Hi All,
Omdat het lease contract van de auto van mijn vriendin af liep konden we een nieuwe auto gaan uitkiezen. Na lang getwijfel en gezoek kwamen we uit op een Seat Leon. Ze had een aantal wensen waaronder een hatchback, automaat en binnen het gestelde budget van de werkgever. Omdat bij nieuwe Leon's alleen nog maar 1.5L modellen beschikbaar waren en deze niet binnen budget vielen kwam ik per toeval een 1.0 model tegen wat aan de wensen voldeed tegen bij een dealer in Tilburg. Top! En snel leverbaar en precies wat ze zocht.
Na wat contact heen en weer met de dealer en leasemaatschappij was de deal rond en konden we hem gaan ophalen. Echter toen kwam het verzoek om bij levering eigenlijk al het transport plastic lekker te laten zitten en hij niet gepoetst opgeleverd hoeft te worden. Dealer vondt het een merkwaardig verzoek, maar wou graag mee werken. Daarna in het kader van " Nee heb je, ja kun je krijgen" gecheckt of het mogelijk was om de auto dan op locatie daar te komen wassen en een eerste beurt te geven. "Geen probleem", Top!.
Na een post hier op het Forum om te kijken of iemand wou of kon helpen, kreeg ik een enthousiast bericht van @Jansen. Alles geregeld en we konden eind september terecht voor de oplevering van 01-10...
's ochtends vroeg vertrokken vanuit vleuten en Jan opgepikt in houten. Spullen ingeladen en met een goed gevulde wagen net voor openingstijd aangekomen bij de dealer. Nadat alle lampen waren aangedaan en we binnen werden gelaten, bleek dat de auto niet op locatie stond maar per abuis teruggestuurd was naar de voorraad locatie en achter een slot stond. Eigenlijk niemand aanwezig op die locatie maar na wat belletjes was het voor elkaar en konden Jan en ik aan de gang.
Auto compleet met transport plastic op exterieur en interieur. (geneigd om de bescherming op de hoogglans stijlen te laten zitten...)



Na deze vertraging wilden we gauw aan de gang en dus werden we gewezen waar alles stond. We hadden een privé wasstraat waar de auto gewassen kon worden met Hogedrukreiniger. Mooi! Maar daar kwam tegenslag nummer 2 om de hoek HD was dood... "Gisteren deed hij het nog" .. Helaas dan maar roeien met de riemen..
Bezig in de "privé" wasstraat
- Allereerst de volledige auto ingespoten met TFR
- Gefoamed met Wolf Chemicals Foam
- Daarna hebben we de volledige auto gewassen (nanolex Pure)
- Hierna is het volledige lakwerk (inc velgen) ontijzerd (Bilt hamer Korosol)
- Nogmaals gewassen
- Afgespoeld
- Gekleid (Supernatural fine + DDJ Born Slippy)
- Afgespoeld
Het was nogal een gedoe om de auto goed af te spoelen omdat de HD het niet deed en de slang naar de HD max 2 meter was. Uiteindelijk gelukt en konden we de auto met doeken drogen.
Blij dat we de auto ontijzerd hebben. Blijft moeilijk te zien op een donkere lak echter was op de grond duidelijk het effect te zien.
Lokale was kit van de dealer

Nadat de auto gewassen was kon hij naar de andere zijde van het pand gereden worden. Hier hadden we een "eigen" ruimte met een brug waar doordeweeks de intakes worden gedaan door de garage. Hier hadden we zeker 2 meter om de auto heen met fatsoenlijke verlichting. Een hele fijne ruimte om in te kunnen werken.
In eerste instantie de kiertjes uitgeblazen met de MasterBlaster (4HP) en daarna een inspectie rondje van eventuele defecten. Deze gemarkeerd om later extra aandacht te kunnen geven. Door de vertragingen realiseerden we ons echter wel dat het krap zou gaan worden om de auto meersteps te polijsten, wassen en te coaten. Dus moest het gas er op!
Drogen met de MasterBlaster
Lakdikte rondom van de auto
Inspectie rondje gedaan en defecten gemarkeerd
Gezien de tijd en de staat van de HD in de wasstraat hadden we de conclusie getrokken dat, indien we de auto ook nog wouden coaten, het niet reëel was om deze volledig nogmaals te kunnen wassen (met heet water en ontvetter). Om deze reden gekeken naar polijstmiddelen welke minder "vettig" zijn zodat deze gemakkelijker te verwijderen zijn. Dit in het achterhoofd houdend kwamen we uit op de Polish van Gyeon. Deze gaf voldoende correctie en finishte met een prima glans.
Ik ben begonnen met afplakken en Jan heeft zich gestort op de achterzijde van de Leon. Deze kon gedaan worden met kleine pads en zo kon ik de auto alvast afplakken. Daarna hebben we het zo verdeeld dat hij de randjes en lastige hoekjes deed met de Rupes, en ik de grotere vlakken met een DAP. Dit werkte prima en zo konden we zonder elkaar in de weg te zitten meters maken.
