• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scania R630

kaal.nl

Detailing addict
8 okt 2009
64
52
Naar alle waarschijnlijkheid krijg binnenkort wel een hele bijzondere detailklus. Het is de bedoeling dat ik binnenkort een Scania R630 onder handen moet gaan nemen. Het betreft een auto van 3 jaar oud die op dit moment een totale metarmorfose krijgt. De eigenaar heeft 'm nog maar net in zijn bezit maar heeft de truck meteen naar Zweden gestuurd om daar de motor wat verder te laten kietelen en de bak daarop aan te passen. Vervolgens komt de auto terug naar Nederland waar hij helemaal wordt overgespoten en ge-poedercoat.
De Scania wordt extreem diep donker blauw metallic tegen paars/zwart aan en de cabine krijgt 12(!) blanke laklagen! Het chassis wordt ge-poedercoat in dezelfde kleur en krijgt 4 blanke laklagen. Het interieur wordt volledig wit. Bekleding wit, stuurwiel wit, dashboard wit en de stoelen worden met wit leer bekleed! Er komen hoogglans gepolijste lichtmetalen Alcoa wielen onder en die worden uiteraard ook voorzien van de nodige blanke laklagen. Er komt ook ontzettend veel rvs op de wagen. Kortom; Het moet een echte showauto gaan worden.

Als de auto terug is van de spuiter, kom ik in beeld. Het is de bedoeling dat al dat moois natuurlijk ook beschermd gaat worden. Ik ben voorzichtig ge-interresseerd om deze klus aan te pakken. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een vrachtwagen gedaan en zeker geen een die vers gespoten is. Volgens de spuiter zou hij na het spuiten gelijk in de wax gezet kunnen worden maar ik heb ook weleens gelezen/gehoord dat je hier beter een paar weekjes mee kan wachten ivm uitharden/uitademen. Het is de bedoeling dat de auto een extreme hoogglans wetlook gaat krijgen. Eigenlijk heb ik geen idee hoe ik dit het beste aan kan pakken. Mijn eerste ingeving is om 'm toch een paar hits met finale op zwart te geven alvorens ik 'm in de wax ga zetten. Is dit wel verstandig??? Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik een beetje huiverig ben. De eigenaar heeft echt serieus geld in de Scania gepompt en eist natuurlijk perfectie. Ik heb genoeg ervaring en een breed scala aan producten van de beste merken maar toch...

Stiekem hoop ik dat jullie me een beetje moed in kunnen praten want het is wel een hele gave uitdaging. Alle tips&trics zijn natuurlijk meer dan welkom!

Mvg Robin
 
Veel gaat afhangen van de spuitskills die de spuiter heeft.

Op dit moment ben ik bezig met een Opel Calibra die volledig vanaf de grondlaag is overgespoten. In de nieuwe lak (samengesteld uit 12 kleuren) zou 50% meer metallic moeten zitten als in de orginele lak. Juist omdat het een show auto moet worden heeft de eigenaar er 7 lagen blanke lak (zit gemiddeld op 360 micron) overheen laten zetten.

Nu zit volgens mij juist daar het probleem : wat ik ook probeer, de lak blijft "dof" en volgens mij heeft dat voor 99% te maken met die blanke lak lagen.
Toen de basis lak erop zat zijn we namelijk bij de spuiter wezen kijken en toen was het resultaat echt verbluffend.
Op mijn Astra zit de standaard af fabriek lak en daar zit zeker 10x zoveel reflectie in.
 
Als leek ;

Misschien te vergelijken met een spiegel waar je een transparante folie over plakt, en nog één, en nog één ... enz... ? Dan mag je nog die buitenste folie hoogglans polijsten, als er ergens tussen 2 lagen een "foutje/contrast" zit krijg je mijn inziens dat er misschien niet uit?

Er wordt bijkomend wel eens verteld dat voor serieuze lakcorrectie's er best 6 weken wordt gewacht om de lak volledig te laten harden/uitdampen. Daarnaast, krijgt die eerste laag wel de kans om volledig uit te harden/dampen als er al x-tal lagen over zit?

ik weet het ook niet, maar als n00b probeer ik mee te denken....
 
Het grootste probleem zit em in de meerdere lagen blanke lak.
In tegenstelling tot de naam 'blanke lak' is deze helemaal niet zo blank als gedacht wordt.

Zoals Dibbuz het al een keer vertelde en is een heel mooi voorbeeld:
1 plastic velletje wat tussen de plakjes vleeswaren zit, is transparant, neem je er 100, dan zie je niets meer, zo ook met blanke lak.

Ik heb destijds ook gevraagd aan de spuiter of ie wat extra laagjes blanke lak op m'n scooter wilde spuiten, maar dat raadde ie af omdat het dan gelig wordt en voor kleurverschil zorgt.

De enige mogelijkheid om de boel als een spiegel te krijgen, is om deze tussentijds te wetsanden, polijsten, schuren, spuiten, wetsanden, polijsten, schuren, spuiten enz. Zo voorkom je ook de zogenaamde sinasappelhuid....

Zo ook onderstaand raam van een spuitcabine, in den beginne is deze kraakhelder, maar hoe vaker er met blanke lak wordt gespoten in de cabine, de zwevende deeltjes blanke lak slaan neer op de ramen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het komt er op neer dat je meerdere blanke lak lagen door te wetsanden weer wegschuurt om een zo strak mogelijk resultaat te bereiken. Dit is in principe normaal bij showauto's. Niet iets voor beginners.
 
@Nicknameless je plaatje is heel leuk. Maar heeft hier totaal niets mee te maken aangezien op het plaatje wat je laat zien alleen maar spuitnevel staat.

Wat ik wel in de praktijk heb ervaren is dat er een gelige waas over heen kan kom te zitten bij meerdere lagen blanke lak.
Weet niet of hier verschil in zit bij andere merken, maar dat is iets voor de profs ;-)
 
Als er alleen blankelak zit moet er ook kleur bij zitten

Dat is geen nevel op het raam van de spuitcabine maar kleeflak. In bijna alle spuitcabines zitten de wanden in de kleeflak
Er zal ook vast wat nevel op zitten maar nooit niet veel de afzuig instal van de cabrie is te sterk dat er daar nevel kan zitten
 
wellicht een stomme vraag, maar waarom zou je zoveel lagen blanke lak willen? En wat is dan het verschil tussen 11 of 12 lagen blanke lak? Als ik zie hoe een normaal gespoten auto kan glimmen, zie ik niet in waarom je al die lagen zou willen.
 
Omdat je de blanke lak laag corrigeert tijdens het polijsten.

In beide gevallen zijn het show "auto's" en die worden vaker gepolijst dan een woon werk auto.
Omdat je dan zo'n dikke blanke lak laag hebt kan je heel veel corrigeren. In ons geval zit er op een standaard Opel zo'n 130 - 140 micron, door de extra lagen is dit nu 350 - 370 micron geworden.
Dat is toch al bijna 2/3 extra meer speelruimte.
 
kaal.nl zei:
Het is de bedoeling dat al dat moois natuurlijk ook beschermd gaat worden. ........................

...een die vers gespoten is. Volgens de spuiter zou hij na het spuiten gelijk in de wax gezet kunnen worden maar ik heb ook weleens gelezen/gehoord dat je hier beter een paar weekjes mee kan wachten ivm uitharden/uitademen.


Als je alleen een wax neemt en geen sealant dan is dat niet zo`n prob.Een sealant sluit alles af waardoor het uithardproces wat problemen krijgt.
 
