• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash
Nu je het daar over hebt, die heb ik gisteren gemaakt ;) Geen idee of hij al compleet is, komen in de toekomst vast nog stappen bij:

118657
 
  • Leuk
Reactions: Rippie en Esmid
Keurig stappenplan + checklist. Je pakt het serieus aan!

Ik ben bij mijn nieuwe auto ook stapje voor stapje aan het ‘detailen’ gegaan, bang voor de bevlieging en dat ik het niet vol hou, dus ik bouw langzaam de verzameling op.

Het enige dat ik kan aanmerken op je stappen plan is met betrekking tot de ruitenreinigen.
Het insprayen met ruitenreiniger buiten op een schone auto is geen goed idee, weet ik uit ervaring. De nevel waait over de hele auto. Zal ook geen positief effect hebben op je verse wat.
Beter is de ruitenreiniger aan te brengen op een MF-pad en daarmee de ruiten en spiegels schoon te maken. Oh ja, uitwrijven met een gewafelde MF-doek, dan is het echt streeploos.

Als ik het niet helemaal goed heb, hoor je dat vast van de echte specialisten.

Inboedel geval succes volgende week.
 
  • Leuk
Reactions: Syourt
Pwoah! :p Komt me bekend voor, de beginner met die lange stappenplannen met heul veul stappen. Binnen een paar keer wassen gaat 90% hiervan al op de automatische piloot. (Voorbereiding is het halve werk ;) )

Ik zie wel wat dingetjes die ik anders zou doen, zoals;

* Je begint met het reinigen/ontijzeren van de velgen, maar bij Stap 17 ga je de wielen van de auto halen. Als je de auto dan toch op steunen zet, dan zou ik hier mee beginnen zodat je de wielen goed kan reinigen / beschermen / eventueel polijsten / beschermen / banden dressen / etc etc.
Ook kan je zo beter de wielkasten foamen en reinigen/behandelen/dressen. (zelfs de schijven en dergelijke)

* Warm water in beide emmers lijkt mij beter. Of is er een specifieke reden om het spoelwater koud te hebben?

* Per paneel, van boven naar beneden wassen / kleien; Ikzelf was met één handschoen alles boven stootstrip-hoogte en met een andere handschoen alles eronder. En meestal dus eerst alles erboven, rondom de auto, vervolgens pas eronder. (Verschillende mitts, water blijft langer schoon) Dit geld eigenlijk ook voor het kleien.

* Na het wassen / kleien: Misschien wil je ook nog met specifieke reinigers aan de slag. Denk bijv. aan vliegroest/ijzerdeeltjes op de lak die je kan aanpakken met iets als Non-Ferro. Maar misschien ook lokaal wat hotspots waar teer o.i.d. blijft hangen.

* Bij het polijsten zou ik ook zeer zeker een ontvetter gaan gebruiken, zoals bijv. Nanolex - EX. (IPA) Zo kan je TIJDENS het polijsten je werk afnemen en controleren, maar ook om nadien de boel brandschoon te maken alvorens een bescherming.

* Als je polijst, dan heeft in mijn opinie een glaze weinig tot geen meerwaarde. De lak is immers al in goede staat gebracht en is lekker glad, waarop een glaze niets meer hoeft te verdoezelen of te ''voeden''.

* Gyeon - Preserve zal in mijn ervaring maar van korte duur zijn op trims. (Exterieur van de auto) Ik meen te herinneren dat dit een watergedragen product is en nattigheid niet zo leuk vind.

* Begin met waxen op bijv. het linker zijpaneel -> deur -> achterdeur -> kont -. etc etc, de auto rond. Wax uitwrijven na het doen van een testspot op het eerste paneel, etc etc.

* Glas reinigen; Spuit dit op je doek/pad en niet op het glas. Zeker als je in je stappenplan al dressings op je rubbers/kunststof hebt en de lak in een bescherming staat. Het glas insprayen en dan weer afnemen, dat is minder effectief dan bijv. een Monello - Disco Duo padje natsprayen, je glas ermee boenen en met een wafeldoek weer nawrijven. Vuil in je pad, doek blijf schoon en alleen nodig om na te wrijven.

