Pwoah!

Komt me bekend voor, de beginner met die lange stappenplannen met heul veul stappen. Binnen een paar keer wassen gaat 90% hiervan al op de automatische piloot.
(Voorbereiding is het halve werk
)
Ik zie wel wat dingetjes die ik anders zou doen, zoals;
*
Je begint met het reinigen/ontijzeren van de velgen, maar bij Stap 17 ga je de wielen van de auto halen. Als je de auto dan toch op steunen zet, dan zou ik hier mee beginnen zodat je de wielen goed kan reinigen / beschermen / eventueel polijsten / beschermen / banden dressen / etc etc.
Ook kan je zo beter de wielkasten foamen en reinigen/behandelen/dressen.
(zelfs de schijven en dergelijke)
*
Warm water in beide emmers lijkt mij beter. Of is er een specifieke reden om het spoelwater koud te hebben?
*
Per paneel, van boven naar beneden wassen / kleien; Ikzelf was met één handschoen alles boven stootstrip-hoogte en met een andere handschoen alles eronder. En meestal dus eerst alles erboven, rondom de auto, vervolgens pas eronder.
(Verschillende mitts, water blijft langer schoon) Dit geld eigenlijk ook voor het kleien.
*
Na het wassen / kleien: Misschien wil je ook nog met specifieke reinigers aan de slag. Denk bijv. aan vliegroest/ijzerdeeltjes op de lak die je kan aanpakken met iets als Non-Ferro. Maar misschien ook lokaal wat hotspots waar teer o.i.d. blijft hangen.
*
Bij het polijsten zou ik ook zeer zeker een ontvetter gaan gebruiken, zoals bijv. Nanolex - EX. (IPA) Zo kan je TIJDENS het polijsten je werk afnemen en controleren, maar ook om nadien de boel brandschoon te maken alvorens een bescherming.
*
Als je polijst, dan heeft in mijn opinie een
glaze weinig tot geen meerwaarde. De lak is immers al in goede staat gebracht en is lekker glad, waarop een glaze niets meer hoeft te verdoezelen of te ''voeden''.
*
Gyeon - Preserve zal in mijn ervaring maar van korte duur zijn op trims. (Exterieur van de auto) Ik meen te herinneren dat dit een watergedragen product is en nattigheid niet zo leuk vind.
* B
egin met waxen op bijv. het linker zijpaneel -> deur -> achterdeur -> kont -. etc etc, de auto rond. Wax uitwrijven na het doen van een testspot op het eerste paneel, etc etc.
*
Glas reinigen; Spuit dit op je doek/pad en niet op het glas. Zeker als je in je stappenplan al dressings op je rubbers/kunststof hebt en de lak in een bescherming staat. Het glas insprayen en dan weer afnemen, dat is minder effectief dan bijv. een Monello - Disco Duo padje natsprayen, je glas ermee boenen en met een wafeldoek weer nawrijven. Vuil in je pad, doek blijf schoon en alleen nodig om na te wrijven.
*
Vooruit polijsten; Doe dit eerder in je stappenplan. Zo heb je geen polijststof of wat dan ook op je behandelde auto/delen.
*
Een ontvetter is handig bij meerdere stappen. Denk dan bijv. niet alleen bij en na het polijsten, maar ook bij het voorbereiden van glas alvorens je sealer.
Al met al... Dit ga je niet allemaal binnen een dag doen.