• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Renault Megane CC

Loraine

Detailing trainee
2 mrt 2021
19
25
Nog geen foto's, maar die komen er denk ik nog genoeg, dus ik dacht, ik maak vast even een topic aan, ook omdat ik nog een paar vragen heb en het me ook niet helemaal praktisch leek om overal aparte topics voor aan te maken. Natuurlijk al heel veel aan alle info op dit forum gehad en veel kunnen vinden met de zoekfunctie, maar nét niet alles.

Gisteren mijn 2e pakketje van CC binnen gekregen, na een klein maandje 'basisonderhoud', ging het toch wel jeuken om net even iets meer te gaan doen. De planning was morgen ermee aan de slag te gaan, maar van de weersvoorspellingen wordt je nou niet echt bepaald vrolijk. Vandaag heb ik gewoon gewerkt, maar kon net iets eerder weg, waardoor ik om 17.00 uur al thuis was. Dus direct te tuinslang afgerold en alle spullen gepakt, want het was nog vrij goed weer!

De velgen kreeg ik eerder net niet helemaal schoon met de Monello Non-Ferro, ondanks al 2x gebruikt. Logisch ben ik ondertussen achter omdat het geen 'echte' reiniger is en daarnaast had ik ook nog geen velgenborstel. Nu de Sonax Xtreme Velgenreiniger gebruikt samen met een EZ velgenborstel. Nog geen 100%, maar ik weet dat ik dat ook niet hoef te verwachten. Toch wel erg tevreden en de velgenborstel werkt ook super! Ook de banden schoongemaakt met de CC Premium Tire Brush. Geen vergelijkingsmateriaal, maar dit werkt toch echt wel superfijn! Daarna behandeld met de PB Bold N Bright Tire Dressing, dacht een prima en simpel product om mee te beginnen en dat was ook zo, morgen in het licht maar eens goed naar het resultaat kijken. Stiekem heb ik ook al nieuwe velgen gevonden die ik toch wel erg graag wil hebben. Leuk vakantiegeld-project, aangezien vakantie er dit jaar toch vast niet in zit.

Naast het goed wassen heb ik ook een poging gewaagd om te gaan kleien. De Monello set gekocht, maar samen gebruikt met de PB Clay lube, omdat deze er als CC cadeautje bij zat. Mooi klein flesje wat goed uitkwam, want ik had ook de DDJ Born Slippy clay lube refill gekocht, maar eigenlijk niks waar het in kon (de gewone spray was uitverkocht helaas). Daarnaast heb ik ook nog de Monello Perfetto detailer spray die bij het 'klei-pakket' zat, maar deze heb ik nog niet gebruikt. Het kleien viel me 100% mee! Ik dacht, ook na het testen met een boterhamzakje, dat de vervuiling nog best meeviel, zoveel voelde ik niet, dacht ik.. Tot ik ging kleien. Ik wist niet dat een auto zo glad kon voelen. De buren zullen raar hebben gekeken toen ik mijn auto maar bleef aaien.. :joy: Ondertussen was het 19.30 en echt te donker om nog iets te zien, dus toch maar gestopt. Moet alleen nog de deurpanelen, dus heb nog aardig wat kunnen doen.

- De ramen en het glas heb ik ook meegekleid, maar de PB black hole en wax denk ik maar beter niet op de ramen gebruiken denk ik?
- Welke lube heeft de voorkeur? De PB is nu op, dus ik heb nog de keus tussen de detail spray van Monello of de DDJ. De Monello hoeft na de tijd alleen maar afgenomen te worden en de DDJ moet na die tijd afgespoeld/gewassen worden? Ik was natuurlijk liever mijn auto niet nog eens, maar als het nodig is dan so be it..
- Ik was tape vergeten te bestellen. Vanavond nog gedaan en met een beetje mazzel morgen nog op tijd binnen. Maar mocht het morgen tegen de verwachting in toch droog zijn, hoe groot risico is het om de PB black hole en Collinite 845 aan te brengen zonder af te plakken? Raden jullie aan om toch even te wachten of kan ik het 'risico' wel nemen? Als het even kan zou ik het morgen natuurlijk graag af willen maken.

