• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rupes of rotary?

Michel Caspers

Detailing trainee
18 apr 2015
7
25
41
Noordwijk
Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn mini (die aankomend donderdag afgeleverd wordt) een orange peel behandeling geven. Ik zat te denken dat te doen met de monello denim pads. Alleen heb ik daar niet de juiste apparaten voor. Op dit moment heb ik een meguiars dap (g110v) en een PAW900.
Ik twijfel of ik voor een rupes moet gaan of dat ik beter een Rotary kan aanschaffen.

Hebben jullie tips?
 
  • Leuk
Reacties: Ferdy
+1 voor Soepergrover

Ik geloof dat er hier wel een aantal leden zijn die een Duetto hebben.

Als je goed om kan gaan met een Rotary, kan je ook goed polijsten. Dus goed corrigeren én finishen. Werken met een excentrische machine zoals de LHR15 of zelfs de LHR21 is in vergelijking dan een stuk minder moeilijk, maar behaal je ook prima resultaten.

De Duetto ken ik persoonlijk niet en weet dus ook niet wat de voor-en-nadelen zijn tegenover bijv. de Rupes LHR15. (Duetto heeft een compacter formaat, de LHR15 een grotere uitslag?) De Duetto set lijkt ook meer gericht op wetsanden o.i.d.

Ikzelf gebruik de DAP900 V3 en Rupes LHR21. Ik polijst dus volledig excentrisch.
 
Ik zou verder gewoon mooi willen polijsten. Ik twijfel nu over de rupes duetto, de rupes lhr15 en een andere rotary. Heeft iemand ervaring met de duetto?
Ik heb de BF21 ,Duetto en mini maar heb ook wel met een BF15 gewerkt.
Voor het algemene werk zou ik voor een BF15/21 gaan. De Duetto (12mm uitslag) heb ik voor erbij en is echt een fijn/handzaam apparaat. Ja je kan er ook mee schuren/wetsanden maar als jij Orangepeel wil verwijderen zou ik voor een Rotary en denim pads gaan.
 
@Michel Caspers ,wat ik me wel trouwens hardop afvraag...
Als je dus nog geen machine hebt die geschikt is ontbreekt ook nog de ervaring ga ik ff vanuit maar zou dit dan nou wel zomaar gaan doen en dan op een nieuwe auto?
Ik bedoel inlezen is 1 ding...
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Hebben jullie tips?

In jouw situatie (nieuwe auto, flinke sinaasappelhuid, harde lak, weinig ervaring, geen geschikte machine) zou ik serieus overwegen de sinaasappelhuid door een professioneel bedrijf (of iets wat daar heel dicht in de buurt komt) te laten aanpakken.

Daarna kun je hem zelf veilig bijhouden met de foolproof machines die je al hebt.

Zo zou ik het althans doen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Orangepeelen kán wel met de DAP/Rupes, maar is minder effectief.... Dusjah, zelf de afweging maken denk ik.
Als je nog nooit een rotary hebt vastgehouden, zou ik niet zomaar gelijk de stap naar orangepeelen nemen denk ik...
 
+1 voor @ivo's
Kijk eerst wat je kan behalen met je huidige machines, voordat je er een krachtiger apparaat op loslaat.
Ik lees wel verhalen van pro's die meteen zoveel lak van een gloednieuwe wagen afschaven, maar ik zou het wel spannend vinden.
Is er trouwens iets over bekend hoeveel micron je gemiddeld moet weghalen om de orangepeel strak te krijgen?
 
Ik heb inderdaad geen ervaring met een rotary. Daarom zit ik ook nog te twijfelen. Met de dap en de paw heb ik wel al flink wat ervaring en dat gaat ook gewoon erg lekker. Ik ben heel erg voorzichtig met mijn auto's maar vind de stap naar een rotary gewoon nog even te groot. Ik denk dat ik een rupes lhr 15 mk2 koop en daar dan mee aan de slag ga. Misschien dan ook met de denim pads al ben ik dan wel langer bezig.
 
Ik denk dat ik een rupes lhr 15 mk2 koop en daar dan mee aan de slag ga. Misschien dan ook met de denim pads al ben ik dan wel langer bezig.

Ik gooi maar even een balletje op...; Als je een denimpad op een D/A draait, zal hij minder effectief zijn. Maar betekent dit ook dat hij minder zal slijten als op een Rotary en je hetzelfde resultaat behaalt als je simpelweg langer door werkt?

Dus... wanneer de pad op beide machines toe is aan vervanging, heb je dan hetzelfde resultaat geboekt?



Greetz