 
bzguy zei:
Vandaag op het werk wat (uiterst crappy) foto's genomen : sorry, iPhone kwaliteit in ondergrondse garage :(

Koop dan ook een nieuwe iPhone4, is al een heel stuk beter.:rules


Ik benieuwd naar het resultaat, lijkt me een prachtige auto te kunnen worden.:)^
 
Dank je E-jan & BlackPassat :)

@BlackPassat : je hebt gelijk wat die combo betreft : ik ga eerst een testspot doen met Inizio & Oranje pad, en wellicht is zelfs Mezzo & Oranje goed genoeg voor het overgrote deel van de wagen, maar de motorkap en de kofferklep hebben echt wel serieuze krassen, daar zal zwaarder spul aan te pas moeten komen vrees ik. Maar als er goed resultaat is met Inizio & Oranje hou ik het daarbij natuurlijk, onnodig opschalen wil ik vermijden ;)
 
Knappe kar, jammer dat de eigenaar 'm enkel als transportmiddel ziet..ik zou het wel weten (helaas reikt mijn geldbeugel maar tot de A3 :D )

Afgaande op jouw vorige show-off's komt dit vast dit in orde. :ja
Het verbaast me niet dat de type-aanduiding verwijderen op het programma staat, ik let er soms op en je ziet eigenlijk zelden type-aanduiding op deze wagens (ik begon al te denken dat de A5 standaard zo geleverd werd :D )
 
Waarom Chemical Guys Blacklight gebruiken ná de Poorboy's Black Hole? Zijn allebei glazes :weetniet
Succes verder met de detail. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!:)^
 
freddyevo2 zei:
Waarom Chemical Guys Blacklight gebruiken ná de Poorboy's Black Hole? Zijn allebei glazes :weetniet
Succes verder met de detail. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!:)^

Thanx ; ik post zoveel mogelijk foto's en bijhorend relaas van zodra ik de wagen heb :)

Je hebt gelijk : heb gelezen dat Blacklight & BH vaak SAMEN gebruikt worden (eerst BH, dan Blacklight), maar eerlijk gezegd heb ik enkel ervaring met Black Hole. Die Blacklight heb ik net in mijn bezit, dus wordt de enige glaze, en misschien is dat uiteindelijk wel het beste idee (2 glazes op elkaar, hmmm :s)
 
bzguy zei:
wagen innevelen met APC 1:10 of 1:15 (wat is het beste ?)

Ik zou hem inspuiten met Bug Squash. Heb ik nu al een aantal keer gedaan bij een aantal wagens, werkt perfect! Vuil weekt mooi los.

Succes, mooie wagen :heart_eyes:
 
Nog een kleine opmerking.

velgen afnemen en grondig reinigen(evt met Iron-X)

Deze stap zou ik naar voren schuiven. Als je eenmaal je wagen schoon hebt zou je niets meer met de velgen moeten doen dan waxen.
 
Bug Squash is echt een aanradertje....zeker nu de zomer eraan komt en de insecten weer talrijk de motorkappen zullen sieren. :grinning:
 
@ Nico111 :

eerste keer om de grote vervuiling los te weken, tweede keer om de wagen zeker vetvrij te hebben (heb nog steeds geen IPA :( )

Iemand een idee waar ik in Belgie (Vlaams Brabant, kanten Leuven - Aarschot) IPA kan krijgen ?
 
Gewoon vragen bij de apotheek bzguy, ik heb het gewoon bij ons in het dorp bij de plaatselijke apotheek gehaald (ze moesten het wel bestellen maar na een dag of 2 had ik het) :ja
 
Kan je de tweede keer apc dan niet beter doen voor de glaze in de plaats voor het polijsten. Voor polijsten maakt het toch niet uit over er nog vet op de lak zit?
Ik ben net begonnen dus nog lerende.
 
het kan in mijn koppeke zitten maar ik heb graag een vetvrij oppervlak alvorens te beginnen polijsten ; daarna enkel naspuiten om polijst-stof te verwijderen.

Na het polijsten zal de wagen nog steeds vetvrij zijn, dus voor de glaze doe ik GEEN rondje APC (al kan dat natuurlijk, heel veel werk is dat niet !)