Sorry voor het lange verhaal, ik heb een nieuwe hobby gevonden geloof ik.. :innocent:
 
Laatst bewerkt:
Haha, zie hoe het Detailing-virus je in z'n macht neemt. :p Lekker bezig geweest!

- De ramen en het glas heb ik ook meegekleid, maar de PB black hole en wax denk ik maar beter niet op de ramen gebruiken denk ik?
... Glas hoef je inderdaad niet in de glaze te zetten. Een wax op de ramen (niet je voorruit) zou je wel kunnen waxen, maar een product zoals RainX/Kleervue is hier beter geschikt voor. (Kost weinig, flesje doe je enorm lang mee)

- Welke lube heeft de voorkeur? De PB is nu op, dus ik heb nog de keus tussen de detail spray van Monello of de DDJ. De Monello hoeft na de tijd alleen maar afgenomen te worden en de DDJ moet na die tijd afgespoeld/gewassen worden? Ik was natuurlijk liever mijn auto niet nog eens, maar als het nodig is dan so be it.
... Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Born Slippy. Deze heb je in concentraat-vorm en kost dan een heel stuk minder dan andere clay lubes. Na het kleien hiermee kan je de boel goed afspoelen, wat je eigenlijk ook bij voorkeur doet met de andere lubes.
Probeer ze allemaal eens, kan je de verschillen voelen. In mijn ervaring is de Born Slippy wat zepiger/glibberiger.

- Ik was tape vergeten te bestellen. Vanavond nog gedaan en met een beetje mazzel morgen nog op tijd binnen. Maar mocht het morgen tegen de verwachting in toch droog zijn, hoe groot risico is het op de PB black hole en Collonite 845 aan te brengen zonder af te plakken? Raden jullie aan om toch even te wachten of kan ik het 'risico' wel nemen? Als het even kan zou ik het morgen natuurlijk graag af willen maken.
... Je kan prima glazen/waxen zonder af te plakken, zolang je maar geen rubbers en ongelakt kunststof raakt. ;) (Nadien weer moeten schoonmaken) Welk risico bedoel je precies? Dat je tóch deze dingen gaat raken of dat het plotseling gaat regenen?
 
  • Leuk
Reactions: Loraine
Tnx voor het uitgebreide antwoord! Ja, toch wel een soort van verslavend ofzo, haha. Enige nadeel, is dat ik nu zo dicht met mijn neus op de lak zit, dat er toch wel veel meer beschadigingen in de lak zitten als ik dacht. Maar dat eerst maar even loslaten en uiteindelijk komt er nog wel een DAP voor de oppervlakkige beschadigingen.

... Glas hoef je inderdaad niet in de glaze te zetten. Een wax op de ramen (niet je voorruit) zou je wel kunnen waxen, maar een product zoals RainX/Kleervue is hier beter geschikt voor. (Kost weinig, flesje doe je enorm lang mee)
- Volgende keer maar even meebestellen dus!

... Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Born Slippy. Deze heb je in concentraat-vorm en kost dan een heel stuk minder dan andere clay lubes. Na het kleien hiermee kan je de boel goed afspoelen, wat je eigenlijk ook bij voorkeur doet met de andere lubes.
Probeer ze allemaal eens, kan je de verschillen voelen. In mijn ervaring is de Born Slippy wat zepiger/glibberiger.

- Als het 'nawerk' dan toch eigenlijk geen verschil maakt, zal ik ze inderdaad allebei maar eens gaan testen. De PB was oke, maar vond dat ik toch nog best veel moest bijsprayen, wat dat betreft geloof ik dan dat de Born to be slippy fijner zal werken inderdaad.

... Je kan prima glazen/waxen zonder af te plakken, zolang je maar geen rubbers en ongelakt kunststof raakt. ;) (Nadien weer moeten schoonmaken) Welk risico bedoel je precies? Dat je tóch deze dingen gaat raken of dat het plotseling gaat regenen?
- Ik bedoelde het raken van de rubbers/kunstof en het daardoor beschadigen oid. Maar gezien je reactie zal dat gelukkig dus wel meevallen en zal het dan alleen een kwestie van schoonmaken zijn. Ik heb een APC van Sam's Detailing, daar zou het eventueel wel weer mee schoon te maken zijn?
 
