• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Power- /melaminespons

handig om te weten, die wondersponsjes.
Heb ook nog wat wax op een stuk plastic hangen. Dit moet er mee lukken.

Bedankt voor de tip!:cool:
 
Ik heb die melamine sponsjes ook maar eens gekocht, maar nog niet gebruikt.

wonderspons.jpg


Zoals anderen (nicknameless, tamer, D-J) al hebben opgemerkt berust de werking op schuren. De link van D-J is een interessante en verklaart de werking. To put it simply: de open structuur van de foam zorgt voor een flexibel sponsje én de opname van vuil in de spons, de melamine gedraagt zich als fijn schuurpapier (1).
Er wordt op die internetpagina al iets gezegd over de veiligheid van melamine (enkele jaren geleden was er een hoop heisa over de zoekenhuisopname van Chinese baby’s die met melamine verrijkte melk hadden gekregen (melamine krikt het eiwitgehalte van babyvoeding op). Iets dieper snuffelen levert het volgende op:

1. Met melamine behandeld brandblus-foam levert 10 x zoveel HCN (waterstofcyanide of blauwzuurgas) op dan standaardfoams (leuk weetje voor de brandweerlieden onder ons die hun fire truck foamen voor het wassen….:-b ) (2)
2. We weten weinig over de toxiciteit van melamine bij mensen (3), maar melamine kan bij aanraking van huid en ogen irriteren.
3. Het is aan te raden bij contact met melamine handschoenen te dragen (4).

Bronnen
1) How stuff works
2) Wetenschappelijk artikel in Toxicology
3) Wikipedia
4) International Chemical Safety Card
 
het droge stof is gewoon gevaarlijk voor je longen, daarom moet je ze ook nat gebruiken.

bij langdurig werken zonder handschoenen (bijv een compleet interieur) kreeg ik enorm ruwe handen en vingers , tot gebarsten huid aan toe.
daarom werk ik altijd met nitrilhandschoenen
 
Zou je deze sponzen ook kunnen gebruiken voor extreme vervuiling/aanslag op je lak zonder dat de boel gaat krassen.
 
Voorzichtig gebruik, zonder te schrobben dus, zal de lak nauwelijks beschadigen, maar bij veelvuldig gebruik en/of te hard wrijven zal zeker een doffe lak tot gevolg hebben. Zelf gebruik ik de sponsjes niet voor mijn lak. Ik beperk het gebruik tot mijn velgen (ook voorzichtig bij gespoten velgen) en voor de trims. De sponsjes scheuren snel en zijn daardoor niet langdurig te gebruiken, maar ja ze zijn zo goedkoop dat ik me daar niet druk om maak.
 
Raven zei:
Zou je deze sponzen ook kunnen gebruiken voor extreme vervuiling/aanslag op je lak zonder dat de boel gaat krassen.

Daar is detailing klei voor bedoeld, niet dit soort sponsjes...
 
we gebruiken ze op het werk ook altijd voor harde plastic delen die erg verzuild zijn. zowwel intrieur als extrieur.
met een beetje apc werkt het het fijnste vind ik.

ook op leer het is goed te doen, wel met enige voorzichtigheid.

al met al een top produckt van de action !
 
Ik persoonlijk zou het uit mijn hoofd laten om met die sponsjes aan de lak te zitten. Mijn zus heeft dit een keer geprobeerd op de lak van mijn zwager zijn volvo ]-0 ]-0 Het resultaat was allemaal doffe plekjes maar de teervlekjes waren wel weg , dat dan weer wel :ja
 
Lol,

die zijn ook wel bekend als de balbo power pads ;) Waren jaren terug een grote hype, en waren toen overal te vinden. Heb wel zo veel van die krengen gebruikt om filialen schoon te maken waar ik voorheen werkte (halfords) niet normaal.. maar heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan om ze op auto's te gebruiken (misschien omdat ik ze TE agressief vond :p dan ben ik er al vlug te bang voor!)

Zal ook maar eens snel naar de action gaan voor een party :p

groeten Dennis
 
Voor het goed schoonmaken van je ruiten zou ik Pro Vision Glass scrub cleanser nemen. Maakt echt erg goed schoon. Let wel op na gebruik je pad goed uit te spoelen anders wordt ie opgegeten door de glass scrub.
 
Vandaag even een pak gehaald bij de action, ze hebben nu 2kleurige (een roze sponskant en een witte melaminekant). Haalt duidelijk veel uit op stuurwiel, pook en handrem maar ook op een balpenstreep op het leer van de bijrijdersstoel en de vettige deurpanelen. Ook een vlekje op de hemelbekleding ging eruit. Goede optie dus, als je geen tijd/zin hebt om de APC erbij te pakken.
 
Gebruik ze altijd wel nat! Het stof van de sponsjes is geen knaller voor je longen plus ze schuren harder dan als ze nat zijn.
APC is niet altijd nodig, met gewoon water gaat het vaak ook prima.
 
Nu ik dit zo zit te lezen geloof ik dat ik al jaren een dergelijk product in huis heb staan voor het sanitair. Alleen heet dit wondersteen volgens mij. Weet iemand of dit hetzelfde is?