Het is de bedoeling dat de Scania een soort rijdende reclamezuil voor de autospuiterij/schadehersteller gaat worden. De naam van het bedrijf komt ook vrij prominent achter op de cabine te staan. Ze weten waar ze over praten en leveren absoluut geen prutswerk af.
De huidige Scania van de eigenaar is daar ook gespoten in heeeeeeeel donkergroen metallic. Hier zitten 8 lagen blanke lak op. Tussen deze lagen is er idd ge-wetsand en gepolijst. Op deze truck zit er een onzettende diepgang in de lak. Bij truckers is het een soort gewoonte om de auto eens in de zoveel tijd in het zuur te zetten. Volgens mij is dit vergelijkbaar met een soort aggresieve velgenreiniger. De groene truck is inmiddels wel wat gelig uitgeslagen maar dit komt door het zuur en zeker niet door de vele lagen blanke lak. Het is de bedoeling dat er bij de 'nieuwe' Scania ook ge-wetsand en gepolijst wordt tussen de lagen. Dit geldt trouwens alleen voor de cabine. Het poedercoaten van het chassis wordt elders gedaan.

Het is de bedoeling dat als de Scania afgeleverd wordt, ik hem netjes moet detailen. Hij moet goed met een duurzame wax behandeld worden die de wetlook van de lak moet accentueren. De detailspulletjes die ik voor deze klus nodig heb mag ik op de eigenaar z'n kosten aanschaffen. Mits het niet te gek werd haha. Ikzelf zat aan een wax als Fuzion of zo te denken. Met deze wax heb ik ook de Bmw m5 van de eigenaar behandeld vorig jaar en hij was er erg van onder de indruk. Vandaar dat hij ook bij mij aanklopte om de Scania te doen. Als het goed is mag ik de Scania zo'n 2 a 3 keer per jaar van een opfrisbeurtje voorzien. De wagen zal op mijn advies niet meer in het zuur gezet gaan worden. Daar heeft Robin wel andere methode's en middeltjes voor :-" .

De verwachting is dat de Scania begin augustus bij de spuiter vandaan komt. Daarna wordt de auto afgebouwd (lees: lampen en andere tierelantijntjes monteren).
Bedankt alvast voor de belangstelling:-)^ . Ik hou jullie op de hoogte...

Robin
 
Dan zou ik toch voor een andere wax gaan. Gezien de test die Rogier gedaan heeft met betrekking tot de standtijd van de diverse waxen (oa. de Fuzion), zou ik voor de Monello Ibrido gaan
 
Ik sta voor alles open. Met de Fuzion heb ik goede ervaringen en vond ik de standtijd ook zeker niet tegenvallen. Met Ibrido en C-Quarts heb ik geen ervaring. C-Quarts is een soort pantser toch?
Ik lees ook goede dingen over de Auto finesse waxen. Ik ga me er nog wel eens goed in verdiepen. Voorlopig is het nog niet zo ver!
 
het probleem wat je hebt met vrachtwagens is dat deze 9 van de 10 keer door een wasstraat gaan, en daar gebruiken ze een agressievere soort zeep dan verkrijgbaar in de carclean shop bijv ;)

is ook wel nodig aangezien het toch werkpaarden blijven en ze soms wel heel erg smerig zijn, en dan heeft wel als nadeel dat de lak wat doffer word, ook vanwege de borstels die gebruikt worden.



en daarnaast de meeste chauffeurs interesseert het niet of weet niet wat een swirl is :-"
 
Dan mischien toch voor de Ibrido gaan????

Maar persoonlijk vindt ik deze het beste smeren als er eerst een Glaze op de wagen zit ( byv , de Poorboys Black Hole ).Zonder Glaze vindt ik hem wat stroevig smeren.


Maar de Fuzion is een fijne wax om mee te werken.
 
Als je kiest voor duurzaamheid dan viel bij mij de fuzion al direct af.
De fuzion is een hele fijne en goede wax maar duurzaam is deze zeker niet. Ik heb op mijn Megane (rijdt 250km p/d) de ene zijde in de fuzion gehad en de andere in de dodo purple haze waarbij na 3 weken de fuzion al zeer rap minder werd en er na 2 maanden al geen sheeting of beading meer te zien was. Bij veel regenval wat gecombineerd gaat met vuil is deze wax mijn inziens niet opgewassen.

Aangezien de wax toch zeker 5 à 6 maanden moet blijven zitten zou er voor mij maar 1 optie zijn : C-Quartz !