• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sonax Profiline Polymer Netshield (PNS)

Kees-sw

Detailing guru
19 dec 2014
2.797
193
57
Bergentheim (Overijssel)
Ik heb eind oktober 2015 mijn Peugeot 508SW voorzien van Sonax Profiline Polymer Netshield (afgekort PNS) als winterbescherming.
Deze gekozen doordat meerdere reviews lovend waren over deze LSP.
Uiteraard eerst de wagen met een goed voorbereidt: gefoamd met Monello Artico Snow Foam, gewassen met Dodojuice BornToBeMild, gekleid met Monello klei en Poorboys World Spray&Wipe (1:1 verdund), gepolijst met DAP 900V2 / Poorboys World Professional Polish
en ontvet met Gyeon Prep.
De PNS opgebracht met de Monello Doppio Foam Grip Applicator (op dit moment van schrijven niet meer leverbaar door CC)
en afgenomen met de Monello Senza Bordi; deze bleek beter af te nemen dan de Peluche Verde.
Per paneel, of bij grotere panelen deze in delen, behandeld. Werkt zeer makkelijk: easy on-easy of, al is het iets moeilijker te zien dan bijvoorbeeld bij een wax.
Hierbij wat foto's tijdens deze detail-job:
IMG_8861.JPG IMG_8863.JPG IMG_8870.JPG IMG_8873.JPG IMG_8871.JPG IMG_8872.JPG
Ongeveer om de 2 tot 4 weken (afhankelijk van het weer / mijn vrije tijd) werd de wagen gewassen; soms met foam, Gyeon Bathe+ of
DDJ BTBM, en af en toe een laagje Gyeon Wetcoat erover.
2x door de wasstraat gereden....... :scream:

We waren 3 maanden en ruim 6.000km verder en kreeg het idee dat, wanneer de wagen vies was, de werking van PNS op de zijkanten en achterkant van de Peugeot begon af te takelen. Hierover met meerdere forum-leden gesproken, en besloten om bij de volgende wasbeurt foto's te maken.

Deze wasbeurt was j.l. zaterdag 6 februari. De Peugeot had toen bijna 3 1/2 maanden en 7.000km de PNS erop zitten.
In verband met tijdgebrek een snelle wasbeurt uitgevoerd; wagen afgespoten met tuinslang, gewassen met DDJ BTBM / Monello Thick Mitt (2 emmer-systeem), wagen nogmaals afgespoten met tuinslang. Dus geen foam, niet afgedroogd, geen detailerspray / wetcoat o.i.d.

Zoals je kunt zien was de wagen vies, vlnr: achter het voorwiel, achterwiel, achterscherm, achterkant
IMG_9002.JPG IMG_9003.JPG IMG_9004.JPG IMG_9005.JPG

na afspuiten met water: geen beading op de verticale delen / wel beading op de liggende delen (foto 2 en 4)
IMG_9007.JPG IMG_9008.JPG IMG_9009.JPG IMG_9010.JPG IMG_9011.JPG

wassen met DDJ BTBM / Monello Thick Mitt
IMG_9043.JPG IMG_9044.JPG

Na afspuiten van de sop-resten met water: duidelijke beading op de gehele auto
IMG_9045.JPG IMG_9046.JPG IMG_9048.JPG IMG_9049.JPG IMG_9050.JPG IMG_9051.JPG

Tot nu toe bevalt de PNS als winterbescherming zeer goed, we hebben dan wel geen zeer strenge winter gehad, dus zeer weinig sneeuw en pekel, maar toch.....
Eind deze maand een paar dagen naar het buitenland (hopelijk met sneeuw) dus honderden km's rijden;
benieuwd hoe de PNS zich houdt!
 

Bijlagen

  • IMG_8866.JPG
    IMG_8866.JPG
    457,6 KB · Weergaven: 290
  • IMG_8867.JPG
    IMG_8867.JPG
    391,3 KB · Weergaven: 325
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: StijnV
Net verslag, Kees!

Ik hoor ook niets anders dan lovende verhalen over de PNS.

Toevallig was ik vanavond bij de eigenaar van een VW Lupo die onder handen heb genomen. (De auto :p)

Ik vroeg hoe de auto er bij stond en zei dat ik de auto binnenkort maar weer eens van een vers laagje wax moest voorzien. De eigenaar zei toen dat dit niet nodig was omdat de auto er nog altijd even netjes bijstond en dat na een wasbeurtje de knikkers weer strak op de lak lagen. :eek:

Was best een beetje verbaasd... De auto staat sinds 4 oktober 2015 in 2 lagen Collinite 476s en rijdt aardig wat kilometers. (ongeveer 525km per week)
Ik heb de auto nog niet zelf gezien, maar ik neem aan dat als de eigenaar de knikkers nog op de lak ziet, het nog prima beschermt.


Ik ben benieuwd hoe de PNS het uithoudt, dus ik volg je op de voet! De 476s is mijn winterbescherming, maar zit wel eens aan de PNS te denken.


Greetz
 
Thanks @Quantoxx !
Onze 2e auto, Peugeot 206CC staat ook in de 476s (1 laag) sinds, pak 'm beet, begin oktober.
Hier wordt slechts zeer weinig km's mee gereden; wagen wordt dus niet extreem vies / geregeld gewassen.......

P.S. voor jou nog een paar foto's van PNS-behandeling toegevoegd, zat nog niet aan de 25 stuks;).
 
Altijd leuk om zulke ervaringen te lezen! De Sonax Polymer Netshield was dit jaar ook mijn winterbescherming.

Ik hoor ook niets anders dan lovende verhalen over de PNS.

Afgezien van de soms wat kille look, is het ook een topper voor mij (gebruiksgemak, prijs, watergedrag en standtijd).
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Zo, dat is een nieuw record, een meer dan 5 jaar oud topic! :eek:

PNS is echter wel een erg goed product naar mijn mening, en eigenlijk (simpel gezegd) de duurzamere variant van sonax bsd.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en RoyR
Ik wil eerst de PNS op schone lak doen, 1 week wachten, en dan de BSD er overheen.
Volgens youtube filmpje een jaar bescherming.( neem ik niet echt serieus, met korreltje zout, zeg maar.
Maar het lijkt heel mooi, goed , en duurzaam te zijn.
 
Ik zou de bsd echt niet al na een week aanbrengen. BSD gebruik je om de PNS te boosten, wanneer de werking afgenomen is. Ze zijn beide namelijk ook gebaseerd op dezelfde polymer-netshield technologie, en BSD is eigenlijk ook bedacht als booster voor PNS (al werkt het ook prima stand alone; eigenlijk een beetje hetzelfde als gyeon cure met een gyeon coating).

Voor de bescherming zou ik eerder uit gaan van 6 maanden, afhankelijk van de omstandigheden. Het voornamelijk voordeel tegenover een duurzame wax (zoals collinite 476s bijvoorbeeld), is naar mijn mening de beading, die echt nagenoeg op het niveau sio2 coating is.
 
Ik kan nergens op de bus vinden dat er siliconen in zitten??
Heb wat zoekwerk gedaan, klopt Patrick, Contains Silicones.
Ook in de BSD.
Maar ik zag op een detailingsite dat ze BSD 1 op 3 met gedistilleerd water verdunnen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoyR