• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rupes deluxe set aangeschaft. Now what?

dctrl

Detailing rookie
22 jul 2015
20
12
Tot heden detailde ik mijn auto's steeds met de hand, met uiteenlopende resultaten.

Ik had indertijd zo'n blauwe subaru die ik echt perfect kreeg, wegens de zachte lak.
Aan de andere kant heb ik al 12 jaar een 33jaar oude benz in originele lak. Die glanst fenomenaal, maar zit nog wel vol krasjes.

Nu heb ik dus een rupes 21 delfde set, en ik weet het allemaal niet meer met die padkleuren en zo.

Uiteraard zal wassen, ironnen en kleien alles vooraf gaan.

De set geeft me 4 flesjes polijstmiddel, met 4 bijhorende pads. Ik moet niet alle 4 de middelen gebruiken hoop ik, maar in functie van de lakhardheid OF de blauw/geel combinatie, OF de groen/wit combinatie gebruiken?

Verder was ik gewoon om na een handmatige polijststap de PB professional polish te gebruiken. Kan ik dat ook machinaal en zo ja, op welke van mijn 4 pads?

Gevolgd door een glaze en/of wax. Ik heb nog een beetje dodo juice iron gloss (is een glaze dacht ik), en dodo juice purple haze (pro) wax en ook nog wat vloeibaar wax-spul van meguiars (tech wax). Kan ik dat ook machinaal, op welke pad?

Kan ik een pad gebruiken voor meerdere stappen (Bvb polish en glaze met dezelfde pad)? Zo nee, hoe was je een pad uit?

En als laatste: welke snelheden voor welke stap?

Ik heb dus niet echt vragen/problemen over het detailen op zich, wel over het machinaal doen ervan.

Wie kan mij op weg helpen?
 
Ik zal je proberen een beetje op weg te helpen.

Eigenlijk kan je het al aan de pads voelen. De zachter de pads de lichter de stap

Blauw in een hele harde pad en is de zwaarste van de set.
En dan van hard naar zacht -- groen, geel en wit.

We zeggen altijd dat je een test spot moet doen voor je gaat polijsten. Ik vind groen op groen een mooie combi voor een test spot.
Check de lak voor af, maak een mooie hit en kijk of je tevreden ben met het resultaat.

Ben je tevreden ga je verder met deze combi, ben je bijna tevreden doe je nog een hit, heb je het gevoel dat er niks of weinig gebeurd dan ga je voor blauw op blauw.

Je moet niet bang zijn om toeren te maken. Bij mij gaan blauw en groen op standje 6, en geel doe ik op standje 4. (Wit ook)

De prof polish zou je op een gele pad kunnen gebruiken, maar ik zou zelf gewoon het gele polijst middel gebruiken.