* Vooruit polijsten; Doe dit eerder in je stappenplan. Zo heb je geen polijststof of wat dan ook op je behandelde auto/delen.

* Een ontvetter is handig bij meerdere stappen. Denk dan bijv. niet alleen bij en na het polijsten, maar ook bij het voorbereiden van glas alvorens je sealer.


Al met al... Dit ga je niet allemaal binnen een dag doen. :p
 
  • Leuk
Reactions: Syourt
Goede punten @onno.wouters je punt wordt direct bevestigd. Ga deze in mijn plan verwerken.

De wielen kan ik er niet allemaal te gelijk vanaf halen, zal 1 voor 1 met de krik langs moeten gaan. Wanneer zou je dit dan doen? Vooraf lijkt me dit niet goed omdat de wielen daarna weer beïnvloed worden door het wassen van de auto zelf. Aan het eind is ook niet goed omdat, door het wassen van de wielkasten de rest carrosserie beïnvloed kan worden.
Ik denk direct na het wassen van de carrosserie doen zodat eventuele vuiligheid op de carrosserie daarna nog makkelijk af te nemen is waarna ik kan beginnen met polishen.
 
@Quantoxx toch nog een paar vragen mbt je eerdere bericht:

* Na het wassen / kleien
Zou je non-ferro na het kleien gebruiken? Dat is in dat geval dan om de laatste micro deeltjes weg te halen neem ik aan?

* Bij het polijsten
Ik gebruik hiervoor Dodo Juice Basics of Bling Detailing Spray. Ik heb in deze review gelezen dat deze spray voor het kleien te gebruiken is: https://forum.carclean.com/threads/review-dodo-juice-basics-of-bling-detailing-spray.11644/. Deze ontvet ook direct dacht ik, klopt dat?

* Gyeon - Preserve
Hmm, vreemd dacht ergens gelezen te hebben dat deze ook voor de buitenkant was gebruikt, kan het nu alleen nergens meer vinden. Welk product raad je hiervoor aan?

* Begin met waxen
Een testspot voor het waxen? Hier heb ik nog niets over voorbij zien komen. Ik heb gelet op de juiste wax voor mijn kleur, kan er dan nog echt iets fout gaan met wax?

* Een ontvetter
De Dodo Juice Basics of Bling spray doet hier zijn werk denk ik?

---

Aan de hand van bovenstaande een nieuwe checklist gemaakt (excuses voor de matige kwaliteit van de afbeelding);

118666
 
* Na het wassen / kleien
Zou je non-ferro na het kleien gebruiken? Dat is in dat geval dan om de laatste micro deeltjes weg te halen neem ik aan?
Nope, ik zou de Non-Ferro na de wasbeurt gebruiken. ;) Non-Ferro is een ijzerverwijderaar die als bonus een goede reiniging heeft. Het is dus niet perse een velgenreiniger, maar is hier wel erg goed in.
Non-Ferro kan je in feite ook als prewash gebruiken, maar dan wordt het een prijzige bedoeling. Wél kan je een paar sprays per paneel doen, met een vochtige washmitt de boel verdelen, in laten werken en hierna opnieuw met een vochtige washmitt verdelen om te heractiveren. (Zelfde principe als op je velgen) Zo kan je vliegroest/ijzerdeeltjes op de lak aanpakken. (Spray hiermee maar eens een witte auto in ;) )

Je gebruikt dit NA HET WASSEN zodat dit spul niet door vuil heen hoeft te vreten, maar meteen kan gaan werken op roestende deeltjes. Na het afspoelen kan je dan de natte auto + glijmiddel gaan kleien. (Scheelt ook weer vervuiling in je klei + verminderd de kans op krasjes en dergelijke)


* Bij het polijsten
Ik gebruik hiervoor Dodo Juice Basics of Bling Detailing Spray. Ik heb in deze review gelezen dat deze spray voor het kleien te gebruiken is: https://forum.carclean.com/threads/review-dodo-juice-basics-of-bling-detailing-spray.11644/. Deze ontvet ook direct dacht ik, klopt dat?
Ik ken dit product niet persoonlijk, maar in de link staat al in het begin van de tekst: ''A multi-purpose 'Quick Detailer' that cleans, shines and protects paintwork'' ... ''then buff to a high shine'' ... ''Bevat glansmiddelen'' ... ''Maakt de lak glanzend en glad''.

