• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Soort shampoo

tangerine mean machine zei:
...

Wat zijn naast de Meguiars shampoo's uit de consumenten, detailler en proffesionele lijn verder nog zeer goede shampoo's?
...

Ik heb al shampoo van Mothers en Poorboys gebruikt.

Beide shampoo's zijn aan elkaar gewaagd. De California Gold Car Wash van Mothers ruikt heel erg goed (heeft de geur van kauwgomballen) en laat na het wassen een mooie glans achter. De Super Slick and Suds van Poorboy's schuimt iets meer en heb je minder van nodig. Op gebied van reinigende werking is er weinig verschil.

Vergelijken met Meguiars kan ik niet omdat ik bitter weinig Meg's spullen heb.
 
Qua shampoo heb ik van meguiars nu ervaring met de Gold Class shampoo en de NXT shampoo.
Voorheen gebruikte ik altijd de GC en niets dan lof hierover.
Sinds kort toch ook maar ens de NXT aangeschaft wegens de vele goede verhalen hierover. Persoonlijk valt deze shampoo me echter toch wel tegen. Afgelopen week voor het eerst mijn eigen auto ermee gewassen. Daarvoor heb ik er een andere auto mee gewassen die nog geen complete meguiars behandeling gehad had (dus geen wax ed.) met als resultaat allemaal kalkvlekken na het drogen.
Ik dacht dat dit kwam omdat de betreffende auto geen waxlaag had, dus afgelopen week mijn eigen auto gesprobeerd en ook hier allemaal kalkvlekken :s.
Dit is mij bij de GC nog nooit overkomen. Mijn voorkeur gaat dan dus ook uit naar de GC.
Heeft trouwens iemand een idee hoe dit kan, dat de NXT zulke kalkvlekken achterlaat? (hele motorkap zat eronder en niet weg te krijgen, ook niet met Quick Detailer)
 
Kalkvlekken komen er toch niet door de shampoo? Maar wel door kalk in je water. Probeer eens je auto te wassen met regenwater. Daar zit geen kalk in.
 
Even een kleine opmerking:

Heb je je auto wel gedroogd na het afspoelen?

Zo ja, dan zou ik niet weten hoe het kan.

Joost
 
Dat de NXT kalkvlekken zou veroorzaken lijkt mij wat sterk... Er zitten namelijk waterontharders in, dus kalk zou het niet zijn.
Was de auto nat of heeft het sop de kans gehad om te drogen voor het afspoelen?
 
ik gebruik al een tijdje maxi suds van chemical guys

ik ben daar heel goed over te spreken, over alles van cg wel eigenlijk
 
ik heb constant een deel gewassen en meteen afgespoten, om het opdrogen van shampoo te voorkomen.
Ik moet wel zeggen dat er niet constant schaduw was waardoor de auto niet op alle plaatsen meer helemaal nat was.
Uiteraard heb ik hem gedroogd met de miracle dryer. Ligt dan toch misschien aan het feit dat er af en toe zon bij kwam, waardoor hij dus zoals gezegd niet overal even nat meer was.
 
Als je een HDR hebt, dan kan je de wagen nat houden door vanaf een meter of 2 naar de wagen te spuiten. Je hebt dan een heel fijne nevel die een groot deel van je wagen raakt. Alles blijft zo veel beter nat.
 
Interessant onderwerp...

Toevallig heb ik recent de wintervelgen van mijn auto gehaald. Aangezien ik 3 soorten shampoo had staan, heb ik even een klein vergelijkend warenonderzoek gehouden.
Natuurlijk zijn er speciale reinigingsproducten voor velgen, maar ik vond het wel interessant om ze eens met elkaar te vergelijken. Afgelopen weekend de kunststof hondenmand maar eens leeggehaald (bij wijze van geïmproviseerd velgenbad).
De velgen zijn helemaal gereinigd, dus ook de (smerige) binnenkant. De voorzijde van de velgen stond overigens nog in de NXT wax.

De volgende shampoo's heb ik gebruikt (1 shampoo per velg):
1. Mothers California Gold
2. Poorboys Super Slick & Suds
3. Meguiars NXT

Mijn verwachting vooraf was dat er niet veel verschil in zou zitten en dat Mothers vanwege de lage prijs de beste koop zou zijn. Bleek toch iets anders te zijn...

Ten eerste de Mothers-shampoo. Deze lijkt wat minder geconcentreerd/krachtig dan de andere shampoo's (is wat wateriger/dunner). Op zich reinigt het product ok, maar de glans was van de drie absoluut het minste.

Ten tweede de Poorboys. Deze reinigt van de drie shampoo's het beste (vuil aan de achterkant kwam er veel sneller af dan bij de andere shampoo's). Gezien de 'reinigingskracht' viel me de glans heel erg mee, in ieder geval beter dan de glans van Mothers. Het was van de drie wel de duurste.

