• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Renault Megane

Wilma

Detailing addict
15 feb 2009
485
65
Ik dacht gisteren weer eens terug aan jaren geleden..
mijn vaders auto moest gewassen worden en ik deed er alles aan om maar niet me te hoeven helpen...
wat had ik een hekel aan auto wassen en uitzuigen....

Gisteren waren de rollen omgedraaid...
Nu keek mijn vader toe en stonden ik en Arjan enthousiast de auto te detailen.

Een maand geleden heeft mijn vader een andere auto gekocht.
Na 35 jaar Opel (en 1 jaar door omstandigheden Ford) gereden te hebben, is hij overgestapt op Renault.
In eerste instantie niet zijn wens (hij wil graag Opel rijden, maar de motoren van de Astra H reageren niet goed op LPG) maar hij is nu toch wel erg blij met zijn megane ik was alleen iets minder blij...
De lak was niet zoals wij hem graag zien en ook de mooie lichte bekleding was toe aan een opknapbeurt...


We zijn gestart met de bekleding aangezien mijn vader dat het belangrijkst vond.
Toen we de bekleding goed bekeken, snapten we dat ook wel:
P1010851.jpg


P1010852.jpg


P1010853.jpg


P1010854.jpg


Met de extractor en APC+ hebben we eerst de deurpanelen, voorstoelen en de achterbank schoongemaakt.

Een 50/50 van het klepje in het deurpaneel:
P1010858.jpg


Het deurpaneel na de behandeling:
P1010863.jpg


P1010865.jpg


en de stoelen:
P1010866.jpg


en het paneel naast het stuur:
P1010869.jpg


Het liefst zouden we de auto nu een tijd met de deuren open laten staan zodat de stoelen goed kunnen drogen,
maar die tijd hadden we niet aangezien de lak ook onze aandacht verdiende.
Voor later op de dag werd er regen voorspeld, dus we zijn zo snel mogelijk door gegaan.

Arjan heeft allereerst de auto gewassen met het 2-emmersyteem en de Mequiars Hyper wash.
De wieldoppen van de winterbanden zijn gereinigd met Mequiars Wheel Brightener.
Daarna hebben we geclayed met Dodo Supernatural clay en Mequairs Last Touch.
We hebben voor deze Dodo clay gekozen ivm de zachte lak waar de meganes om bekend staan.

Daarna hebben we eerst wat foto's gemaakt van de lakschades en de lakdiktes.
Tot onze verbazing was de moterkap er het best aan toe.
De moterkap is vlak na de 1e levering van de auto overgespoten, dat verklaarde een hoop.

P1010871.jpg

(Normaal ik de lak ongeveer 130 / 140 micron)
P1010870.jpg


Het verschil met de zijkant was wel heel groot...
P1010872.jpg


P1010874.jpg


Op de volgende foto lijkt het wel mee te vallen, maar dat was maar schijn.
Daaraan kun je zien hoe lastig het is om schades op de foto te zetten:
P1010873.jpg


en de gemiddelde lakdikte op de rest van de auto:
P1010875.jpg


Na deze korte foto ronde was het tijd om met de DAPs aan de slag te gaan.
Door de verwachting dat het nog even zou gaan regenen aan het eind van de dag hebben we tussendoor amper foto's gemaakt. Alleen een aantal vergelijkende foto's.

Op de 2 foto's hieronder zie je een linkerdeur die is gepolijst met Monello Mezzo op een oranje pad en Monello Finale op een witte pad. De rechterdeur is alleen nog maar geclayed:
P1010876.jpg


P1010877.jpg


De krassen die je op de 2e foto ziet hebben we behandeld met Monello Inizio op een gele pad. Je ziet ze nu nog steeds wel een klein beetje, maar het is een heel stuk opgeknapt.

