• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ruit reinigen

kevin-b

Detailing rookie
28 apr 2020
11
15
O-Vl
Het zoveelste topic hier over het verwijderen van vlekken op ramen... ;)

Ik heb nochtans al gelezen dat "sonax glass polish" in combinatie met de "flexipads microfibre cutting disc" of "finishing disc" een zeer goed resultaat geven.

Ik vroeg mij echter af of ik de investering nog even kon uitstellen (heb nog maar net geïnvesteerd), en mij zou kunnen redden met de middelen die ik al heb.
Op zich zou ik de glass polish en de flexipads wel kunnen kopen voor mijn huidige DA machine (125mm), maar het kriebelt enorm om ook een kleinere machine aan te kopen.
(Ik werk graag met machine :))
Moest ik dan kleinere machine kopen zou ik liefst de flexipads op die machine kopen (80mm) in plaats van op de grotere machine...

Concreet:
Ik heb een DA machine met de rupes pads: Wit, Geel en Groen.
Polijstmiddelen:
Commandant 4
PB SSR 2.5,
Rupes medium polijstpasta (groen)
Rupes fijne polijstpasta (geel)
Meguiars Marine "One step cleaner wax" (is niet echt polijstmiddel)

Kan ik de ruit daarna beschermen met een wax?
Ma Fra tortuga brill
Starbrite Marine polish met PTEF
Meguiars tech wax 2.0
Collinite 925

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Heb je al een glasreiniger geprobeerd? :p

Als je je al Rupes-producten in huis hebt, kan je ook gewoon de ruiten hiermee polijsten. Je zal niet volgas slijpen zoals op de lak, maar de korrel helpt wel bij het reinigen.

(Uiteraard eerst goed schoonmaken en kleien)

Persoonlijk smeer ik geen wax op glaswerk. Kan wel, maar er is beter spul te krijgen. Op de voorruit smeer ik sowieso geen wax.
 
  • Leuk
Reactions: kevin-b
Weet je wat de oorzaak is van de vlekken? Zoals Quantoxx aangeeft kan je best beginnen met een goede glasreiniger (ik ben zeer tevreden van de Invisible Glass Premium Glass Cleaner). Mocht dit toch niet het resultaat geven waar je naar op zoek bent kan je een eventuele dieptereiniging van het glas overwegen door het volgen van de Forensic Detailing guide to automotive glass cleaning.

Daarnaast zou ik ook geen wax aanbrengen op glaswerk aangezien je het risico loopt op een zichtbare waas op het glas. Vandaar ook dat er specifieke glass sealants op de markt zijn die naast een hogere duurzaamheid geen waas achterlaten op het glas. Voor het aanbrengen van deze sealants is het wel vaak nodig een specifieke compound te gebruiken die je dan kan aanbrengen met je DA machine (mocht je hier geen specifieke pad voor willen kopen gebruik je gewoon de pad met de hoogste "cut" die je hebt)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: kevin-b