Los van het bovenstaande zou ik de Perfetto lekker achter de hand houden; prima product om in de auto te leggen met een doek of twee zodat je vogelpoep o.i.d. gelijk kunt aanpakken. De DDJ slippy is perfect voor kleien. Om daar een detail spray voor te gebruiken vind ik zelf te kostbaar.

Voor het glazen en waxen niet te bang zijn. Met verstand te werk gaan en je zult een goed resultaat behalen.
 
  • Leuk
Reactions: Loraine
Ondanks het slechte weer toch nog iets kunnen doen tussen de buien door. Kleien afgemaakt en toch maar even snel een sopje over de auto, was voor het kleien natuurlijk al schoon dus was hooguit enkele minuten werk. Afgespoeld met de open slang methode en gedroogd. Helaas vandaag geen weer om te glazen en waxen, maar dat staat nu voor dinsdag op de planning. Dan werk ik toch thuis en kan ik enigszins zelf mijn werktijd indelen.

Maar zelfs zonder, is het al een enorme vooruitgang! De banden ben ik ook erg tevreden over, ze drogen nu niet meer zo dof op, maar blijven mooi zwart. :)
 

Bijlagen

  • 20210327_132501 (2).jpg
    20210327_132501 (2).jpg
    706,7 KB · Weergaven: 154
  • 20210327_132509.jpg
    20210327_132509.jpg
    599,3 KB · Weergaven: 158
  • 20210327_132523 (2).jpg
    20210327_132523 (2).jpg
    674,2 KB · Weergaven: 162
  • 20210327_132534 (2).jpg
    20210327_132534 (2).jpg
    577,7 KB · Weergaven: 149
  • 20210327_132541 (2).jpg
    20210327_132541 (2).jpg
    680,8 KB · Weergaven: 148
Ik was van plan om dinsdag de glaze & de wax te doen, maar een defect raam gooide roet in het eten. Raam aan de bestuurderskant maakt eigenlijk vanaf het begin al enigszins wat lawaai. Afgelopen week leek het wat erger te worden en nadat ik mijn dak open deed (en alle ramen dus automatisch naar beneden gaan) ging dit raam niet verder dan een paar cm omhoog. Natuurlijk direct garage gebeld en kon gelijk even langsrijden. Nieuw mechanisme besteld, was de volgende dag binnen en garage heeft gelukkig direct tijd gemaakt om het te repareren. Duur geintje, maar helaas wel nodig. Mijn raam links achter is ook al defect vanaf aankoop (gaat niet naar beneden), dus gelijk even gevraagd hier ook even naar te kijken. Blijkbaar gaat daar een nóg duurder systeem in, dus dat laat ik maar lekker zo.

Nu gisteren alles afgemaakt. Het weer was wat minder dan dinsdag en woensdag, maar nog prima te doen. De black hole leek niet zo heel veel te doen, maar nadat de wax er op zat zag je toch wel een redelijk verschil in diepte van de kleur en glans, alhoewel dat op de foto niet helemaal te zien is denk ik. De DAP zal denk ik niet heel lang op zich laten wachten, want ik zie echt enorm veel plekken op mijn lak die volgensmij mooi zullen opknappen na een polijstbeurt.

Maar voor nu eerst helemaal tevreden! Laat het mooie weer maar komen! :cool:
 

Bijlagen

  • 20210401_201706.jpg
    20210401_201706.jpg
    678,5 KB · Weergaven: 117
  • 20210401_201656.jpg
    20210401_201656.jpg
    663,5 KB · Weergaven: 111
Balen van het raam, maar de wetenschap dat die er nu weer tegenaan kan is ook goed.

De lak en velgen staan er mooi bij zo op het oog. Het kunststof begint daardoor wel iets meer af te steken, dus een dressing of coating daarvoor zal een volgende opleving geven net als een bandendressing :cool:
 
  • Leuk
Reactions: Loraine
Ik had nu de PB Bold N Bright Tire Dressing gebruikt. Deze lijkt nu zijn effect alweer wat te verliezen. Dit is ook geen echte dressing geloof ik, heb je aanraders?

Kunststof staat nog op de planning inderdaad, daarvoor heb ik de PB trim restorer in huis. Zodra het weer mooi weer is daar even mee aan de slag.