Na kort overleg en wat rekenwerk, besloten we dat we een deadline hadden van half 4 om de auto nog te kunnen ontvetten en coaten en om 5 uur klaar te zijn (sluitingstijd dealer).
Lichte lakdefecten (na paar maanden op voorraad terrein)
Jan in actie met Rupes
Resultaat na de eerste vlakken polijsten
Het polijsten hebben we afgerond en zoveel mogelijk geprobeerd de gemarkeerde plekken aandacht te geven. Helaas door de beperking in tijd, de voorkeur gegeven om niet een perfect resultaat na te gaan maar vooral het coaten af te ronden. Zo doende konden we tijdig starten met het ontvetten van het lakwerk.
Dit gedaan met:
- Nanolex EX
- Nieuwe set doeken van ProfiPolish (gesloten lus)
Hierbij deed een de panelen goed "nat" maken met de EX en met een "natte" doek over het paneel gaan, waarna de ander met een relatief droge doek alle panelen na liep.
Na het ontvetten overgegaan op het coaten. Hierbij dezelfde doeken gebruikt en de Gyeon One. Ook hierbij was het prettig werken met 2 man. De een deed de applicatie met de applicator van gyeon en de ander kwam daar rap achteraan met 2 doeken. 1 voor de eerste keer afnemen en de andere voor het nalopen van het paneel.
Aan het coaten (Reflectie van de auto)
50/50 rechterzijde is gecoat en bijna volledig afgenomen. Goed te zien dat de lak een tikkie donkerder wordt.
Na het coaten was het ongeveer 5 over 5 en moesten we rap gaan opruimen. Gelukkig hadden de medewerkers geen haast en konden we relatief rustig aan alles wegruimen en in de auto zetten. Al met al een geslaagde dag die ondanks de tegenslagen een mooi resultaat heeft opgeleverd:
Speciale dank aan @Jansen voor zijn hulp. Heel tof dat je tijd vrij hebt willen maken om te helpen. Zonder was het waarschijnlijk niet af gekomen.
Daarnaast was de gastvrijheid en het beschikbaar stellen van een ruimte door de dealer (Skoda/Seat van Mossel Tilburg) Natuurlijk ook top. Nieuwsgierig kwamen er af en toe een aantal mensen meekijken. Maar ze konden vooral waarderen dat er tijd en aandacht werd gestoken in de auto.
Bedankt voor het lezen!
Omdat het lease contract van de auto van mijn vriendin af liep konden we een nieuwe auto gaan uitkiezen. Na lang getwijfel en gezoek kwamen we uit op een Seat Leon. Ze had een aantal wensen waaronder een hatchback, automaat en binnen het gestelde budget van de werkgever. Omdat bij nieuwe Leon's alleen nog maar 1.5L modellen beschikbaar waren en deze niet binnen budget vielen kwam ik per toeval een 1.0 model tegen wat aan de wensen voldeed tegen bij een dealer in Tilburg. Top! En snel leverbaar en precies wat ze zocht.
Na wat contact heen en weer met de dealer en leasemaatschappij was de deal rond en konden we hem gaan ophalen. Echter toen kwam het verzoek om bij levering eigenlijk al het transport plastic lekker te laten zitten en hij niet gepoetst opgeleverd hoeft te worden. Dealer vondt het een merkwaardig verzoek, maar wou graag mee werken. Daarna in het kader van " Nee heb je, ja kun je krijgen" gecheckt of het mogelijk was om de auto dan op locatie daar te komen wassen en een eerste beurt te geven. "Geen probleem", Top!.
Na een post hier op het Forum om te kijken of iemand wou of kon helpen, kreeg ik een enthousiast bericht van @Jansen. Alles geregeld en we konden eind september terecht voor de oplevering van 01-10...
's ochtends vroeg vertrokken vanuit vleuten en Jan opgepikt in houten. Spullen ingeladen en met een goed gevulde wagen net voor openingstijd aangekomen bij de dealer. Nadat alle lampen waren aangedaan en we binnen werden gelaten, bleek dat de auto niet op locatie stond maar per abuis teruggestuurd was naar de voorraad locatie en achter een slot stond. Eigenlijk niemand aanwezig op die locatie maar na wat belletjes was het voor elkaar en konden Jan en ik aan de gang.
Auto compleet met transport plastic op exterieur en interieur. (geneigd om de bescherming op de hoogglans stijlen te laten zitten...)



Na deze vertraging wilden we gauw aan de gang en dus werden we gewezen waar alles stond. We hadden een privé wasstraat waar de auto gewassen kon worden met Hogedrukreiniger. Mooi! Maar daar kwam tegenslag nummer 2 om de hoek HD was dood... "Gisteren deed hij het nog" .. Helaas dan maar roeien met de riemen..
Bezig in de "privé" wasstraat
- Allereerst de volledige auto ingespoten met TFR
- Gefoamed met Wolf Chemicals Foam
- Daarna hebben we de volledige auto gewassen (nanolex Pure)
- Hierna is het volledige lakwerk (inc velgen) ontijzerd (Bilt hamer Korosol)
- Nogmaals gewassen
- Afgespoeld
- Gekleid (Supernatural fine + DDJ Born Slippy)
- Afgespoeld
Het was nogal een gedoe om de auto goed af te spoelen omdat de HD het niet deed en de slang naar de HD max 2 meter was. Uiteindelijk gelukt en konden we de auto met doeken drogen.
Blij dat we de auto ontijzerd hebben. Blijft moeilijk te zien op een donkere lak echter was op de grond duidelijk het effect te zien.
Lokale was kit van de dealer

Nadat de auto gewassen was kon hij naar de andere zijde van het pand gereden worden. Hier hadden we een "eigen" ruimte met een brug waar doordeweeks de intakes worden gedaan door de garage. Hier hadden we zeker 2 meter om de auto heen met fatsoenlijke verlichting. Een hele fijne ruimte om in te kunnen werken.
In eerste instantie de kiertjes uitgeblazen met de MasterBlaster (4HP) en daarna een inspectie rondje van eventuele defecten. Deze gemarkeerd om later extra aandacht te kunnen geven. Door de vertragingen realiseerden we ons echter wel dat het krap zou gaan worden om de auto meersteps te polijsten, wassen en te coaten. Dus moest het gas er op!
Drogen met de MasterBlaster
Lakdikte rondom van de auto
Inspectie rondje gedaan en defecten gemarkeerd
Gezien de tijd en de staat van de HD in de wasstraat hadden we de conclusie getrokken dat, indien we de auto ook nog wouden coaten, het niet reëel was om deze volledig nogmaals te kunnen wassen (met heet water en ontvetter). Om deze reden gekeken naar polijstmiddelen welke minder "vettig" zijn zodat deze gemakkelijker te verwijderen zijn. Dit in het achterhoofd houdend kwamen we uit op de Polish van Gyeon. Deze gaf voldoende correctie en finishte met een prima glans.
Ik ben begonnen met afplakken en Jan heeft zich gestort op de achterzijde van de Leon. Deze kon gedaan worden met kleine pads en zo kon ik de auto alvast afplakken. Daarna hebben we het zo verdeeld dat hij de randjes en lastige hoekjes deed met de Rupes, en ik de grotere vlakken met een DAP. Dit werkte prima en zo konden we zonder elkaar in de weg te zitten meters maken.
Na kort overleg en wat rekenwerk, besloten we dat we een deadline hadden van half 4 om de auto nog te kunnen ontvetten en coaten en om 5 uur klaar te zijn (sluitingstijd dealer).
Lichte lakdefecten (na paar maanden op voorraad terrein)
Jan in actie met Rupes
Resultaat na de eerste vlakken polijsten
Het polijsten hebben we afgerond en zoveel mogelijk geprobeerd de gemarkeerde plekken aandacht te geven. Helaas door de beperking in tijd, de voorkeur gegeven om niet een perfect resultaat na te gaan maar vooral het coaten af te ronden. Zo doende konden we tijdig starten met het ontvetten van het lakwerk.
Dit gedaan met:
- Nanolex EX
- Nieuwe set doeken van ProfiPolish (gesloten lus)
Hierbij deed een de panelen goed "nat" maken met de EX en met een "natte" doek over het paneel gaan, waarna de ander met een relatief droge doek alle panelen na liep.
Na het ontvetten overgegaan op het coaten. Hierbij dezelfde doeken gebruikt en de Gyeon One. Ook hierbij was het prettig werken met 2 man. De een deed de applicatie met de applicator van gyeon en de ander kwam daar rap achteraan met 2 doeken. 1 voor de eerste keer afnemen en de andere voor het nalopen van het paneel.
Aan het coaten (Reflectie van de auto)
50/50 rechterzijde is gecoat en bijna volledig afgenomen. Goed te zien dat de lak een tikkie donkerder wordt.
Na het coaten was het ongeveer 5 over 5 en moesten we rap gaan opruimen. Gelukkig hadden de medewerkers geen haast en konden we relatief rustig aan alles wegruimen en in de auto zetten. Al met al een geslaagde dag die ondanks de tegenslagen een mooi resultaat heeft opgeleverd:
Speciale dank aan @Jansen voor zijn hulp. Heel tof dat je tijd vrij hebt willen maken om te helpen. Zonder was het waarschijnlijk niet af gekomen.
Daarnaast was de gastvrijheid en het beschikbaar stellen van een ruimte door de dealer (Skoda/Seat van Mossel Tilburg) Natuurlijk ook top. Nieuwsgierig kwamen er af en toe een aantal mensen meekijken. Maar ze konden vooral waarderen dat er tijd en aandacht werd gestoken in de auto.
Bedankt voor het lezen!