Op de 2 foto's hieronder zie je het verschil dat Monello Mezzo op een oranje pad maakte:
Op de 1e foto is de lak nog niet gepolijst:
P1010880.jpg


Op de volgende foto heb ik 1 hit met Monello Mezzo op een oranje pad gedaan:
P1010879.jpg


Uiteindelijk is de hele auto gepolijst met een oranje pad en Monello Mezzo, witte pad met Monello Finale en een licht groene pad met Finale.
Daarna is de lak gereinigd met de Swissvax Cleaner Fluid en uiteindelijk beschermt met 2 laagjes Dodo Juice Rainforest Rub wax.

Vandaag ben ik alleen bezig geweest omdat Arjan andere verplichtingen had (Calibra van een goede vriend) en heb ik vandaag het interieur waar mogelijk behandeld met APC 1:10 en Poorboys Natural Look.
Ook heb ik de banden in de Poorboy's Bold 'n Bright gel gezet en het kunstof behandeld met Poorboys Trim Restorer.

Toen was het eindelijk tijd voor de mooiste foto's...de na-foto's : :heart_eyes:

Eerst 2 detailfoto's:
P1010893.jpg


P1010896.jpg


De auto staat er nu erg netjes bij en de kleur is echt prachtig:
P1010891.jpg


P1010892.jpg


P1010899.jpg


P1010900.jpg


Ook de bekleding is erg mooi geworden:
P1010898.jpg


P1010897.jpg


Tijdens het polijsten hebben we helaas 2 korte regenbuitjes gehad. we hebben toen snel de panelen waar we mee bezig waren afgenomen en alle spullen binnen gelegd. Toen het weer droog was, hebben we de auto afgespoeld en gedroogd (met onze Delerium drying towel en Last Touch) en zijn we weer verder gegaan.

Mijn vader is nu nog gelukkiger met zijn auto en hij staat er nu ook zo bij dat wij er ook mee gezien willen worden :D
 
Alle credits voor het interieur. Wat een verschil!
Mooi resultaat behaald. Gaaf ook dat je de details per paneel doorneemt om te laten zien wat de verschillen zijn.
Ik denk dat jullie een schitterende correctie hebben behaald. Wagen staat er weer strak bij en je vader rijdt nu vast met een grote glimlach in zijn nieuwe auto rond.
 
Goeie actie om je vader blij te maken. En het is nog niet eens vaderdag.
Mooi geworden. Wat is zo een extractor toch een genot om mee te werken.
 
Het interieur van deze Megane was ook echt wel toe aan een opknapbeurt! Een heerlijk. Mooi resultaat behaald, net als op de lak. Goed werk! :)
 
Het interieur is weer prachtig
De rest trouwens ook hoor !
En het belangrijkste is natuurlijk dat de oude heer gelukkig is
 
Je vader zal heel trots op je zijn! Prachtig geworden, mooie polijstresultaten en het interieur is echt mooi schoon geworden :cool:
 
Goed gedaan Wilma, zal hij wel blij mee zijn zeg. Ik vind een licht interieur altijd mooi staan maar wat gevoelig voor vuil zeg.
 
Netjes gedaan meissie, jammer dat die kunstof raam stijlen niet mee wilden werken maar qua interieur en exterieur is is al een heel eind opgeknapt.
Nu maar hopen dat je vader hem ook gaat bijhouden ;)
 
Bedankt voor de compimenten:grinning:

Mijn vader zal hem zelf moeten bijhouden qua wassen
Ik ga niet elke week 160 km rijden daarvoor:-b

Het waxen zullen wij wel 1 keer in de zoveel tijd herhalen
 
Zal eerder 2x per jaar worden ben ik bang ;)
Eind Augustus gaan we de auto opnieuw behandelen en opnieuw voorzien van een laagje wax.
 
De credits gaan in dit geval naar Wilma omdat die 75% van deze detail heeft gedaan, ik heb slechts geholpen om de motorkap, het dak en een stukje dak te polijsten.
 
Mooi resultaat behaald zeker met het interieur. Zo'n kleur interieur is natuurlijk oom erg gevoelig voor smerigheid. Ik ontvang binnenkort een nieuwe Megane in (ongeveer) dezelfde kleur. Wat ik hoor is de Renault lak een gevoelige lak. Wat is jullie ervaring?