Dus in plaats van iets brandschoon maken met een ontvetter, zoals Nanolex - EX, breng je juist iets aan. :(

Ook geeft de TS aan dat bijv. Dodo Juice - Born Slippy meer glijd en dat is wat je zou willen bij een ''glij''middel. ;)

Ik gebruikte zelf ook altijd Spray&Wipe 1:1, maar ik deed vrij veel auto's en versleet aardig wat gallon-verpakkingen. Vervolgens probeerde ik de Born Slippy en dit is wat zeperiger en gladder, maar met name de prijs van het concentraat is zéér scherp. (Voor €8,- heb je 2,5L!)


* Gyeon - Preserve
Hmm, vreemd dacht ergens gelezen te hebben dat deze ook voor de buitenkant was gebruikt, kan het nu alleen nergens meer vinden. Welk product raad je hiervoor aan?
Ik ben al een tijdje aan het ouwehoeren met verschillende dressings, aangezien mijn favoriet niet meer verkrijgbaar is bij Carclean. Dit was Autofinesse - Revive. Ik vroeg op het forum naar een dressing voor het exterieur en kreeg als advies de Gyeon - Preserve. Dus, ik deze besteld en getest... Was binnen een avondje/dag al zo goed als verdwenen, ondanks goede voorbereiding.

Bleek dat men dit in het INTERIEUR gebruikte, omdat het net als vele andere watergedragen dressings niet goed tegen water kan.

Inmiddels heb ik al weer een andere dressing in huis via een forumlid (vandaag), maar die moet ik nog testen.

Een zéér goed alternatief, maar prijziger, is een coating voor je ongelakte kunststof; Gyeon - Trim.


* Begin met waxen
Een testspot voor het waxen?
Ooh! Ik ging te snel voor mezelf... ''Swipetest'' moest dat zijn. ;)


* Een ontvetter
De Dodo Juice Basics of Bling spray doet hier zijn werk denk ik?
Ik zou toch echt gewoon een echte ontvetter kiezen. (Nanolex - EX)
 
Hi @Rippie, ik heb de sheet opgesteld in Numbers op de Mac. Ik wil deze best delen maar heb hem niet meer bijgewerkt na de eerste wasbeurt die ik er mee heb gedaan. @Quantoxx heeft een heel mooi stappenplan gepost waar je wellicht ook wat aan hebt: Basispakket + Stappenplan voor de beginner ( 08-2018 )

Momenteel heb ik de sheet niet bij de hand, laat maar even weten of je mijn sheet nog wilt hebben dan zal ik hem de eerst volgende keer dat ik achter mijn laptop zit even hier uploaden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: MeganeRS en Rippie
Nadat ik mijn vorige Clio een lakcorrectie had gegeven ben ik een tijd niet meer actief geweest op het forum. Inmiddels heb ik een mooie upgrade gedaan van mijn oude Clio 3 pre facelift 75PK naar een rasechte Clio 3 RS 200PK van na de facelift.

Het plan is om ook deze Clio binnenkort aan te gaan pakken, de lak is niet in een heel slechte staat maar kan wel een polijst beurt gebruiken.

8F817AD6-B601-40A0-8A9B-1C8D50C05C91.jpeg


F49212E6-679B-4283-83A3-29E779F8DFE6.jpeg
 
Oeh! Dat zijn leuke autootjes, lekker karten!
Ja het rijdt geweldig, heb hem nu sinds februari. Binnenkort wordt hij technisch wat opgefrist, er zijn een aantal punten gevonden door een RS specialist. Ze hebben zo nu en dan wat liefde nodig maar dan krijg je er wel echt wat voor terug :blush: