• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Show off: Full Detail Mercedes zilver

snakky

Detailing trainee
13 apr 2019
23
45
Bij het bestellen van een nieuwe wagen was het eerste die bij mij opkwam " hoe bescherm en laat ik deze blinken zoals geen ander" . Zo kwamen we hier op het forum terecht en dacht dit varkentje zullen we eens vlug wassen maar na enkele gestelde vragen bleek niks minder waar , m a w bezint eer ge begint . Ik maakte voor het eerst kennis met het coating gebeuren maar werd al even vlug achterdochtig door de vele verhalen hier op het forum dat het niet aan te raden is voor mensen zonder polier ervaring en zo werd ik op het forum voorgesteld aan Tembaco door Ric325i en zo ging de bal aan het rollen waarvoor mijn dank . Ik wilde veel zelf doen maar zonder risico van geblunder en door voor afgaand vermelde was ik daarvoor verzekerd .
Na wat tegen slagen en wacht tijden van 7 1/2 maand konden we overgaan tot de essentie van de zaak :
Er werd begonnen met het foamen van de wagen met snowfoam combo 2 en deze laten zijn werk doen terwijl de velgen onder handen werden genomen met nanolex pure met behulp van een wash mitt en enkele velgen borstels . daarna werd hij afgespoeld .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
we zijn er terug en gaan het nogmaals proberen , de dochter heeft de foto's in map op bureaublad gezet .
IMG_20190824_085445.jpg
IMG_20190824_085454.jpg
IMG_20190824_093338.jpg
IMG_20190824_093351.jpg
IMG_20190824_093552.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190824_085505.jpg
    IMG_20190824_085505.jpg
    290,4 KB · Weergaven: 498
Laatst bewerkt door een moderator:
yep tis gelukt :
de foto's moeten vooraf gaande post aanvullen . Voor alle duidelijkheid is de blauwe foto genomen ne het inspuiten met monello non-ferro .
mvg snakky
 
de wagen werd vervolgens gewassen met waxaddict pure met 2 emmers en 2 washmitts (1tje voor boven en 1tje voor onderste gedeelte ) en terug werd de wagen afgespoeld . Na het gehele was gebeuren mocht de wagen binnen geplaatst worden om het clayen aan te vatten. Dit gebeurde met enkele clay bars van dodo juice supernateral didtailing en poorboys spray&wipe wat zeer makkelijk werkte en een glad resultaat neer zette .Na het clayen werd alles goed afgewreven met een microveseldoek en een blower om een geheel droge wagen te bekomen voor de volgende stap .
Wat er na deze enkele behandelingen wel opviel dat de wagen in een goede staat was , wat de lak betreft uiteraard . Ik mocht er enkele foto's van nieuwe wagens aanschouwen van een geheel ander kaliber dan deze maar er echt vol swirls zaten wat ik niet voor mogelijk hield .
Alles werd onder toezicht en van alle uitleg voorzien door Tembaco wat voor mij een geruststelling was om er een ervaren detailer bij te hebben .

IMG_20190824_102104.jpg
IMG_20190824_102145.jpg

IMG_20190824_115755.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190824_115813.jpg
    IMG_20190824_115813.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 459
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Na een nachtje B&B hier in de streek kunnen we overgaan tot de belangrijkste stap voor het coaten van de wagen, namelijk het polijsten . Dit gedreven werkje werd aangevat met
flex XFE 7-12-80 en
flex XFE 7-15-150
de pads waren van Gyeon Q²M Eccentric Finish Pad in combinatie met polish van Menzerna Super Finish Plus (3800) . Na elk gedeelte die er gepolijst is , werden ze opgewreven . Als laatste stap werd hij ontvet met een microfiber doeken en gyeon prep waar na het resultaat van menig uren werk tot hun recht kwam .
Bij dit werkje werd mij duidelijk dat er veel makkelijker gepolijst kon worden met de flex dual action polisher , mede door de vele rondingen aan de zijkanten . Maar dit is maar mijn mening .
IMG_20190824_131314.jpg
IMG_20190824_133329.jpg
IMG_20190824_162502.jpg
IMG_20190825_095700.jpg
IMG_20190825_095720.jpg
IMG_20190825_095744.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190824_131322.jpg
    IMG_20190824_131322.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 450
  • IMG_20190824_133335.jpg
    IMG_20190824_133335.jpg
    114,1 KB · Weergaven: 456
  • IMG_20190824_133344.jpg
    IMG_20190824_133344.jpg
    154,9 KB · Weergaven: 428
  • IMG_20190824_162416.jpg
    IMG_20190824_162416.jpg
    129,4 KB · Weergaven: 439
Laatst bewerkt door een moderator:
Een beetje bizar dat men na het posten van foto's geen tekst meer kan aanvatten ?
Maar goe. We gaan verder met de uitleg van het coaten van een wagen , al hoewel ik geen Stijn Streuvels ben gaan we er het beste van maken .
Vergeten te vermelden dat ook alle glas gedeeltes werden gepolijst .
De essentie van de zaak is het coaten en daar werden volgende producten voor gebruikt :
2 lagen GyeonMohs geplaatst met een tussen tijd van 1 uur . Als je telkens 1/4 van een vlak behandeld met mohs en erna mooi uitwrijft met 3 verschillende doeken word de tijd mooi gerespecteerd .
1 laagje gyeonSkin en ook tevens uitwrijven met de 3 doeken . ( Voor de 3 soorten doeken kan Tembaco deze mss aanvullen)
De kunstof gedeeltes werden behandeld met GyeonTrim .
Na het demonteren van de velgen werden deze samen met de remklauwen gecoat met Gyeon Q² Rim .
Ramen werden gecoat met turtele wax clearvue in drie lagen en deze met een tussen tijd van 25 min en als laatste opgewreven met een licht vochtige doek en een droge doek . Na alle glas gedeeltes te hebben gecoat werden ze nogmaals gereinigd met auto finesse crystal .
Als laatste smeer gebeuren ( langs de buitekant dan ) zijn de banden aan de beurt en dit met Gyeon Q2 Tire .
IMG_20190825_135917.jpg
IMG_20190825_135927.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190825_095804.jpg
    IMG_20190825_095804.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 390
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: tembaco
Als laatste werd de binnenkant onderhanden genomen . Eerst werd hij gestofzuigd en werden de deur en dash gedeeltes gereinigd met nanolex interior claener . voor de zetels werd er swissvax leather milk gebruikt en de vensters terug met auto finesse crystal .
Als allerlaatste behandeling werd er door tijds gebrek geopteerd om de wagen een handje te helpen bij het uitdrogen van de coatings en dit met een infrarood straler die er wel imposant uitzag maar zeker zijn werking niet miste .
Zo , dit was het verslag voor het coaten van een wagen in een ander daglicht geplaatst niet qua werking maar naar de menselijke kant toe want voor velen is het een hobby en voor menig is het zijn of haar broodwinning . Mooi mee genomen is dat je er ook nog vrienden aan overhoud .
Dit alles werd mogelijk gemaakt door de hulp en gebruik van goederen van Tembaco waarvoor mijn oprechte dank .
mvg snakky
IMG_20190825_132317.jpg
IMG_20190825_140143.jpg
IMG_20190825_153605.jpg
IMG_20190825_153628.jpg
IMG_20190825_153657.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190825_135839.jpg
    IMG_20190825_135839.jpg
    135,3 KB · Weergaven: 394
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij hebt dus ook al wat uren versleten in Tembaco's ondergrondse garage :) ik ken dat gevoel !
Maar dat Tembaco een vakman is dat staat buiten kijf !
Hij heeft al twee wagens van mij onder handen genomen met telkens een verbluffend glanzend resultaat !
 
  • Leuk
Reactions: Rowen93 en Ric325i
Mooie wagen en resultaat! Zilver voor deze auto staat hem erg goed.

Wel zou ik je graag willen wijzen op dit topic vanwege het grote aantal foto's en er zitten er een aantal tussen die bijvoorbeeld weinig toevoegen of bijvoorbeeld wazig zijn.

Is de auto wel na het polijsten nog gewassen met afwasmiddel? Dat is zeker aan te raden en staat ook in de handleiding van Syncro volgens mij.

Edit: topic iets opgeschoond, verplaatst en onderwerp aangepast.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoyR en RedCat
Ik ben wel een leek in het detailing gebeuren maar probeer toch een bepaalde logica toe te passen . zoals jezelf aangeeft om de wagen onmiddellijk na het coaten te wassen ? waarom , wat is het nut ervan ?
men zegt de wagen te wassen met een neutrale ph ( is dus ph 7 ) , maar welk nut heeft dit als uw water een ph geeft van lager bij regen ( hier 6.5 ) water of hoger bij stads water ( hier 8.25) ?
 
Geen probleem, niemand start als expert.

Wat ik bedoel is wassen met heet water en afwasmiddel na het polijsten en dus voor het ontvetten en coaten. Hiermee verwijder je al een heel groot deel van de polijst oliën. Als je dit namelijk doet met alleen ontvetten is de kans groot dat je niet alles verwijdert of de oliën van het ene paneel naar het andere verplaatst.

Natuurlijk is wassen met afwasmiddel niet iets wat je elke week moet doen. Dit doe je enkel na het polijsten voordat je gaat ontvetten. Het heeft verder niets te maken met hard of zacht water.

Wassen doe je met een pH neutrale shampoo, niet met een alkalische shampoo (pH van 13 bijvoorbeeld).
 
Inderdaad, let wel op dat je een afwasmiddel zonder toegevoegde middelen zoals glansmiddel gebruikt (cfr. RedCat). Ik denk dat er in Dreft glansmiddel zit.
Dit is een alternatief (professional-prewash-concentrate van Nanolex).
 
De meest goedkope versie bevat bijna altijd geen extra toevoegingen. De Nanolex is inderdaad een perfect alternatief.
Aangezien de handleiding van Gyeon zelf afwasmiddel aangeeft houd ik dat ook aan voor advies om verwarring te voorkomen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
als onderhoud van de lakbescherming werd mij het volgende voor gesteld :
snow foam van monello daar ik deze al had aangeschaft .
voor het wassen word er gebruik gemaakt van nanolex pure en om de 2 maand gebruik maken van gyeon cure .
De wagen is sinds zijn bewerking met de coating al 2 x gewassen en de bevindingen zijn uitstekend . Voor het interieur ben ik er nog niet uit ,bij tembaco werd er nanolex interior claener bebruikt daar ik aangaf dat het niet mocht blinken maar zijn originele staat moest behouden . Nu had ik de vinyl & rubber care van autoglym staan waar ieder daar zo lovend over praat maar hoe word deze gebruikt om alles in een matte staat te houden ?
mvg snakky
 
Van autoglym gaat het wel wat glimmen. Deze gebruik ik alleen onder de motorkap. Ik gebruik sinds kort alchemy matte interior cleaner waar ik erg tevreden over ben.
Verder ben ik ook wel fan van de Waxaddict geurtjes. Deze kun je ook prima gebruiken als een matte interior detailer.
 
nette kar snakky ;) vind het alleen spijtig dat je bij een zilveren kar net iets minder diepte kunt krijgen als bvb een zwarte. nadeel bij een zwarte ios dan wel dat je echt elke imperfectie ziet :sob:


@Dibbuz. is het normaal niet de bedoeling om de ganse auto te ontvetten voor het polijsten om te voorkomen dat je pads vollopen met wax en dergelijke. ik was mijn auto altijd met afwasmiddel voor het polijsten en ipa tijdens het polijsten. na het polijsten doe iok altijd nog is een rondje met ipa om alle polijst residu weg te halen #durftevragen