De laatste twee velgen heb ik gewassen met de Meguiars NXT. Het viel mij op dat de reinigende werking van de drie het minst sterk was. De glans was echter het beste, maar daarbij speelt natuurlijk wel enigzins mee dat de velgen nog in de NXT-wax stonden.

Als ik het samenvat, dan is de Mothers een goede shampoo voor een lage prijs, maar de andere twee zijn weliswaar duurder, maar ook beter (zou je dan toch krijgen waar je voor betaalt? ;) )
Voor een wat meer vervuilde auto die je vervolgens nog gaat kleien, cleanen, polishen, waxen e.d. zou ik Poorboys bij voorkeur gebruiken, vanwege de sterkere reiniging.
Als je toch nog gaat nabehandelen, dan is de glans die de shampoo achterlaat toch niet erg belangrijk, maar goede reiniging des te meer.
Een goed onderhouden auto, die nog goed in de wax staat, blijft naar mijn mening het meest glanzend met Meguiars NXT.

Ik hoop dat jullie wat kunnen met bovenstaande. Als er mensen zijn die bovenstaande shampoo's ooit vergeleken hebben met Wolfgang, Pinnacle e.d. dan ben ik daar zelf ook heel benieuwd naar!
 
Interessant vergelijk hierboven!

Gebruik zelf al járen de Meguiar's Gold Class, die bevalt me prima, dus daar heb ik onlangs weer een nieuwe van besteld. Ben op zich wel nieuwsgierig naar de Poorboys, gewoon om eens te zien wat het verschil is...

Aangezien ik éérst de HD Foamkit gebruik vóór ik ga wassen heb ik meer aan een milde, rijke shampoo als de GC dan iets wat alleen maar goed reinigt. Maar de Gold Class doet beiden. Ik heb geen klachten over de reiniging, en ook niet over de glans. Het enige wat ik heb geleerd is dat weinig bij deze shampoo beter is dan 'veel'.

Tip: Ik doe echt een heel klein scheutje in een emmer heet water, en schuim dit op met de Kärcher. Dan is het water handwarm en heb je meteen plenty schuim!

Doe je teveel shampoo in de emmer dan is hij lastiger schoon te spoelen en te drogen. Kortom, prima shampoo en zuinig in gebruik!

De NXT lijn heeft me nooit zo getrokken, daar heb ik ook niets van. Gold Class is IMO mooi spul, van shampoo tot wax.





Patrick zei:
Ik heb zelf spuit wax van Karcher kun je opspuiten met de hoge druk spuit erg handig.

Ik heb een keer zo'n fles meegenomen voor de winterperiode, maar ik vond het niet geweldig. Beetje te vettig spul IMO, en de glans was ook niet om over naar huis te schrijven. Je kunt er natuurlijk ook niet veel verwachten, dat ligt in de aard van dat spul. Misschien aardig als extra bescherming in de winter bij gebrek aan beter, maar ik zou het niet aanraden voor normaal gebruik. Dan werkt Quik Detailer veel beter, en bijna net zo snel en makkelijk.
 
Meguiars NXT Generation Car Wash Shampoo - 1890ml

Voor die doodenkele keer dat ik zin heb 'm met de hand te wassen dan... ;)
 
Peter, bedankt voor de waardevolle aanvulling! Hij had zelfs van mij in de Review en Tests gezet mogen worden (ik kan alleen geen topic splitsen, dus ik laat hem nog maar staan hier).

Mothers is inderdaad minder geconcentreerd en heeft weinig 'glanscomponentjes' de NXT heeft de meeste glanscomponenten erin.

Vergis je overigens niet daarin, die glans is qua duurzaamheid maar zeer beperkt! Een veilige en goede reiniging komt dus op 1.

En, wat vond je van de geuren?
 
Sven S8 zei:
Patrick zei:
Ik heb zelf spuit wax van Karcher kun je opspuiten met de hoge druk spuit erg handig.

Ik heb een keer zo'n fles meegenomen voor de winterperiode, maar ik vond het niet geweldig. Beetje te vettig spul IMO, en de glans was ook niet om over naar huis te schrijven. Je kunt er natuurlijk ook niet veel verwachten, dat ligt in de aard van dat spul. Misschien aardig als extra bescherming in de winter bij gebrek aan beter, maar ik zou het niet aanraden voor normaal gebruik. Dan werkt Quik Detailer veel beter, en bijna net zo snel en makkelijk.

Ik heb zelf wel de pro versie er van dus misschien werkt die toch beter.


Mod-edit: Probeer alleen het relevante deel te quoten
 
Tim zei:
...
En, wat vond je van de geuren?

De vraag was wel niet aan mij gericht, maar aangezien ik de Poorboy's en de Mothers heb geef ik toch antwoord. :grinning:

De Mothers ruikt het best. Het ruikt naar kauwgom, zo van die grote bollen. Ik denk wel dat de Mothers behoorlijk wat glansdelen bevat. Ik kreeg in ieder geval te horen dat de auto er glimmender uitzag dan anders.

De Poorboy's ontvet mss iets beter. Op gebied van glansverbetering is dit wel wat minder.