Interessant onderwerp...
Toevallig heb ik recent de wintervelgen van mijn auto gehaald. Aangezien ik 3 soorten shampoo had staan, heb ik even een klein vergelijkend warenonderzoek gehouden.
Natuurlijk zijn er speciale reinigingsproducten voor velgen, maar ik vond het wel interessant om ze eens met elkaar te vergelijken. Afgelopen weekend de kunststof hondenmand maar eens leeggehaald (bij wijze van geïmproviseerd velgenbad).
De velgen zijn helemaal gereinigd, dus ook de (smerige) binnenkant. De voorzijde van de velgen stond overigens nog in de NXT wax.
De volgende shampoo's heb ik gebruikt (1 shampoo per velg):
1. Mothers California Gold
2. Poorboys Super Slick & Suds
3. Meguiars NXT
Mijn verwachting vooraf was dat er niet veel verschil in zou zitten en dat Mothers vanwege de lage prijs de beste koop zou zijn. Bleek toch iets anders te zijn...
Ten eerste de Mothers-shampoo. Deze lijkt wat minder geconcentreerd/krachtig dan de andere shampoo's (is wat wateriger/dunner). Op zich reinigt het product ok, maar de glans was van de drie absoluut het minste.
Ten tweede de Poorboys. Deze reinigt van de drie shampoo's het beste (vuil aan de achterkant kwam er veel sneller af dan bij de andere shampoo's). Gezien de 'reinigingskracht' viel me de glans heel erg mee, in ieder geval beter dan de glans van Mothers. Het was van de drie wel de duurste.
De laatste twee velgen heb ik gewassen met de Meguiars NXT. Het viel mij op dat de reinigende werking van de drie het minst sterk was. De glans was echter het beste, maar daarbij speelt natuurlijk wel enigzins mee dat de velgen nog in de NXT-wax stonden.
Als ik het samenvat, dan is de Mothers een goede shampoo voor een lage prijs, maar de andere twee zijn weliswaar duurder, maar ook beter (zou je dan toch krijgen waar je voor betaalt?

)
Voor een wat meer vervuilde auto die je vervolgens nog gaat kleien, cleanen, polishen, waxen e.d. zou ik Poorboys bij voorkeur gebruiken, vanwege de sterkere reiniging.
Als je toch nog gaat nabehandelen, dan is de glans die de shampoo achterlaat toch niet erg belangrijk, maar goede reiniging des te meer.
Een goed onderhouden auto, die nog goed in de wax staat, blijft naar mijn mening het meest glanzend met Meguiars NXT.
Ik hoop dat jullie wat kunnen met bovenstaande. Als er mensen zijn die bovenstaande shampoo's ooit vergeleken hebben met Wolfgang, Pinnacle e.d. dan ben ik daar zelf ook heel benieuwd naar!